تعدادی از فیلم‌هایی هم که انتظار می‌رود در فصل جوایز سینمایی موفق باشند، از راهیابی به فهرست نامزدهای جوایز گلدن‌گلوب بازماندند، از جمله «ترانه باستر اسکراگز» برادران کوئن، «اولین اصلاح‌شده» پل شریدر و «بیوه‌ها» استیو مک‌کویین که کلا نادیده گرفته شدند. از دیگر نام‌هایی که تصور می‌شد در فهرست نامزدهای جوایز گلدن‌گلوب باشند می‌توان به یورگس لانتیموس برای کارگردانی فیلم «محبوب» و رایان کوگلر برای کارگردانی فیلم «پلنگ سیاه» اشاره کرد. همچنین عدم حضور سریال‌های «آتلانتا»، «سرگذشت ندیمه» و «دیوانه» در شاخه بهترین سریال‌های تلویزیونی هم قابل توجه است. البته نکته دیگر آنکه برای دومین سال پیاپی هیچ زنی در شاخه بهترین کارگردانی سینمایی نامزد کسب جایزه نشده است. برندگان هفتاد و ششمین دوره جوایز سالانه گلدن‌گلوب ششم ژانویه ۲۰۱۹ (بامداد دوشنبه ۱۷ دی به وقت ایران) در مراسمی در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز، کالیفرنیا معرفی می‌شوند. ساندرا اوه و اندی سامبرگ مجریان مراسم هستند.

گلدن‌گلوب هر سال دستاوردها در دو بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی را مورد تقدیر قرار می‌دهد و پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در آمریکاست. حدود ۱۰۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هستند که از ژانویه ۱۹۴۴ کار خود را آغاز کرد. گلدن‌گلوب زمانی یک شاخص مهم برای اسکار بود، اما در سال‌های اخیر متفاوت با آکادمی علوم و هنرهای سینمایی عمل کرده است. در ۱۱ سال گذشته، پنج برنده جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم، جایزه اسکار بهترین فیلم را هم برده‌اند. این اتفاق آخرین بار دو سال پیش روی داد که «مهتاب» به کارگردانی بری جنکینز برنده جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم درام شد و بعد جایزه اسکار بهترین فیلم را هم دریافت کرد. سال گذشته «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» در جوایز گلدن‌گلوب برنده جایزه بهترین فیلم درام شد و جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی به «لیدی برد» رسید، اما در جوایز اسکار «شکل آب» بهترین فیلم شناخته شد. در مورد نامزدها هم انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و آکادمی تا حدی از هم فاصله گرفته‌اند. اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود عضو آکادمی نیستند، بنابراین انتخاب‌های آنها لزوما بازتاب برنده‌های اسکار نیست. آکادمی بیش از ۹ هزار عضو دارد.

شگفتی‌های نامزدی گلدن‌گلوب

ناکام‌ها بخشی از شگفتی امسال گلدن‌گلوب هستند. بخش دیگرش فهرست نامزدهاست و شاید مهم‌ترین شگفتی آن هم نامزدی لیدی گاگا خواننده آمریکایی در بخش بازیگری باشد. اما پیش از آن به‌طور کلی آمارهای فهرست را مرور کنیم.

فیلم‌ها

فیلم «معاون» (Vice) به کارگردانی آدام‌مک‌کی با شش نامزدی از جمله در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی در صدر است. کریستین بیل در این فیلم نقش دیک چنی معاون اسبق رئیس‌جمهور آمریکا را بازی می‌کند. بیل برای بازی خود در فیلم در بخش بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی نامزد شده است. سه فیلم «سوگلی» (The Favourite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس، «کتاب سبز» (Green Book) به کارگردانی پیتر فارلی و «ستاره‌ای متولد می‌شود» (A Star Is Born) به کارگردانی برادلی کوپر، هر یک پنج نامزدی کسب کرده‌اند و دو فیلم «بلک‌ک‌کلنزمن» (BlacKkKlansman) به کارگردانی اسپایک لی و «مری پاپینز بازمی‌گردد» (Mary Poppins Returns) به کارگردانی راب مارشال، هر کدام در چهار بخش نامزد شده‌اند. لیدی گاگا، خواننده هم که اخیرا به بازیگری روی آورده، کاندیدای جایزه بهترین هنرپیشه زن در جوایز گلدن‌گلوب شده است. او برای فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» کاندیدای این جایزه شده و بردلی کوپر، همبازی او در این فیلم هم نامزد بهترین کارگردانی و بهترین هنرپیشه مرد است. الیویا کلمن و ریچل وایس به خاطر بازی در فیلم «محبوب» به کارگردانی یورگوس لانتیموس نامزد بهترین هنرپیشه زن شده‌اند.

سریال‌ها

در بخش تلویزیون، «قتل جانی ورساچه: داستان جنایی آمریکایی» (The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story) از شبکه اف‌ایکس با چهار نامزدی از جمله در بخش بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی پیشتاز است. دارن کریس برای بازی در نقش یک قاتل زنجیره‌ای در بخش بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی نامزد شده است. کریس برای کار خود در «قتل جانی ورساچه: داستان جنایی آمریکایی» امسال در جوایز امی جایزه بهترین بازیگر مرد در یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را دریافت کرد. ادگار رامیرز بازیگر نقش ورساچه نیز نامزد جایزه گلدن‌گلوب بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی شده است. در بخش تلویزیون، بعد از «قتل جانی ورساچه: داستان جنایی آمریکایی» سریال‌های «بری» (Barry) از اچ‌بی‌او، «بازگشت به خانه» (Homecoming) از آمازون، «روش کامینسکی» (The Kominsky Method) از نت‌فلیکس، «خانم میزل شگفت‌انگیز» (The Marvelous Mrs. Maisel) از آمازون، «چیزهای تیز» (Sharp Objects) از اچ‌بی‌او و «یک رسوایی خیلی انگلیسی» (A Very English Scandal) از آمازون، هر یک سه نامزدی کسب کرده‌اند. شبکه اف‌ایکس در مجموع با ۱۰ نامزدی پیشتاز است و اچ‌بی‌او و پرایم ویدئو هر یک ۹ نامزدی به دست آورده‌اند.

32 (1)