چهار شانس اصلی معرفی به اسکار

امسال حدس زدن نمایندگان احتمالی کار دشواری نیست. آثاری که در یک سال گذشته روی پرده رفته‌اند، به لحاظ سطح کیفی، تفاوت‌های قابل توجهی دارند و بنابراین به سادگی می‌توان پنج، شش فیلمی را که شانس معرفی به اسکار دارند، ‌معرفی کرد. بر اساس اعلام آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی اسکار تمامی فیلم‌ها برای کسب شرایط لازم برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۲۰، باید نه زودتر از تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهر ۱۳۹۷) و نه دیرتر از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ (۸ مهر ۹۸) حداقل به مدت ۷ روز پیاپی، در سینما‌های کشور مبدأ اکران تجاری شده باشند. البته برخی فیلم‌ها هم هستند که در این تاریخ اکران نشده‌اند؛ اما با صلاحدید مسوولان امر، اکران محدودی برای آنها گذاشته می‌شود تا حق ورود به اسکار را داشته باشند. چنانچه در دوره‌های قبل و سال‌ها پیش در سینمای ما چنین اتفاقی افتاد. تاریخ برگزاری اسکار ۲۰۲۰، بیستم بهمن ۹۸ است و آخرین مهلت ارسال و معرفی فیلم‌ها از سوی کشور‌های مختلف برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۰، روز اول اکتبر ۲۰۱۹ (۹ مهرماه) اعلام شده است. تاکنون سهم ایران از جوایز آکادمی، دو جایزه اسکار برای فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» بوده است. فیلم «بچه‌های آسمان» هم در دوره‌ای نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما از کسب آن بازماند. بقیه فیلم‌های معرفی شده به اسکار از سوی ایران، نامزد دریافت جایزه اسکار نشده‌اند.

شانس‌های معرفی به اسکار

قصر شیرین: آخرین ساخته رضا میرکریمی که در جشنواره فجر و شانگهای هم تقدیر شد، یکی از شانس‌های اصلی معرفی به اسکار است. این فیلم جایزه فیلمنامه‌نویسی فجر و کارگردانی و بازیگری شانگهای را گرفته و به‌عنوان بهترین فیلم این جشنواره چینی هم شناخته شده است. اگر این فیلم به اسکار معرفی شود، سومین تجربه معرفی فیلم‌های میرکریمی به آکادمی خواهد بود.

شبی که ماه کامل شد: فیلم محبوب و پرفروش نرگس آبیار که بر اساس یک رویداد واقعی ساخته شده اگرچه شانس معرفی به اسکار را دارد ولی دو سال پیش «نفس» فیلم دیگری از همین کارگردان به اسکار معرفی شد و موفقیتی کسب نکرد. با این حال شانس این فیلم همچنان قابل توجه است. «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره گذشته فیلم فجر تقریبا همه جوایز اصلی را گرفت تا نشان دهد گزینه‌ای جدی برای معرفی به اسکار است. آیا برای دومین بار فیلمی از آبیار به اسکار می‌رود؟

متری شیش و نیم: دومین فیلم سعید روستایی به‌رغم اینکه با استقبال بسیاری از منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد، در جشنواره فیلم فجر موفقیتی به دست نیاورد. این فیلم در گیشه موفق بود اما به رغم همه این امتیازها، به نظر می‌رسد که اختلاف نظرها بر سر فیلم زیاد است و کمتر شانسی برای انتخاب شدن دارد. فیلم روستایی درباره یک مامور نیروی انتظامی است که ماموریتی را در مقابل فروشندگان مواد مخدر آغاز کرده و با فراز و نشیبی آن را به پایان می‌رساند. فیلم قبلی روستایی که رکورد سیمرغ‌های فجر را شکست، به اسکار معرفی نشد.

سرخپوست: فیلم دوم نیما جاویدی برعکس فیلم اولش «ملبورن»، موافقان و مدافعان پر و پا قرصی دارد. فیلم، تجربه بصری تازه‌ای به سینمای ایران پیشنهاد کرده است و داستانی خاص را روایت می‌کند.  این فیلم به‌رغم نامزد شدن در هفت بخش جشنواره فجر، تنها جایزه ویژه هیات داوران را گرفته است. سرخپوست شانس نصف و نیمه‌ای برای معرفی به اسکار دارد. در واقع اگر حاشیه‌های مربوط به فیلم‌های یاد شده مانع از معرفی آنان به اسکار شود، اولویت بعدی با سرخپوست خواهد بود.