گزارش روزانه از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر
کاروان فجردر سیستان و بلوچستان
در نتیجه رویدادهای اخیر در کشور تغییر کوچک دیگری هم در ظاهر برگزاری جشنواره روی داد. امسال با توجه به رویدادهای دردناک چند ماه گذشته، بخش فوتو کال نیز از جشنواره فیلم فجر حذف شده است. البته که تصاویر هنرمندان حاضر در آتلیه جشنواره ثبت میشود. نخستین فیلمی که امسال در سینمای رسانه روی پرده رفت و به نوعی زنگ آغاز رقابت سیوهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را به صدا درآورد، «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور بود. این فیلم با حضور بازیگران نقشهای اصلی فیلم از جمله پریناز ایزدیار و محسن تنابنده نمایش داده شد و پس از آن عوامل روبهروی خبرنگاران نشستند و درباره فیلم با آنها گفتوگو کردند. «سه کام حبس» فیلمی با موضوع اعتیاد که شاید به نظر برخی از حاضران در نشست خبری سوژهای تکراری بود، به گفته کارگردان فیلم «تلاشی برای نمایش جنبه دیگری از اعتیاد بوده است.» یکی از رویدادهای جالب این دوره از جشنواره برپایی گذر سینما با تصاویری از بزرگان از دست رفته سینمای ایران از علی حاتمی و عزتالله انتظامی تا شهلا ریاحی، حمیده خیرآبادی و خسرو شکیبایی بود. براساس این طرح باغ فردوس حدفاصل «موزه سینما» تا خیابان ولیعصر (عج) گذر سینما میشود. در همان روز نخست ستارههای تراز اول سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر حضور پررنگی داشتند. اگر سینمای رسانه را در نظر بگیریم با حضور پریناز ایزدیار و تنابنده آغاز شد و پس از دو اکران نوبت به هوتن شکیبا و باران کوثری رسید. کوثری که برای نمایش فیلم «عامهپسند» کنار شکیبا در جشنواره حاضر شده بود، همانجا از فرصت استفاده کرد تا از همبازیاش قدردانی کند. البته ملاک جشنواره فقط سینمای رسانه نیست و بازیگران برای نمایش فیلمهایشان در سینماهای مردمی حضور پیدا میکنند. در روز نخست هم بازیگرانی مثل نیکی کریمی و سحر دولتشاهی برای نمایش فیلم «آتابای» بین مردم رفتند. پردیس چارسو و موزه سینما هم پذیرای جمعی از هنرمندان و عوامل فیلمهای حاضر در جشنواره بودند.