روایت قطبالدین صادقی از کارکرد اعتراضی تئاترهای خیابانی
قطبالدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: کارکرد اعتراضی تئاتر خیابانی در ضربه زدن به نظامهای سلطهجو بهدلیل ورود دستگاههای آگاهکننده پیشرفته دیگر مثل گذشته نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، این کارگردان در نشست بینالملل دوازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان که با حضور کارگردانهای گروههای بخش بینالملل و اصحاب رسانه و جمعی از کارگردانان نمایشهای ایرانی در سالن اجتماعات اداره ارشاد این شهر برگزار شد، عنوان کرد: مبنا و کارکرد تئاتر خیابانی در دوره ابتدایی ایجاد آن، اعتراضی بود و در آن زمان تئاتر وسیلهای سیاسی محسوب میشد که از طریق آن مردم را با سیاستهای سیاستمداران آشنا میکردند.
قطبالدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: کارکرد اعتراضی تئاتر خیابانی در ضربه زدن به نظامهای سلطهجو بهدلیل ورود دستگاههای آگاهکننده پیشرفته دیگر مثل گذشته نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، این کارگردان در نشست بینالملل دوازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان که با حضور کارگردانهای گروههای بخش بینالملل و اصحاب رسانه و جمعی از کارگردانان نمایشهای ایرانی در سالن اجتماعات اداره ارشاد این شهر برگزار شد، عنوان کرد: مبنا و کارکرد تئاتر خیابانی در دوره ابتدایی ایجاد آن، اعتراضی بود و در آن زمان تئاتر وسیلهای سیاسی محسوب میشد که از طریق آن مردم را با سیاستهای سیاستمداران آشنا میکردند.
وی عنوان کرد: در برهه کنونی شرایط تاریخی تغییر یافته و دستگاههای آگاهکننده پیشرفتهای وارد میدان شدند و برای ضربه زدن به نظامهای سلطهجو راههای دیگری وجود دارد. وی به طرح چند سوال از کارگردانان ۶ کشور خارجی حاضر در این نشست پرداخت و اضافه کرد: حال این سوال مطرح است که تئاتر خیابانی اکنون باید چهکار کند، آیا فکر نمیکنید باید کارکرد دیگری برای آن پیدا کرد، در کشورهای شما چه راه حلهای نوینی برای ادامه تئاتر خیابانی پیدا کردند؛ راهحل موفقیت یا شکست آنها چه مواردی بوده است. صادقی بیان کرد: تا چه حد این ژانر از تئاتر معترض را با شرایط جدید در کشور خود توانستید آشتی دهید، آینده این تئاتر چگونه تصور میشود. در ادامه این نشست کارگردانان و عوامل اجرای نمایشهای خارجی از کشورهای فرانسه، برزیل، اوکراین، اسپانیا، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به بیان نظرات خود و نحوه اجرای تئاتر خیابانی پرداختند.
ارسال نظر