تکرار  شوی اکران «عصبانی نیستم»

قضیه از آنجا آغاز شد که از اواخر هفته گذشته موج خبری اکران فیلم «عصبانی نیستم» از چهارشنبه این هفته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سر و شکل گرفت و دهان به دهان چرخید و بسیاری از علاقه‌مندان سینما منتظر بودند تا سرانجام پس از چهار سال کش و قوس و حاشیه این فیلم روی پرده سینماها برود؛ اما ‌سه روز پیش طی بیانیه‌ تهدیدآمیزی که یک تشکل دانشجویی در یکی از دانشگاه‌های کشور صادر کرد،‌ برنامه اکران فیلم دوباره لغو شد. این تشکل دانشجویی در بیانیه‌اش خطاب به وزیر ارشاد به همزمانی اکران فیلم با مناسبت نهم دی‌ماه اعتراض کرده و نوشته است: «جناب آقای وزیر! به شما هشدار می‌دهیم که هرگز در برابر وهن حماسه ۹ دی، توهین به نظام اسلامی و پایمال شدن خون شهدای فتنه سکوت نخواهیم کرد و چنانچه وزارت ارشاد از اکران فیلم مذکور جلوگیری نکند، از جنبش دانشجویی و سایر اقشار ملت شریف ایران سیلی خواهد خورد.»

پس از انتشار این بیانیه، زمزمه‌های لغو اکران به گوش می‌رسید تا اینکه فردای انتشار آن غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» اعلام کرد: تصمیم بر آن شده است که با توجه به تراکم فیلم‌های اکران شده، اکران عصبانی نیستم به زمان دیگری موکول شود؛ بنابراین فیلم در تاریخ ۲۹ آذرماه اکران نمی‌شود. این اظهارنظر، اگرچه تراکم فیلم‌های اکران شده را علت اصلی لغو اکران دانسته اما به نظر می‌رسد که تعویق اکران به علت جلوگیری از بروز برداشت‌های خاص در همزمانی اکران فیلم با مناسبت نهم دی‌ماه باشد. افزون بر آن اعلام خبر اکران فیلم در آینده و به احتمال بسیار در روزهای پس از نهم دی‌ماه، نشان‌دهنده آن است که شورای نمایش قصد دارد تا با کمترین تنش ممکن فیلم را به پرده‌های اکران برساند.

موضع‌گیری‌های مختلف درباره فیلم

درباره اکران فیلم موضع‌گیری‌های متفاوتی شد. برخی تعویق‌های پی‌در‌پی در اکران را موجب بی‌احترامی به فیلمسازان تلقی کردند و برخی دیگر از مجوز نداشتن ساخت این فیلم خبر دادند. سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت دهم در گفت‌وگویی که با باشگاه خبرنگاران انجام داد از دریافت مجوز دیرهنگام برای ساخت فیلم عصبانی نیستم خبر داد و گفت: «عصبانی نیستم» بدون مجوز شروع به ساخت کرد و بعد از پیگیری‌های ما، سازندگان برای مجوز اقدام کردند. او ادامه داد: در بحث حوادث سال ۸۸ و فتنه‌ای که رخ داد، فیلم‌هایی چون «قلاده‌های طلا» ساخته شد که در آن زمان نهادهای مختلف هم حمایت کردند؛ اما برخی فیلم‌ها همچون «عصبانی نیستم» ساخته شدند که حتی پروانه ساخت هم نداشتند! این وزیر اسبق افزود: اخیرا هم بحثی به وجود آمده که ظاهرا اصلاحاتی در فیلم ایجاد شده، اما آیا این اصلاحات توانسته اشکالات عدیده این فیلم را که به نوعی علیه نظام، انقلاب و مسائل مختلف ساخته شده، رفع کند؟! احتمالا تغییراتی در آن داده‌اند، باید ببینیم و بعد قضاوت کنیم.

اما در مقابل ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در صفحه توییترش پاسخ داد که «فیلم سینمایی عصبانی نیستم دارای پروانه نمایش قانونی است و با توجه به اصلاحات انجام شده هیچ مشکلی برای اکران عمومی نداشته و ندارد و حتما در زمان مناسب اکران خواهد شد. مخالفان فیلم نیز حتما پس از نمایش عمومی متوجه اشتباه در قضاوت زودهنگام‌شان خواهند شد.» اما این همه ماجرا نبود. واکنش‌های متعدد دیگری هم به عدم اکران فیلم وجود داشت که شاید تند و تیزترین آنها پست اینستاگرامی حمید فرخ‌نژاد باشد. این بازیگر مطرح سینما در صفحه اینستاگرامش نوشت: «باز هم جلوگیری غیرقانونی از نمایش یک فیلم دارای مجوز اکران، باز هم واکنش مقتدرانه خانه معظم سینما در دفاع از حقوق اعضا و باز هم کامنت‌های شما که این زیر می‌نویسید: همین شما سینماگران بودید که به روحانی رای دادید.» او درکنار این نوشته تصویری از یکی از پوسترهای فیلم عصبانی نیستم را نیز منتشر کرد.

همزمان با این اتفاق‌ها رضا درمیشیان، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم در یادداشتی نوشت: «عصبانى نیستم! اما بى‌نهایت ناامید، ناامید، ناامید، غمگین، دلسرد، تنها، تنها، تنهاتر، افسرده، تلخ و تلخ‌تر هستم. عصبانى نیستم! اما با اشک نوشتم، با اشک ساختم و با اشک شاهد اتفاقاتش هستم. صدها بار بازبینى در شوراهاى مختلف، دریافت پنج پروانه نمایش و سه بار ثبت تاریخ اکران در شوراى صنفى، بالا و پایین رفتن‌هاى مختلف و... من به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «عصبانى نیستم!»به هیچ عنوان از اکران انصراف نداده‌ام و تمامى نقل قول‌هایى را که مى‌شود، تکذیب مى‌کنم و همچنان پیگیر نمایش این فیلم هستم. عصبانى نیستم!!! هرچند فیلمم به راحتى ذبح و قربانى مى‌شود، چون سازنده‌اش در هیچ اردوگاه سیاسى‌اى نیست و هیچ پشتوانه‌اى ندارد. عصبانى نیستم!!! اما... شرایط و حال خوبى ندارم...».

پس زمینه

فیلم «عصبانی نیستم» از آثار بحث انگیز سال‌های اخیر سینمای ایران است که از زمان ساخت تاکنون برای گرفتن پروانه نمایش با مشکلاتی روبه‌رو بوده است. این فیلم در سال ۱۳۹۲ به کارگردانی رضا درمیشیان و با بازی نوید محمدزاده و باران کوثری ساخته شد. قصه فیلم، درباره دانشجویی است که از دانشگاه اخراج شده و به‌دنبال پیدا کردن شغلی مناسب برای راضی کردن پدر دختر مورد علاقه‌اش برای موافقت با ازدواج آنهاست. در نسخه اولیه این فیلم که در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ به نمایش درآمد، در کنار خط اصلی قصه،‌ اشاراتی هم نسبت به وعده‌های محمود احمدی‌نژاد در طول سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش،‌ وضعیت دانشجویان اخراجی و برخی حوادث سیاسی این سال‌ها ‌شده بود. از آن زمان،‌ مخالفت‌هایی نسبت به مضمون فیلم ابراز شده است. مخالفت با اکران این فیلم باعث شده است تا عصبانی نیستم به مدت چهار سال در کمد فیلم‌های توقیفی باقی بماند.

تابستان امسال، رضا صالحی امیری، وزیر پیشین ارشاد ایران از سازمان سینمایی ایران خواست تا تکلیف برخی فیلم‌های توقیفی سال‌های اخیر را مشخص کند. پس از این دستور، ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد که ۱۲ فیلم توقیف شده در کمیته‌ای که به دستور وزیر ارشاد تشکیل شده بود، بررسی شدند و از میان آنها، کارگردانان و تهیه‌کنندگان پنج فیلم، اصلاحات پیشنهادی این کمیته را پذیرفتند. «عصبانی نیستم» از جمله فیلم‌هایی بود که به گفته آقای داروغه‌زاده، پس از اعمال تغییراتی اجازه نمایش گرفته بود. باوجود صدور مجوز نمایش فیلم «عصبانی نیستم»، همچنان مخالفت‌هایی با اکران آن ابراز شد. از جمله نصرالله پژمان‌فر، از نمایندگان اصولگرای مجلس، یک هفته پیش در گفت‌وگویی از قول عباس صالحی، وزیر ارشاد، خبر داد که این فیلم اکران نخواهد شد. با آنکه این صحبت‌ها از سوی وزارت ارشاد تکذیب شد؛ اما با نزدیک شدن به زمان نمایش این فیلم، شدت مخالفت‌ها افزایش یافت و اکران فیلم دوباره به تعویق افتاد.