حکمرانان جدید سینما

به گزارش خبرگزاری «خبرآنلاین» پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته سینمای جهان «مرد مورچه‌ای و زنبور» بود که در گیشه آمریکای شمالی ۷۶ میلیون دلار و در گیشه بین‌الملل بیش از ۸۵ میلیون دلار از بلیت فروشی به دست آورد. به این ترتیب محصول جدید کمپانی مارول در آغاز کار به فروش ۱۶۱ میلیون دلاری دست پیدا کرد. در گیشه بین‌الملل بیشترین فروش فیلم در کره‌جنوبی رقم خورد و مبلغ چشمگیر ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در این کشور آسیایی به فروش «مرد مورچه‌ای ۲» اضافه شد. قسمت نخست «مرد مورچه‌ای» تابستان سال ۲۰۱۵ روی پرده سینما رفت. فروش افتتاحیه آن فیلم در گیشه آمریکای شمالی اندکی بیش از ۵۲ میلیون دلار بود. پس از موفقیت قسمت اول با فاصله سه سال قسمت دوم با عنوان «مرد مورچه‌ای و زنبور» راهی سینما شده است. این فیلم بیستمین اثر از دنیای سینمایی مارول است. محصولات مارول که از زیرمجموعه‌های والت‌دیزنی است، در سال‌های اخیر از پرفروش‌ترین‌های سینمای جهان بوده‌اند. پایتون رید کارگردان هر دو قسمت «مرد مورچه‌ای» است. در این فیلم‌ها پل راد نقش اصلی را بازی می‌کند. راد در قسمت نخست کنار مایکل داگلاس جلوی دوربین رفت و در قسمت جدید همراه با اوانجلین لیلی ماجرای قهرمانان مینیاتوری را پیش می‌برند. بر اساس آمارهایی که کمپانی دیزنی ارائه کرده، در ترکیب تماشاگران کفه مردان سنگین‌تر است، اما زنان هم با ۴۵درصد وزن بالایی دارند.

دیزنی با در اختیار داشتن برخی از مشهورترین کمپانی‌های هالیوودی از جمله «مارول» و «لوکاس فیلم» در سال ۲۰۱۸ تا اینجای کار پرفروش‌ترین فیلم‌ها را روانه سینما کرده است. این کمپانی علاوه بر «مرد مورچه‌ای» انیمیشن پرفروش «شگفت‌انگیزان ۲» را روی پرده دارد. داستان این انیمیشن درباره خانواده‌ای است که اعضای آن قدرت‌های فراطبیعی دارند سال ۲۰۱۴ به کارگردانی برَد برد به سینما معرفی شد. قسمت دوم این انیمیشن از محبوب‌ترین فیلم‌های روی پرده سینما در این روزهای داغ تابستان است. «شگفت‌انگیزان ۲» نیز برَد برد را به عنوان کارگردان در اختیار دارد و تا اینجای کار با فروش نیم میلیارد دلاری در آمریکای شمالی عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما در آمریکا را از آن خود کرده است. مشهورترین صداپیشه این انیمیشن ساموئل ال‌جکسون است و کریگ تی‌نلسون، هالی هانتر و باب اودنکرک دیگر صداپیشگان انیمیشن هستند. فروش جهانی این انیمیشن خانوادگی اکنون به بیش از ۷۷۲ میلیون دلار رسیده است؛ اما تا پیوستن به باشگاه میلیاردی‌ها راه درازی پیش رو دارد.

«شگفت‌انگیزان ۲» در سه روز پایانی هفته گذشته به فروش ۲۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد و در جدول فروش بالاتر از «دنیای ژوراسیک» قرار گرفت. سومین فیلم پرفروش گیشه آمریکای شمالی قسمت جدید از فیلم «دنیای ژوراسیک» بود که پنجمین قسمت از این سری فیلم‌ها است. فیلم اول را استیون اسپیلبرگ با عنوان «پارک ژوراسیک» به دنیا معرفی کرد و پس از آن دو قسمت دیگر هم ساخته شد. اما تا به سینما رسیدن قسمت چهارم که «دنیای ژوراسیک» نام گرفت و کالین ترورف کارگردانی آن را به عهده داشت زمان زیادی طول کشید. «دنیای ژوراسیک» تابستان سال ۲۰۱۵ اکران شد و با فروشی رویایی در پایان جایگاه چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را از آن خود کرد. «دنیای ژوراسیک: قلمرو فرو ریخته» پا جای پای قسمت قبلی گذاشته و تا اینجای کار بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان از گیشه نصیب مالکان اثر در کمپانی یونیورسال کرده است.

فیلم‌های موفقی که تازه روی پرده رفته‌اند

«نخستین پاکسازی» عنوان فیلمی در ژانر وحشت است. این فیلم همزمان با روز استقلال آمریکا روی پرده سینما رفت و در پنج روز نخست اکران فروش ۳۱ میلیون دلاری داشت که ۱۷ میلیون دلار آن در سه روز تعطیلات پایان هفته رقم خورد. به روال اغلب فیلم‌های پرفروش سال‌های اخیر «نخستین پاکسازی» هم عضوی از یک مجموعه اثر است که سال ۲۰۱۳ با اکران فیلم «پاکسازی» آغاز شد. پس از آن در سال ۲۰۱۴ فیلم «پاکسازی:‌ آنارشی» اکران شد و در سال ۲۰۱۶ «پاکسازی: سال انتخابات» روی پرده رفت. «نخستین پاکسازی» در دسته فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که با بودجه‌ای متوسط ساخته می‌شوند. جرارد مک‌مورای کارگردانی این اثر را با فیلم‌نامه‌ای از جیمز دموناکو انجام داده است. این فیلم تازه نفس مناسب حال و هوای سیاسی این روزهای آمریکا است که هر روز بیش از دیروز شاهد یکه‌تازی تندروها است. داستان آن پیش از اتفاقات قسمت نخست «پاکسازی» روی می‌دهد و روایتی از حوادثی است که به پیدایش پاکسازی سالانه منجر شد.

رویدادی هولناک که در آن طی بازه زمانی ۱۲ ساعته هر جنایتی مجاز می‌شود. از مستندهای پر سروصدایی که این روزها در حال اکران است می‌توان به «ویتنی» اثر کوین مک‌دونالد اشاره کرد که در ۴۵۴ سینما روی پرده رفت و در روزهای آغازین بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروش داشت. این فیلم مستند درباره ویتنی هیوستن نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش گذاشته شد. «ویتنی» در گیشه خوش درخشید؛ اما در میان ۱۰ فیلم پرفروش هفته جایی نداشت. تنها مستند حاضر در میان پرفروش‌های هفته که اثری با عنوان «همسایه من می‌شوی؟» بود که با فروش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری در مقام نهم جدول پرفروش‌ها ایستاد. این اثر سینمایی تا اینجای کار با مجموع فروش ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری عنوان پرفروش‌ترین مستند سال ۲۰۱۸ را در اختیار دارد. «همسایه من می‌شوی؟» به کارگردانی مورگان نویل به بررسی زندگی و میراث فرد راجرز چهره سرشناس برنامه‌های تلویزیونی می‌پردازد.

32 (2)