پایان ماراتن ایرانی مستندها

جایزه بخش هنر و تجربه به صورت مشترک به فیلم‌های «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری اهدا شد. جایزه بهترین مستند با موضوع آسیب‌های اجتماعی به «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست رسید و جایزه «مستند منتخب شبکه مستند» نیز به مستند «صد سال تنهایی» به کارگردانی محمدعلی فارسی اهدا شد. جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «قهرمان گله» به کارگردانی تون فانت زانتفورت تقدیم شد. جایزه ویژه دوم هیات داوران به سام کلانتری برای فیلم «جایی برای فرشتگان نیست» رسید. کلانتری این جایزه را به تیم ملی هاکی دختران ایران اهدا کرد.

 برگزیدگان بخش بین‌المللی: جایزه بخش فیلم‌های مستند کوتاه و نیمه بلند در بخش بین‌الملل جایزه ویژه هیات داوران مستند کوتاه به مایا نواکویچ برای فیلم «و آنگاه شب فرا می‌رسد» و تندیس بهترین مستند کوتاه این بخش به «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی تقدیم شد. جایزه ویژه بخش مستند نیمه بلند بین‌الملل به فیلم «قاشق» به کارگردانی لایلا پاکالنینیا رسید و جایزه بهترین فیلم مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به فیلم «حیوانات از نفس افتاده» به کارگردانی لی لی اهدا شد. در بخش فیلم‌های مستند بلند بین‌الملل، دیپلم افتخار این بخش به محسن استادعلی برای فیلم «خسوف» اهدا شد. تندیس بهترین فیلم مستند بلند بخش بین‌الملل به فیلم «کنار رینگ» آندره هورمان تقدیم شد.

 برگزیدگان بخش ملی: در این بخش، جایزه بهترین نویسنده متن به امیر مهدی حکیم و حجت بامروت برای فیلم «مهدی که به دنیا آمد» اهدا شد. جایزه بهترین صدا برای مستند «کاغذ پاره‌ها» به انسیه ملکی تقدیم شد و تندیس بهترین موسیقی متن را حبیب خزاعی‌فر برای مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به خانه برد. همچنین تندیس بهترین پژوهش به بابک گودرزی‌نژاد برای فیلم «ناگفته‌های شهر شلوغ»، تندیس بهترین فیلمبردار به مرتضی پورصمدی برای فیلم «خط باریک قرمز»، تندیس بهترین تدوین هم به مرتضی پایه‌شناس برای فیلم «گلوله‌باران» و تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به علی شهابی‌نژاد برای فیلم «آبشار» تقدیم شد. تندیس بهترین فیلم مستند نیمه بلند را مرتضی پایه‌شناس و حسین مومن برای فیلم «گلوله‌باران» دریافت کردند. تندیس کارگردانی بهترین فیلم مستند بلند به محسن استادعلی برای کارگردانی «خسوف» تقدیم شد. جایزه ویژه هیات داوران هم به محمدصادق اسماعیلی برای فیلم «آدور» اهدا شد. در ادامه این مراسم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به محمد شکیبانیا برای فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» اهدا شد.