فهرست متنوع فیلم‌های محبوب

از سویی پیشکسوت‌ها در این دوره هم کم‌فروغ ظاهر شده‌اند و این موضوع هم می‌تواند تصویر روشن‌تری از پوست‌اندازی سینما در سال‌های بعد از انقلاب را آشکار کند. پردیس سینمایی ملت به‌عنوان محل گردهمایی منتقدان و اصحاب رسانه در ۴۸ ساعت گذشته تحت تاثیر نمایش فیلم «بیست‌وسه نفر» ساخته مهدی جعفری قرار داشت. این فیلم توانست عده زیادی از خبرنگاران و منتقدان را سر ذوق بیاورد و تحسین جمعی آنها را برانگیزد. «بیست‌وسه نفر» داستان گروهی از نوجوانان ایرانی بین ۱۳ تا ۱۷ سال است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۶۱ و در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

صدام حسین پس از آگاهی از این موضوع و شکست در خرمشهر، سعی می‌کند به بهانه اینکه این نوجوان‌ها به زور به جنگ فرستاده شده‌اند از این ماجرا سوءاستفاده و به نفع خود بهره‌برداری تبلیغاتی کند.کارگردان این اثر پیش‌تر فیلم مستندی از این داستان به تصویر کشیده بود و ۱۲ سال وقت و انرژی گذاشت تا این فیلم به سرانجام برسد. ساخته مهدی جعفری سه‌شنبه شب بخش اصلی میز نقد برنامه «هفت» را به خود اختصاص داد و منتقدان این برنامه این فیلم را ستودند و در اقدامی غافلگیرانه مسعود فراستی این اثر را یکی از بهترین فیلم‌های سینمای بعد از جنگ دانست و به عوامل آن تبریک گفت. یکی دیگر از فیلم‌هایی که مورد توجه قرار گرفته است «دیدن این فیلم جرم است» ساخته رضا زهتابچیان است.

این فیلم به تقابل نیروهای بسیج و امنیتی در پی یک حادثه می‌پردازد که یکی خواهان اجرای قانون است و دیگری صرفا به دنبال راهی برای حفظ اعتبار و آبروی نظام و آب در آسیاب دشمن نریختن. سازندگان این اثر و به‌ویژه کارگردانش تاکید داشتند این فیلم یک اثر سفارشی نبوده و از سوی هیچ نهادی به جز حوزه هنری حمایت نشده است. بر اساس اعلام آخرین نتایج آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، شش فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «متری شش‌ونیم» ساخته سعید روستایی، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «شبی که ماه کامل شد» از نرگس آبیار، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «بیست‌و سه نفر» ساخته مهدی جعفری، پیشتازان این دوره هستند و فیلم«جان‌دار» به کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری، اثری است که نسبت به فهرست قبلی آرای مردمی، از جدول خارج شده است.