جابه‌جایی فروش درافتتاحیه ایرانی

پیش از اکران فیلم و در همین صفحه برایتان نوشته بودیم که حضور رضا عطاران در فیلم کمدی هزارپا، می‌تواند باعث استقبال مخاطبان و شکوفا شدن دوباره گیشه سینماها شود. اتفاقی که البته رخ داد و توانست هزارپا را به یک مدعی جدی در کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ایران بدل کند. سینمای ایران در چهار سال گذشته توانسته است بازار فروش خود را توسعه بدهد،‌ فروش سالانه به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان هم نزدیک شده است و چنین بازاری طبیعتا ابعاد و تحلیل‌ها و شاخص‌های متفاوتی از بازارهای ۳۰ و ۴۰میلیاردی سال‌های قبلش دارد. یکی از شاخص‌های قابل توجه سینمای امروز ایران بررسی میزان فروش فیلم‌ها در سه روز نخست اکران است. در واقع در اولین آخر هفته‌ای که فیلم روی پرده سینماها می‌رود. چنانکه در بازارهای بزرگ بین‌المللی نیز موفقیت فیلم‌ها در اکران سه روز نخست می‌تواند ضامن موفقیت آنها در کل زمان اکران باشد. چنان که در ادامه خواهید دید پرفروش‌ترین فیلم‌های سه روز اول اکران، معمولا در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران نیز قرار دارند. از این رو می‌توان فروش هفته اول را بر اساس ضرب‌المثل «مشت نمونه خروار است»، نشان‌دهنده رقم‌های فروش نهایی فیلم‌ها دانست.

رکوردداران سه روز اول اکران

پیش از هزارپا رکوردهای اولین پایان هفته فروش (در واقع سه روز اول اکران) بارها در سال‌های اخیر جابه‌جا شد و فیلم‌هایی با اکران‌های موفقشان در هفته اول توانستند نظر مخاطبان را جلب کنند. «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» ساخته سامان مقدم که پیش از این تجربه ساخت «نهنگ عنبر» را داشت و آن فیلم نیز توانست جزو رکوردداران فروش باشد، در سه روز نخست اکران خود موفق شد با ۱۱۲ هزار نفر مخاطب یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور که محصول مشترک ایران و هند است، در سه روز نخست ۱۳۵ هزار نفر را به سالن‌های سینما کشاند و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان فروش داشت. اما در کنار این فیلم‌های کمدی،«فروشنده» دومین فیلم اسکاری اصغر فرهادی که موفق به کسب دو جایزه فیلمنامه و بازیگری در جشنواره فیلم کن هم شده بود، در همان روزهای نخست خود ۱۰۵ هزار نفر را به سالن‌های سینمایی کشاند و موفق به فروش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومانی شد.

همچنین «محمدرسول‌الله»، ساخته مجید مجیدی که به داستان زندگی کودکی محمد پیامبر اسلام (ص) می‌پردازد، توانست در سه روز اول با ۹۲ هزار نفر تماشاگر، ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. این فیلم پرخرج‌ترین فیلم سینمای ایران بود که البته هرگز عدد و رقم دقیقی درباره هزینه‌ تولیدش اعلام نشد اما طبق آنچه بارها از سوی رسانه‌های مختلف گفته شد رقمی بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده بود. رکورد بعدی فروش در اکران افتتاحیه متعلق به فیلم «خوب، بد، جلف» اولین ساخته پیمان قاسم‌خانی است که در سه روز نخست با حضور ۸۵ هزار نفر ۶۹۰ میلیون تومان فروش داشت. این فیلم کمدی هم توانست در نهایت بین رکوردداران فروش کلی سینمای ایران قرار بگیرد.

«لانتوری» فیلم رضا درمیشیان هم در سه روز نخست اکران توانست با حضور ۷۲ هزار نفر، ۶۲۰ میلیون تومان بفروشد. درمیشیان در سال ۹۴ این فیلم را ساخت و در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز با اما و اگرهای فراوان حضور یافت. «گشت ۲» هم که دنباله فیلم «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی است در سه روز نخست اکران خود توانست ۵۷ هزار نفر را به سالن‌های سینما بکشاند و ۵۳۰ میلیون تومان فروش را از آن خود کند. رکورد پایانی جدول پرفروش‌ها در جدول اکران افتتاحیه متعلق به فیلم «شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند است که در سال ۹۳ با هزینه ۶‌میلیارد تومان تولید شد و توانست در سه روز نخست اکران خود با ۸۰ هزار مخاطب، ۴۶۰ میلیون تومان بفروشد.

«هزارپا» پدیده اکران؟

بیش از ۱۵ سال از ساخت آخرین کمدی که ابوالحسن داودی کارگردانی کرده می‌گذرد و این کارگردان صاحب‌نام در طول این سال‌ها ژانرهای مختلفی را تجربه کرده و فیلم‌هایی ساخته که بیشترشان به مذاق خوش آمده و از آنها استقبال شده است. او چندی پیش ساخت «هزارپا» را آغاز کرد و این فیلم نیز از چهارشنبه هفته گذشته اکران خود را در سالن‌های سینما آغاز کرد. رضا عطاران و جواد عزتی زوج کمدی این فیلم را تشکیل داده‌اند و از آنجا که هر دوی این چهره‌ها در سال‌های اخیر فروش خوبی را برای فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده‌اند به همراه آورده‌اند می‌توان فروش خوبی را هم برای این اثر متصور شد. نکته دیگر اینکه با فروش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سه روز، این فیلم توانست رکورد فروش افتتاحیه در سینمای ایران را بشکند. این رکورد پیش از این در اختیار فیلم «نهنگ عنبر ۲» ساخته سامان مقدم بود. استقبال بسیار زیاد از فیلم و سانس‌های فوق‌العاده‌ای که در دو شب گذشته به «هزارپا» اختصاص پیدا کرده است هم نشان‌دهنده آن است که احتمالا این فیلم تحولی در فروش به همراه می‌آورد.

فروش دیگر فیلم‎های روی پرده

سه فیلم «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و «به وقت خماری» ساخته محمدحسین لطیفی یک هفته از اکران را پشت سر گذاشتند و در میان آنها «دارکوب» تاکنون توانسته به فروش قابل‌قبول‌تری دست پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به گروه بازیگرانش تا آخر هفته نیز به فروش یک میلیارد نزدیک شود و در نهایت نیز فروش خوبی را پشت سر بگذارد. «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی فضایی اجتماعی دارد و به معضل اعتیاد نیز می‌پردازد، اما با توجه به فروشش به نظر می‌رسد توانسته در میان آثار کمدی در حال اکران جای خودش را میان علاقه‌مندان پیدا کند. «به وقت خماری» محمدحسین لطیفی اما هنوز نتوانسته آن‌طور که باید و شاید مورد استقبال قرار بگیرد و فروشش تاکنون به مرز نیم میلیارد هم نرسیده است. این فیلم در حال حاضر در ۶۹ سالن در حال اکران است و شرایطی نسبتا مساوی با فیلم‌های هم‌رده‌اش دارد. البته این هفته با احتساب یک روز تعطیلی سینماها برای شهادت امام جعفر صادق (ع)، باید گفت که فروش و استقبال از فیلم‌ها در اواسط هفته دوباره با وقفه‌ای رو‌به‌رو می‌شود و در آخر هفته می‌توان امیدوار بود تا علاقه‌مندان مجددا به تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌شان بنشینند.

«خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور دومین هفته اکرانش را پشت سر گذاشت و نشان داد هنوز هم می‌توان به سینمای کودک امیدوار بود. این فیلم با استقبال خوبی در این سه روز مواجه شده و تعطیلات آخر هفته و اوقات فراغت بیشتر نیز به فروش آن کمک کرده است. با آغاز تعطیلی مدارس می‌توان امیدوار بود کودکان به همراه خانواده‌هایشان فرصت بیشتری برای تماشای این فیلم داشته باشند. کمدی «تگزاس» ساخته مسعود اطیابی همچنان در سالن‌های زیادی روی پرده است و به فروشش ادامه می‌دهد. سام درخشانی، حمید فرخ‌نژاد و پژمان جمشیدی از بازیگران اصلی «تگزاس» هستند. «خجالت نکش» رضا مقصودی دیگر کمدی روی پرده هم فروش خوبی داشته و هفته گذشته فروش ۴ میلیارد تومان را نیز پشت سر گذاشت. احمد مهرانفر، شبنم مقدمی، سام درخشانی، شهره لرستانی، لیندا کیانی و الناز حبیبی بازیگران «خجالت نکش» هستند. این فیلم داستان زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس و داماد در سن میانسالی بچه‌دار می‌شوند، آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند.

«دشمن زن» از هفته گذشته بر تعداد سالن‌هایش افزوده شد و همین باعث فروش بیشتر آن نیز شد. این فیلم کمدی که با اقبال مخاطبان رو‌به‌رو شده است و شاید حضور جواد یساری در آن و خواندن قطعاتی توسط او هم در پرطرفدار شدنش بی‌تاثیر نبوده باشد به مرز فروش ۲میلیارد تومان نزدیک شده است. «دشمن زن» ساخته کریم امینی است و سام درخشانی، گوهر خیراندیش، بهاره کیان‌افشار، الناز حبیبی و... از بازیگران آن هستند.

32 (2)