دنیای اقتصاد: در دو سال اخیر تئاتر پا به پای سینما توانسته رشد قابل توجهی را در جلب مخاطب و فروش تجربه کند. البته این در حالی است که معمولا آمار دقیقی از سوی سالن‌های تئاتر و تماشاخانه‌ها درباره میزان فروش منتشر نمی‌شود. بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی اصولا هیچ‌گونه آماری درباره استقبال یا عدم استقبال از تئاترها منتشر نمی‌کنند، سالن‌های دولتی هم در گزارش‌های ماهانه یا فصلی برخی اطلاعات مربوط به این بخش را منتشر می‌کنند که البته در بسیاری اوقات آمار توصیفی دقیقی نیست. با این همه می‌توان با توجه به افتتاح بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر، صف شلوغ سالن‌های اجرا، تمام شدن بلیت بسیاری از تئاترها و... رونق این روزهای بازار تئاتر را دید.

سال ۹۴ گردش مالی تئاتر در سالن‌های پایتخت چیزی بیش از ۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شد. البته زمانی که از گردش مالی صحبت می‌کنیم منظورمان دخل و خرج تئاتر به صورت همزمان است. این رقم در سال ۹۵ نیز تقریبا ثابت ماند اما امسال با توجه به فروش بسیار بالای چند پروژه تئاتری به نظر می‌رسد که رقم نهایی فروش در پایان سال نشان‌دهنده رشد قابل توجهی باشد. با احتساب هزینه‌های تولید تئاتر و کم کردن آن از چرخه مالی می‌توان گفت که درآمد تئاتر در سال گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد چرخه مالی سال گذشته بوده است. یعنی چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان. این رقم با توجه به قیمت متفاوت بلیت‌های آثار، نشان‌دهنده وجود بیش از ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار مخاطب تئاتر در پایتخت است. امسال چند پروژه تئاتری بزرگ روی صحنه رفت و توانست استقبال گسترده مخاطبان را به همراه داشته باشد. کنسرت-نمایش «سی»، نمایش «اعتراف» از مهم‌ترین آثاری بودند که توانستند نظر شمار قابل توجهی از مخاطبان را به خود جلب کنند و فروش میلیاردی تئاترها را رقم بزنند.

این در حالی بود که بسیاری دیگر از نمایش‌ها از جمله پروژه عروسکی «اپرای خیام» نیز با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شدند و بعضا یک ماه مانده به اجرای نمایش، ‌بلیت‌هایشان تمام شد. با این حساب با توجه به مجموع فروش تئاتر‌ها در ۶ماه گذشته به نظر می‌رسد که امسال چرخه مالی تئاتر به بیش از ۴۰ میلیارد تومان برسد و درآمد گروه‌های تئاتری از این رقم به آستانه ۲۰ میلیارد تومان نزدیک شود. به هرحال رونق بازار تئاتر در دو سال گذشته موجب شکل‌گیری بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی شده است و امسال نیز با توجه به فروش چند صد میلیونی برخی اجراها و رکورد میلیاردی آثار نام برده، به احتمال بسیار باید شاهد گسترش تولید آثار نمایشی صحنه‌ای باشیم. پیش‌بینی ساده این است که سال آینده پروژه‌های بزرگی در حوزه نمایش و کنسرت-نمایش برگزار شود و رقم نهایی فروش در تئاتر از ۵۰ میلیارد تومان در سال بگذرد.

میلیاردی‌های نیم سال اول

نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی پس از ۷۳ اجرا در سالن اصلی تئاترشهر روز جمعه ۲۴ شهریور به‌کار خود پایان داد. این نمایش اجرای خود را از ۳۱ خرداد آغاز کرده بود و با توجه به اینکه هنوز آمار دقیق فروشش از سوی مرکز هنرهای نمایشی اعلام نشده است، طبق شنیده‌ها با احتساب فروش شبی حدودا ۲۸ میلیون تومان، می‌توان گفت به فروشی دو میلیاردی دست پیدا کرده است.نمایش «اعتراف» برگرفته از سریالی آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی برد میرمن محصول سال ۲۰۱۰ است. نمایش در مورد قاتلی مزدور (با بازی شهاب حسینی) است که شبی برای اعتراف به کلیسا می‌رود. در روند ماجرا متوجه می‌شویم او پسر کشیش (با بازی علی نصیریان) است و برای انتقام از پدری که در کودکی رهایش کرده و موجب کشته شدن مادرش شده، آمده است.

پیش از «اعتراف» شهاب حسینی هم اما کنسرت- نمایش‌ها و نمایش‌هایی بوده‌اند که به فروش میلیاردی دست پیدا کرده‌اند و در ادامه به آنها نگاهی انداخته‌ایم.نمایش «سی» با حضور همایون شجریان خواننده، سهراب پورناظری نوازنده و سحر دولتشاهی، بهرام رادان، مهدی پاکدل، بانیپال شومون، حسین صوفیان، دلنیا آرام و صابر ابر بازیگران، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور، سی‌اُمین اجرای خود را در فضای باز مجموعه سعدآباد پشت سر گذاشت، این پروژه در هر شب از اجرای خود میزبان چهار هزار مخاطب و در مجموع ۱۲۰ هزار نفر بوده است؛ با بلیتی مابین ۲۵ تا ۱۹۵ هزار تومان. با احتساب قیمت‌ گران‌ترین و ارزان‌ترین بلیت و تعداد تماشاگران می‌توان گفت پروژه «سی» به فروشی ۱۱ میلیاردی دست پیدا کرده هرچند این رقم به‌دلیل عدم اعلام آمار دقیق از سوی برگزارکنندگان، تقریبی است.

رکوردشکن‌های تئاتر در سال‌های گذشته

همایون غنی‌زاده در سال ۹۵ با نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» نشان داد که می‌توان از تئاتر صرف بدون حضور موسیقی هم میلیاردی پول درآورد.«می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به نویسندگی و کارگردانی همایون غنی‌زاده و با بازی ویشکا آسایش (آناستازیا)، سجاد افشاریان (وزیر)، بابک حمیدیان (اوبلوهه)، سیامک صفری (می‌سی‌سی‌پی)، همایون غنی‌زاده (لئون/ کارگردان)، داریوش موفق (سن کلود)، امیر احمدزاده (مرد بارانی‌پوش)، ایمان فتاحی (اسقف) و هومان محمدحسینی (خدمتکار) از ۲۵ مهر تا ۳۰ آذر ۹۵ با قیمت بلیتی بین ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان در تالار وحدت با ظرفیت ۷۴۰ تماشاگر روی صحنه رفت و توانست به فروشی بیش از دومیلیارد تومان دست پیدا کند.چه «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» را دوست داشته باشیم یا نه و چه موفقیت آن را مدیون حضور بازیگران یا تبلیغات گسترده‌اش بدانیم یا نه، نمی‌توان انکار کرد که این نمایش تا پیش از «اعتراف»، عنوان پرفروش‌ترین نمایشی را که تاکنون در ایران روی صحنه رفته بود از آن خود کرد.

پیش از «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد»، رضا حداد با نمایش «آمدیم، نبودید، رفتیم» با ۹۵ اجرا، ۳۰ هزار تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان توانست به فروشی ۶۰۰ میلیونی دست پیدا کند و نشان دهد که تئاتر هم می‌تواند میلیونی بفروشد. این نمایش در زمستان سال ۱۳۹۰ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت. «آمدیم، نبودید، رفتیم» براساس بازخوانی محمد چرمشیر از داستان «پینوکیو» شکل گرفته بود و هنرمندانی از ایتالیا و کره‌جنوبی در بخش طراحی تکنولوژی‌های جدید و کروئوگرافی در کنار هنرمندان ایرانی حضور داشتند. طراحی صحنه این پروژه بر عهده ‌سیامک احصایی بود و گلناز گلشن طراحی لباس آن را انجام می‌داد. در این اجرا مهناز افشار پس از یک ماه و نیم اجرا، با آغاز سال ۹۱ جای خود را به هانیه توسلی داد.

رشد فروش تئاتر در نیمسال اول

رشد فروش تئاتر در نیمسال اول

رشد فروش تئاتر در نیمسال اول