راه‌های تشخیص کتابخانه‌روها از افراد متظاهر

۱- وقتی بتوانید بگویید کدام کتاب از کدام کتابخانه قرض گرفته شده است، باید خودتان را با عنوان اهل کتابخانه معرفی کنید. هر کسی که کتابخانه رفته باشد می‌داند هرکدام از کتابخانه‌ها سیستم خاصی برای قرض دادن کتاب دارند و دارای شماره‌گذاری و طبقه‌بندی خاصی در کتاب‌ها هستند.

۲- شاید برای شما پیش آمده باشد که به جای کارت اعتباری مثلا کارت رانندگی یا هر کارت دیگری را به فروشنده داده باشید. اگر اهل کتابخانه باشید به‌طور حتم این اتفاق برای شما پیش خواهد آمد که به جای کارت پول از کارت عضویت در کتابخانه استفاده کنید. پس علامت دوم این است که کارت کتابخانه همیشه یکی از کارت‌های پرمصرف شما باشد.

۳- ساعات کار کتابخانه وقتی به یک ساعت معمول روزمره شما تبدیل شود می‌توانید نام خودتان را اهل کتابخانه بگذارید. یعنی اگر کسی از شما بپرسد فلان کتابخانه چه ساعاتی از روز کار می‌کند بلافاصله باید جوابش را بدهید.

۴- کسانی که اهل کتابخانه هستند اگر به صفحه فیس‌بوک یا هر شبکه اجتماعی دیگر آنها سر بزنید به‌طور حتم سراغی از یک کتابخانه عمومی یا صفحه لینک کتابخانه در آن پیدا خواهید کرد. کسانی که علاقه‌مند به کتاب هستند و می‌خواهند از آخرین خبرهای مربوط به کتاب‌های جدید کتابخانه محله یا شهر خود با خبر شوند به‌طور حتم از شبکه‌های اجتماعی برای این منظور استفاده خواهند کرد.

۵- در بعضی از کشورها کتابخانه‌ها هر چند وقت تصمیم به فروش کتاب‌های دست دوم خود می‌کنند که کسی که اهل کتابخانه باشد باید از این زمان‌ها اطلاع داشته باشد. یک نشانه برای تشخیص اهالی کتابخانه نگاه کردن به تقویم آن‌هاست که آیا از تاریخ فروش این کتاب‌ها خبر دارند یا نه.

۶- یکی از نشانه‌های فعال بودن در کتابخانه شرکت در مراسم یا جشنواره‌‌های برگزار شده با موضوع کتاب و کتابخانه است. کسانی که اهل کتاب هستند به‌طور حتم حداقل در سال یک مرتبه در یک فستیوال ادبی شرکت خواهند کرد.

۷- افراد اهل کتابخانه در تلفن همراه خود شماره تماس یک کتابخانه یا تعداد بیشتری کتابخانه را دارند که برای رسیدن کتاب‌های جدید اطلاعات کسب کنند. اگر کسی هیچ شماره‌ای از کتابخانه یا حتی کتابفروشی در گوشی خود نداشته باشد، چگونه باید خودش را اهل کتاب و فرهنگ قلمداد کند.

۸- معمولا قرار ملاقات‌های افراد با توجه به درآمد و نوع نگرش اجتماعی و فرهنگی آنها متفاوت است. بعضی‌ها در رستوران قرار می‌گذارند و بعضی‌ها در کافی شاپ. خب این نشانه هم برای اهل کتاب خیلی واضح است. بسیاری از این افراد ترجیح می‌دهند دوستان خود را در کتابخانه یا هر جایی مثل آن ملاقات کنند.