ترافیک برگزاری کنسرت در ماه آخر زمستان

افزون بر تعداد و به قولی کمیت کنسرت‌ها، کیفیت آنها نیز به نسبت سال‌های گذشته سطح بالاتری را تجربه خواهد کرد. شاید بتوان گفت همه چهره‌های برجسته در انواع موسیقی از شهرام ناظری و کیهان کلهر گرفته تا خوانندگان پاپ و راک و موسیقی‌های مقامی و محلی در اسفندماه امسال روی صحنه می‌روند. در این میان حضور گروه‌های موسیقی بانوان نیز چشمگیر و قابل توجه است. اما جذاب‌تر از این، حضور گروه‌های معتبر بین‌المللی و اجرای کنسرت در ایران است. کیتارو  و گروه شیلر نیز قرار است اسفندماه امسال در ایران کنسرت برگزار کنند. کنسرت‌هایی که در اجراهای اخیر خود در ایران با استقبال بسیار گسترده دوستداران موسیقی مواجه شدند. البته هنوز زمان برگزاری کنسرت کیتارو مشخص نشده؛ اما به گفته برگزارکنندگان احتمال زیاد در اسفند ماه این موسیقیدان برجسته روی صحنه می‌رود. در این گزارش مهم‌ترین کنسرت‌های ایران را در اسفند ماه امسال مرور می‌کنیم.

  گروه‌ها و نوازندگان خارجی

کیتارو: تهیه‌کننده کنسرت کیتارو در ایران می‌گوید: ما برنامه داریم که تا آخر امسال آقای کیتارو یک بار دیگر به ایران بیاید. وی درباره زمان آمدن کیتارو به ایران اظهار می‌کند: پیش‌بینی من برای اسفند امسال است. احتمال دارد در شیراز و کیش اجرای کیتارو را به روی صحنه ببریم. او همچنین درباره تفاوت‌های اجرای کیتارو در بار دومی که به ایران می‌آید، می‌گوید: ‌این اجرا تفاوتی که نسبت به اجرای پیشین دارد این است که با اعضای ارکستر خودش به ایران می‌آید و به روی صحنه می‌رود. در سال ۲۰۱۴ اجراهای کیتارو تنظیمی بود برای ارکستر سمفونیک، اما در سال میلادی جدید، گروه کیتارو به ترکیب اجرایی خودشان برمی‌گردند و تنها با نوازنده‌های خودِ گروهِ به روی صحنه می‌روند.

گروه شیلر: اعضای گروه موسیقی آلمانی «شیلر» که آذر امسال برای نخستین بار به ایران آمده بودند و به مدت پنج شب کنسرتی را در تهران برگزار کردند، بار دیگر به ایران سفر می‌کنند تا به مدت سه شب در تالار وزارت کشور روی صحنه بروند. کنسرت گروه موسیقی «شیلر» به سرپرستی کریستوفر ون دیلن ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اسفند سال جاری از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود. مهدی کاشی و مصطفی کبیری مدیران برگزاری این کنسرت، دلیل تمدید اجرای گروه موسیقی الکترونیک «شیلر» را تقاضای بالای مخاطبان عنوان کردند. کنسرت گروه «شیلر» همانند اجرای قبلی به‌صورت بی‌کلام خواهد بود و کریستوفر ون دیلن برای اجرای مجددش در تهران برنامه‌ریزی ویژه‌ای را انجام داده است و با اجرای چند قطعه جدید با مخاطبان ایرانی خود دیدار می‌کند.

گروه نامیک: این گروه موسیقی که از جمهوری آذربایجان به ایران می‌آیند و پیش از این نیز در ایران کنسرت برگزار کرده‌اند، در میان موسیقی دوستان هموطن ما با اجرای قطعات فولکلور موسیقی آذربایجانی شناخته می‌شوند. هاشم اسلامیان (آیهان)، بال اوغلان اشرف او، الچین حسین او و نامیک قاراچوخورلو خوانندگان گروه هستند که چهار نسل از خوانندگان آذربایجانی را نمایندگی می‌کنند. کنسرت این گروه جمعه چهارم اسفند ماه در تالار وزارت کشور روی صحنه می‌رود. ساعت اجرای این کنسرت ۱۰ شب است.

  موسیقی ایرانی

شهرام ناظری: استاد بزرگ موسیقی ایرانی، ‌جمعه همین هفته کنسرت آواز پارسی را در شهر رشت برگزار می‌کند. این کنسرت اولین پروژه جهانی با هدف اجرای اشعار شاهنامه فردوسی روی موسیقی اصیل ایرانی است. پروژه بزرگ «آواز پارسی» تلاشی است در راستای حفظ آواز اصیل ایرانی، به دور از الحان عربى. تور کنسرت «آواز پارسی، افسانه و مهر» حافظ ناظری، با همراهی استاد شهرام ناظری، اجراهای خود را از مرداد ماه سال جاری در ایران آغاز کرد.

کیهان کلهر و اردال ارزنجان: کیهان کلهر و اردال ارزنجان اسفندماه در تهران کنسرت می‌دهند. کیهان کمانچه‌نواز محبوب و معروف ایرانی و اردال ارزنجان، نوازنده ترکیه‌ای باغلاما که پیش از این بارها در کشورهای مختلف از جمله ایران به اجرای قطعات پرداخته‌اند، بار دیگر در نیمه اول اسفندماه روی صحنه تالار وحدت حاضر شده و به اجرای قطعات می‌پردازند. این کنسرت مانند دفعات قبل در قالب بداهه‌نوازی خواهد بود و قطعات با کمانچه و باغلاما اجرا خواهند شد. چهارم تا دهم اسفند، زمان اجرای این کنسرت خواهد بود.

گروه وزیری: این گروه که با نام کیوان ساکت شناخته می‌شود امسال و در پنج‌شنبه همین هفته با حضور وحید تاج به‌عنوان خواننده در شهر رشت کنسرت برگزار می‌کند. در واقع با حضور شهرام ناظری و کیوان ساکت در آخر همین هفته در شهر رشت، ‌آخر هفته‌ای جذاب در انتظار هموطنان رشتی است. کنسرت گروه وزیری ساعت ۲۰ پنج‌شنبه شب در سالن نامجو رشت روی صحنه می‌رود. این گروه همچنین دهم اسفندماه در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود.

محمد معتمدی:‌ این خواننده محبوب موسیقی ایرانی که امسال برنده جایزه مولانا هم شد پس از گروه وزیری و شهرام ناظری روز هجدهم اسفندماه امسال در رشت کنسرت می‌دهد. به نظر می‌رسد شهر بارانی شمال کشور آرام آرام دارد به پایتخت کنسرت‌های موسیقی تبدیل می‌شود.

ارکستر سمفونیک تهران: شهرداد روحانی هفدهم و هجدهم اسفند امسال نوازندگان ارکستر تهران را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد. این ارکستر که در دو سال اخیر با استقبال هنردوستان ایرانی مواجه شده است، معمولا در طول سال چند کنسرت برگزار می‌کند و آثاری از آهنگسازان برجسته ایرانی و خارجی را می‌نوازد. پنج‌شنبه و جمعه نیمه اسفندماه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه شب، ‌تالار وحدت نغمه‌های ارکستر تهران را برای مخاطبانش انعکاس می‌دهد.

  کنسرت‌های دیگر

همچنین اسفندماه امسال بسیاری از خوانندگان و گروه‌های پاپ ایرانی روی صحنه می‌روند، شمار کنسرت‌های پاپ بسیار زیاد است و به همین خاطر مهم‌ترین‌ کنسرت‌های این نوع موسیقی را در کنار برخی دیگر از گروه‌های موسیقی ایرانی یا کلاسیک و... در قالب یک جدول که حاوی زمان و مکان برگزاری است، مرور خواهیم کرد.

فرهنگ و هنر