واکنش هنرمندان به جمعه خونین عراق

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی نوشت: حاج قاسم سلیمانی که از یادگاران دوران دفاع مقدس بود، با اخلاصی کم‌نظیر و مجاهدت شجاعانه در جبهه‌های حق علیه باطل به دفاع از کیان این سرزمین الهی و امنیت مردم ایران پرداخت و پس از سال‌ها مبارزه و حضور در خط مقدم مبارزه با داعش و تروریست‌های منطقه، در پی حمله جنایتکارانه تروریسم دولتی آمریکایی به یاران شهیدش پیوست. ذرات مطهر خون پاک او جان تازه‌ای به انسجام ملی و مقاومت اسلامی خواهد داد. همچنین در فاصله کمی بعد از انتشار خبر، هنرمندان بسیاری واکنش نشان دادند و در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های مجازی درباره مرگ قاسم سلیمانی نوشتند و مهم‌ترین حاشیه‌ای که در این رابطه شکل گرفت، حذف برخی پست‌ها و تصاویر قاسم سلیمانی توسط اینستاگرام بود که بحث‌های فراوانی را به وجود آورد.

یکی از نخستین هنرمندانی که درباره این موضوع پیام فرستاد ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای ایران بود که با قاسم سلیمانی رفاقت هم داشت. این کارگردان که پیامش را با امضای «سرباز کوچکش» منتشر کرد، نوشت بارها با عطش او را در آغوش کشیدم و وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم.  همچنین حدود یک‌سال پیش سردار سلیمانی آغاز تصویربرداری فیلم «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری را که این روزها روی پرده رفته است، کلید زد و دیروز مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده این فیلم از دغدغه او نسبت به فراموشی میراث دفاع مقدس گفت. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «۲۳ نفر» گفت: حضور حاج قاسم در آغاز فیلمبرداری ۲۳ نفر یکی از نقاط عطفی بود که نه فقط برای فیلم ما که برای کلیت سینمای ایران رقم خورد و به‌واقع گمان نمی‌کردیم با چنین فاصله اندکی و به این زودی ایشان را از دست بدهیم. فرآورده افزود: آنچه به‌صورت ویژه مورد نظرشان بود، این بود که آنچه را که در ۸ سال دفاع مقدس به‌دست آوردیم و امروز تبدیل به گنجینه تاریخی یک ملت شده است، پاس بداریم و تا می‌توانیم در ارائه بخش‌های مهجور و مغفول مانده این دوران قدم برداریم. هنرمند دیگری که درباره این موضوع اظهار نظر کرد، محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی بود. این خواننده گفت: کشور آمریکا در حالی که ادعا می‌کند که علیه تروریسم در حال جنگ است، اما خود در مرکز ماجرا آغازگر تروریسم است و دست را روی ماشه‌ای می‌برد که موضوع تروریسم را در کشورهای مختلف پیاده می‌کند.

همچنین مجید مجیدی، کارگردان سرشناس نیز در پیامی نوشت: به راستی در این وانفسا زیبنده‌ترین لباسی که بر تن ایشان می‌توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود. یادش گرامی و نامش بلند باد که در سراسر عمر پربرکتشان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت در کشور پهناور ایران اسلامی تپید و مانند سربازی بی‌ادعا ذره‌ای از هدف متعالی‌اش پا پس نکشید.

مریلا زارعی، بازیگر سینمای ایران هم در همین رابطه پستی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است (شهید سید مرتضی آوینی) شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی مصادف با سحرگاه جمعه در ایام تولد حضرت زینب و در آستانه ایام فاطمیه بار دیگر به ما مردم روزمره نشان داد که شهادت، پاداش خداوند به او پس از یک عمر مجاهدت خستگی‌ناپذیر در این دنیا بود و همنشینی با برادران شهیدش و اولیای الهی در سرای باقی برای او قطعا گواراتر. رنجِ فقدانِ این مرد بزرگ آوردگاهی است که ما را با هر غیرحقی بیگانه خواهد کرد.»

بهنوش بختیاری بازیگر آثار کمدی هم ضمن انتشار دو پست در صفحه اینستاگرام نوشت «اسمتون منو یاد انصاف و عدالت و شجاعت می‌انداخت... روحت شاد بزرگمرد دوران.» نیوشا ضیغمی هم ضمن انتشار تصویری از حاج قاسم سلیمانی نوشت «چقدر تنهاتر شدیم حاج قاسم، بزرگ مرد، شهادتت مبارک.» اما شاید متفاوت‌ترین واکنش به این اتفاق مربوط به سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» باشد که با انتشار تصویری از ایران که دور تا دور آن پایگاه‌های نظامی آمریکا قرار دارد، به طعنه نوشت: «ایران جنگ می‌خواهد! ببینید چطور کشورشون رو نزدیک پایگاه‌های نظامی ما قرار دادند.»

محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، حبیب احمدزاده، اتابک نادری، محمدحسین مهدویان، احمد کاوری، کارن همایونفر، علیرضا شجاع‌نوری، لیلا اوتادی، حسام نواب‌صفوی، رضا صادقی، امیرمهدی ژوله، مهران غفوریان، بهاره رهنما  و... هم هنرمندان دیگری بودند که با انتشار متن‌های جداگانه شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند.