ورود مجلس به ماجرای فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»

این فیلم سومین فیلم بلند امیر یوسفی پس از «خواب تلخ» و «آتشکار» به شمار می‌رفت که داستانش درباره‌ خانواده‌ای است که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند. فیلم درباره خانواده‌ای است که گرایش‌های گوناگونی دارند و ‌مادر ‌خانواده با چالشی روبه‌رو شده و ‌تلاش می‌کند از آن بگذرد، ولی‌ ارتباط تنگاتنگ این چالش با مسائل سیاسی گذشته و مسائل سیاسی روز، شالوده این اثر را به گونه‌ای ساخته که به‌زعم مسوولان با حذف برخی جزئیات نظیر گوش کردن نوارهای خوانند‌ه‌های آن‌سوی آب توسط پسر این زن که شهید شده نیز، قابلیت نمایش نمی‌یابد. سایت تابناک سال ۹۳ نوشته بود که ظاهرا آنچه باعث شد‌ رفع توقیف این فیلم دشوار‌تر از حد تصور شود، نمایش خصوصی این اثر برای گروهی بوده که این نوع تعامل کارگردان را به بد‌ترین شکل ممکن پاسخ داده‌اند و بسیاری از چهره‌های تاثیرگذار درباره این اثر چنان سخن گفته‌اند که اساسا اکران این فیلم ناممکن شود و حساسیت در فضای سیاسی نیز به اندازه فضای فرهنگی درباره «آشغال‌های دوست داشتنی» به اوج برسد.

«آشغال‌های دوست داشتنی» در دوره مدیریت جواد شمقدری بر حوزه سینمایی دولت دهم مجوز ساخت گرفت؛ ولی وقتی نسخه قابل نمایش فیلم آماده شد و قرار بر صدور مجوز نمایش بود با آنکه جزئیات فیلم در سناریوی‌ مصوب وجود داشت و امیریوسفی چیزی اضافه بر فیلم‌نامه را به تصویر نکشیده بود، شمقدری عقب‌نشینی کرد و گفت من تردید ندارم با توجه به شرایط سیاسی که حاکم است در دولت بعدی این فیلم ممیزی بیشتری خواهد داشت؛ اما دولت بعدی هم از راه رسید و این فیلم به جمع آثاری افزوده شد که جزو آثار همیشه توقیف هستند. روز گذشته طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌های این کمیسیون برای اکران فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» خبر داد. این نماینده مجلس گفت آقای امیریوسفی از ما کمک خواستند تا با مذاکره با وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون سینمایی مسیر اکران این فیلم را هموار کنیم؛ چرا که به گفته ایشان این فیلم که در سال ۱۳۹۱ ساخته شده به‌‌رغم داشتن پروانه ساخت و نمایش و اعمال برخی حذفیات هنوز اجازه اکران پیدا نکرده است.»

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که با وزیر فرهنگ و ارشاد صحبتی کردیم و گفتند تلاش می‌کنند مسیر رفع توقیف این فیلم باز شود. همچنین جلسه‌ای با حضور امیریوسفی در کمیسیون فرهنگی داشتیم که مازنی و مطهری هم حضور داشتند، کارگردان فیلم در این جلسه عنوان کرد که با وجود ممیزی‌های اعمال شده انتظار دارد فیلم از توقیف بیرون بیاید و اجازه اکران بگیرد.