طغیان قریبیان علیه مدیران سینمایی

قریبیان در پاسخ به اینکه چه چیزی باعث خداحافظی او از بازیگری در سینما شده است گفت: مسائلی در پشت پرده است که من به همین دلیل سال‌ها در جشنواره شرکت نمی‌کردم. اما این بار به‌خاطر اینکه فیلم را دوست داشتم به این‌جا آمدم. عجیب است که در روزهای اول حرف‌های خوبی درباره فیلم گفته می‌شد اما در دو سه روز گذشته جو دیگری پیش آمده و فضا عوض شده است. کسانی که علیه فیلم نوشتند منتقدان دولتی هستند و عجیب است که فیلمی که از آرای مردم خارج شده، سانس‌های فوق‌العاده دارد.این بازیگر ادامه داد: قبلا هم به آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفته بودم که به جشنواره نمی‌آیم اما برای این فیلم و تصمیمی که داشتم گفتم که به جشنواره می‌آیم. او درباره یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شده به خداحافظی از سینما برسد، به ماجراهای چند سال قبل جشنواره فجر و زمانی که داور این رویداد بود، اشاره کرد و گفت: من چند سال قبل زمان فیلم «عصبانی نیستم» که قرار بود به نوید محمدزاده جایزه بدهند، جزو داوران جشنواره بودم و کسی بودم که همان سال این قضیه را علنی کردم. من این چیزها را (حاشیه‌های اخیر علیه فیلم «خروج») دیده‌ام. آن سال خودم با یکی از سایت‌های سینمایی تماس گرفتم و گفتم، آیا شما برای مصاحبه صحبت‌ها را ضبط می‌کنید که گفتند بله و من هم ماجراها را توضیح دادم و خواستم از طرف من منتشر کنند. آن روزها آقای رضاداد دبیر بود. می‌دیدم همه پچ‌پچ می‌کنند که اگر فیلم «عصبانی نیستم» را تحویل بگیریم، مجلس گفته که جشنواره را به هم می‌ریزد. می‌شنیدم که می‌خواهند رای را عوض کنند. بعد هم در سالی دیگر پسرم فیلم ۳۶۰ درجه را داشت و من تهیه‌کننده فیلمش بودم. اما برخوردهای دیگری دیدم و فیلم از جشنواره حذف شد. به همین دلیل من ترجیح می‌دهم با این شرایط دیگر در سینما نباشم.

 سریال اعتراض‌های حاتمی‌کیا

حاتمی‌کیا کارگردان فیلم نیز که در سال‌های گذشته با وجود دریافت جوایزی از جشنواره از منتقدان آن نیز بوده از دیگر مهمانانی بود که سخنان اعتراض‌آمیزش مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفت. این فیلم‌ساز که بر مطالبه‌گری خود تاکید دارد در این نشست گفت: «واکنش‌های من با فیلم‌هایم است. آنقدر فیلم ساخته‌ام و به آنها کم‌مهری شده که نسبت به این موضوع عادت کرده‌ام، این‌بار هم اگر این فیلم جایزه نگیرد، مجددا اعتراض می‌کنم.»

 وی با گلایه از اینکه چرا نام فیلمش در بین آرای منتخب مردمی نیست، با قاطعیت عنوان کرد: «امکان ندارد و محال است. کاش هیاتی تشکیل شود و درباره افرادی که آرا را جمع‌آوری کرده‌اند، تحقیق کنند. قطعا این بار آرای مردمی مهندسی شده است اما من این اتفاق را به زمان واگذار می‌کنم و زمان مشخص می‌کند کدام فیلم می‌ماند. عزیزان گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ برای من که سرباز هستم و لحن فیلم‌هایم مشخص است، چرا به این صورت رفتار می‌شود. مگر جای علی حاتمی که فوت کرد را پرکردند؟ این برخورد با ما خوب نیست. من ۲۰ سال فیلم ساختم ولی چرا هر سال سخت‌تر می‌شود. اینکه فیلمی را دوست نداشته باشیم، مهم نیست، اما نحوه برخورد بد درست نیست.» حاتمی‌کیا همچنین درباره انتقادهایی که از تهیه‌کننده آثارش وجود دارد گفت: « سازمان اوج چه بدی به شما کرده است که تا این اندازه نسبت به آنها هجمه وجود دارد؟ یک سازمانی است که در حال ساختن فیلم است. به نظر شما برای ساخت فیلم باید به سراغ سرمایه‌گذارانی بروم که بعدها تق‌شان دربیاید؟»

وی همچنین درباره گریم غیرواقعی رئیس‌جمهور در فیلم هم گفت: «به شما مربوط نیست که من رئیس‌جمهور را نشان می‌دهم یا نه. من در فیلم دلم می‌خواست همین‌قدر که دیدید نشان بدهم.»

در همین رابطه حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری که برای تماشای دو فیلم «لباس شخصی» و «خروج» به پردیس سینمایی «ملت» آمده بود، در حاشیه برگزاری نشست فیلم حاتمی‌کیا درباره شباهت کاراکتر مشاور رئیس‌جمهور با بازی محمدرضا شریفی‌نیا در فیلم «خروج» با خودش به خبرگزاری مهر گفت: از این مشاورها زیاد پیدا می‌شود. شخصا معتقدم برای این فیلم خیلی زحمت کشیده شده است و این فیلم به معنای واقعی خودِ ابراهیم حاتمی‌کیاست.وی افزود: همانطور که ابراهیم حاتمی‌کیا خودش نیز توضیح داد به نظرم منظورش از نشان دادن این کاراکتر، یک مشاور خاص نبوده و همه مشاورها را در بر می‌گیرد.آشنا تاکید کرد: من این موضوع را به خودم نگرفتم. آقای حاتمی‌کیا بزرگ‌تر از این حرف‌هاست که به کسی کنایه بزند.  از دیگر حاشیه‌های این مراسم می‌توان به انتقاد خبرنگاران از محمود گبرلو اشاره کرد چرا که بر این باور بودند که وی به عمد از خواندن سوالات انتقادی از فیلم سر باز می‌زند و تنها به نقدهای مثبت توجه دارد.

 اعتراض به زبان فیلم نیکی کریمی

یکی دیگر از حاشیه‌های شکل گرفته مربوط به فیلم نشست فیلم «آتابای» سومین فیلم داستانی به نمایش در آمده در سینمای رسانه‌ها، به کارگردانی نیکی کریمی بود. فیلم «آتابای» کاملا به زبان ترکی ساخته شده و رضایت خیلی از اهالی رسانه و منتقدان را کسب کرد و برخی آن را بهترین فیلم نیکی کریمی در مقام کارگردانی دانستند اما در نشست مطبوعاتی این فیلم، بحث‌هایی درباره انتخاب زبان ترکی در این فیلم با توجه به اینکه زبان رسمی کشور فارسی است درگرفت که در دقایقی با واکنش تند حجازی‌فر به دلیل آنچه عقاید فاشیستی در طرح پرسش می‌دانست، همراه شد. حجازی‌فر در پاسخ به سوالی درباره زبان ترکی گفت: من لهجه‌گردان فیلم بودم، جواد عزتی ترک نیست و جواد کار عجیبی کرد که این زبان را یاد گرفت. او رفت در دل شهر با همه عکس می‌گرفت تا زبان را یاد بگیرد و تمرین کند و شاید در حد پنج یا شش کلمه معنی کلمات ترکی را می‌دانست و آنها را آموخت.