پایان جشنواره پرحاشیه‌ موسیقی فجر

از مهم‌ترین مسائلی که در جشنواره سی و چهارم شاهد آن بودیم انتقادات هنرمندان برجسته و سرشناس حوزه موسیقی از روند برگزاری این رویداد بود، پرسروصداترین نمونه این انتقادات را رضا صادقی خواننده مشهور پاپ مطرح کرده که از رویه برگزار‌کنندگان جشنواره موسیقی فجر به شدت انتقاد کرده است. این خواننده گفته بود: «ما جشنواره موسیقی فجر نداریم! جشنواره فیلم فجر داریم و برای اینکه خالی از عریضه نماند، یک چیزی هم هست به اسم جشنواره موسیقی فجر. جشنواره فیلم فجر و جشنواره موسیقی فجر اصلا قابل قیاس نیستند. دوستان من در بخش سینما، فارغ از اسم‌ها، مرده‌بادها و زنده‌بادها، دور هم بودن‌شان را غنیمت شمردند و هنر و افکار هنری‌شان را در قالب فستیوالی به‌عنوان جشنواره فیلم فجر ارائه دادند ولی در جهان‌بینی موسیقی به‌طور کل یک برنامه‌ریزی عام وجود ندارد.» او با انتقاد از حضور کمرنگ زنان در جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: «چه‌جور جشنواره موسیقی فجری است که فقط آقایان در آن هستند؟ یعنی خانم‌ها هیچ هنری در این بخش ندارند و نمی‌توانند در این بخش هیچ رقابتی کنند؟ اگر این را هم کنار بگذاریم به همان حرف اولم باز می‌گردم. ما چیزی به اسم جشنواره موسیقی فجر نداریم! یک اتفاق علی‌السویه خیلی باری به هر جهت است که می‌تواند هم نباشد، یعنی الزامی به بودنش نیست.»

انصراف از جشنواره

از دیگر نکات جالب توجه سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، انصراف  برخی از خوانندگان و پاسخ روابط عمومی جشنواره به نامه این هنرمندان بود. پیش از آغاز جشنواره موسیقی فجر، پوریا اخواص (خواننده موسیقی ایرانی) در قالب نامه‌ای سرگشاده از حضور در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر انصراف داد. او در نامه خود تاکید کرده بود که از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی انتظار می‌رود رفتار و منش حرفه‌ای داشته باشند. مدتی کوتاه پس از این ماجرا امیر اثنی‌عشری نیز با انتشار نامه‌ای از حضور در این رویداد هنری انصراف داد و از رویه برگزارکنندگان جشنواره موسیقی انتقاد کرد. همچنین پیش از این نیز رامین صدیقی مشاور دبیر و مدیر بخش بین‌المللی جشنواره، از حضور در آن انصراف داد. او پیش‌تر با شاهین فرهت به توافق رسیده بود تا به‌عنوان مشاور بخش بین‌الملل به او مشاوره بدهد و مدیریت این بخش را نیز بر عهده داشته باشد. اما نکته جالب دیگر یک انصراف رسانه‌ای بود.یک ماه پیش تهیه‌کننده ارشد رادیو ایران که نسبت به برخورد روابط عمومی جشنواره سی‌وچهارم معترض بود، اعلام کرد که این جشنواره را پوشش خبری نخواهند داد.

جنجال استفاده از آثار دبیر هنری

یکی دیگر از مسائل مورد نقد جشنواره که بسیار هم با واکنش‌های منفی همراه شد، استفاده تعدادی از گروه‌های داخلی و خارجی شرکت‌کننده در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از آثار شاهین فرهت دبیر هنری این رویداد بود. استفاده از آثار فرهت یکی از نکات قابل توجهی بود که موجب بروز شائبه‌هایی برای جشنواره موسیقی فجر شد و به همین دلیل هم تعدادی از منتقدان و تماشاگران همیشگی جشنواره‌ از این دوره با نام جشنواره موسیقی شاهین فرهت یاد می‌کردند. فرهت در مقابل این انتقادها گفت: من اصلا نگفتم آثار من را بنوازند. یکی از گروه‌های خارجی قصد داشت به شکل تریو اجرایی داشته باشد اما از آهنگسازان ایرانی قطعه‌ای برای تریو پیدا نکرده بود؛ بنابراین از اثر من استفاده کرد. او ادامه می‌دهد: من فقط دو قطعه به ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر رتوریک برای اجرا داده‌ام. بقیه گروه‌ها خودشان اثر من را برای نواختن انتخاب کردند.