اکران پوسترهای سینمایی در شهر

دنیای اقتصاد: تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران در آستانه روز سینما، خاطرات ۳۵ سال سینمای ایران را زنده کردند. از روز جمعه گذشته روی بسیاری از تابلوها و بنرهای تبلیغاتی شهر تهران، پوسترهای فیلم‌های معروف و برگزیده جشنواره فیلم فجر در ۳۵ دوره گذشته نصب شد و بسیاری از قهرمانان قصه‌ فیلم‌های ایرانی دوباره با مخاطبان و دوستدارانشان دیدار کردند. شهرداری تهران پیش از این نیز در دو سال پیاپی و در اردیبهشت ماه آثار نقاشی برجسته‌ترین هنرمندان ایرانی و غیرایرانی را در بیلبوردهای شهری به معرض نمایش گذاشته بود. این اتفاق که با استقبال کم‌نظیر شهروندان و رسانه‌ها همراه شد با نمایش پوسترهای فیلم‌های سینمایی ایرانی ادامه پیدا کرده است. این اتفاق که با عنوان کمپین تهران_سینما در حال برگزاری است، در ۱۲۰ عرشه پل در سطح شهر، ۱۶۰ پرتابل و ۲۰ بیلبورد اجرایی شده است.

سال‌های پیش ایده رایگان یا نیم‌بها بودن بلیت سینماها در روز سینما، ‌یعنی بیست و یکم شهریور ماه، تنها نشانه گرامیداشت این روز در فضای عمومی به شمار می‌آمد، اما هم اینک همزمان با این روز ملی، شهر تهران رنگ و بوی سینما به خود گرفته است و شورای صنفی نمایش نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که طرحی برای نیم‌بها کردن بلیت سینماها در آستانه روز ملی سینما به مدت ۲۰ روز دارد. طرح نمایش پوسترهای فیلم‌های سینمایی ایران، به مدت ۱۰ روز در شهر تهران ادامه خواهد داشت. این طرح که از آخر هفته گذشته اجرایی شده، تا اوایل هفته آینده ادامه دارد و پوستر بسیاری از فیلم‌های نوستالژیک و خاطره‌انگیز سینما از جمله آپارتمان شماره ۱۳، روزهای زندگی، پدربزرگ، به رنگ ارغوان، پدر، به همین سادگی، بوی کافور عطر یاس، درخت جان، خط پایان، دیار عاشقان، خیلی دور خیلی نزدیک، کانی مانگا، فرش باد، حمله به اچ ۳، دایره سرخ، یک تکه نان، روز واقعه، دو فیلم با یک بلیت و پرنده کوچک خوشبختی و... روی بیلبوردهای بزرگ شهری تهران قابل مشاهده است.

انتخاب فیلم‌ها از مجموع فیلم‌هایی که در ۳۵ دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و به عنوان بهترین فیلم شناخته شده یا دیپلم افتخار دریافت کرده، انتخاب شده است. به گفته مسوولان اجرایی این طرح، هدف از اکران این تصاویر تشویق و ترغیب شهروندان به سمت سینما و تغییر حال و هوای شهر همزمان با روز ملی سینما است. شهردار تهران نیز روز گذشته به مناسبت روز ملی سینما، در پیامی شهر تهران را پایتخت سینمای ایران خواند. محمدعلی نجفی در پست اینستاگرامی خود به مناسبت روز ملی سینما، با بیان اینکه ۲۱ شهریور روز ملی سینما بهانه‌ای است برای تکریم هنرمندان عرصه سینما و تامل بیشتر در باب تسهیل خدمات هنری به شهروندان و افزایش سرانه فضاهای سینمایی، نوشت: افزایش مصرف کالاهای هنری و کمک به توسعه فعالیت‌های اصحاب سیما مهم است.

وی نوشت: کلان‌شهر تهران پایتخت سینما است؛ چراکه پردیس‌های سینمایی، سالن‌های سینما، استودیوهای صداوتصویر، موزه سینما، فیلمخانه ملی ایران و موسسات تهیه و تولید و توزیع فیلم، اصناف و نهادهای سینمایی را در خود جای داده است. شهردار تهران نوشت: نشاط و رونق فرهنگی شهر را می‌توان در سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر حس کرد، مطالبه جامعه جوان و بالنده، توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای فرهنگی و هنری است و همزمان با ۱۱۷ سالگی صنعت سینما در ایران، دستاوردهای آن را پاس می‌دارم و این روز را صمیمانه به هنرمندان عزیز، مخاطبان و دوستداران سینمای نجیب ایران تبریک می‌گویم.

استقبال سینماگران از کمپین تهران- سینما

بسیاری از هنرمندان و به‌ویژه سینماگران در شبکه‌های اجتماعی به این کمپین واکنش نشان داده و استقبال کرده‌اند؛ اما از این میان توجه پرویز جاهد و نکاتی که در این باره بیان کرده جالب‌تر به نظر می‌رسد. این منتقد و کارشناس سینما در یادداشتی که در«ایلنا» قرار داده درباره نمایش پوستر فیلم‌های مطرح ایرانی نوشته است: این روزها اگر در خیابان‌های تهران قدم بزنید، پوسترها و بیلبوردهایی را می‌بینید که سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت روز ملی سینما بر در و دیوار شهر آویخته است و همگی مربوط به فیلم‌هایی هستند که در سال‌های بعد از انقلاب در سینمای ایران تولید شده و برخی از آنها در جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی درخشیده‌اند و جوایز و افتخارات مهمی را برای سینمای ایران به ارمغان آورده‌اند.

به اعتقاد من این حرکت و اقدام سازمان زیباسازی، اقدام قابل تحسینی است؛ چراکه پوسترهای سینمایی بخشی از حافظه و فرهنگ تصویری و نیز جزو اسناد تاریخی و ملی سینمای ایران هستند و چه چیزی بهتر از اینکه در روز ملی سینما به جای دیدن تصاویر تبلیغاتی کالاها و محصولات تجاری یا شعارهایی در جهت زندگی روزمره و مصرفی، پوسترهای فیلم‌هایی را بر در و دیوار شهر ببینیم که روزگاری به دلایل تجاری یا هنری در سینمای ایران مطرح بوده و بخشی از تاریخ و فرهنگ سینمایی ما به شمار می‌روند. این پوسترها برای بسیاری از کسانی که این فیلم‌ها را دیده‌اند جنبه‌ای نوستالژیک دارد و یادآور یک خاطره سینمایی و در عین حال نشانه یک فقدان است. پوستر فیلم «خانه دوست کجاست»، حضور درخشان و پرتکاپوی عباس کیارستمی و نیز همزمان غیاب تاثربرانگیز او را به یادمان می‌آورد. یا پوستر «کاغذ بی‌خط» ناصر تقوایی، اهمیت فیلمساز ارزشمندی را به ما یادآور می‌شود که سال‌هاست به دلایلی فیلم نساخته یا امکان فیلم‌سازی به او داده نشده است.

من نمی‌دانم که این پوسترها با چه معیارها و براساس چه ضوابطی انتخاب شده‌اند و آیا در گزینش آنها ممیزی و سلیقه سیاسی خاصی اعمال شده یا خیر که امیدوارم این‌گونه نباشد؛ چراکه روز ملی سینما، روز همه اهالی و دست‌اندرکارانِ سینمای ایران و روز تک تک کسانی است که برای بالندگی، توسعه و ارتقای فنی و هنری سینمای ایران تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند و این تلاش‌ها و کوشش‌ها نباید نادیده گرفته شوند. روز ملی سینما در تقویم روزانه ما روز بسیار مهم و ارزشمندی است و چه خوب که در چنین روز باشکوهی، با نمایش پوسترهای فیلم‌های برجسته و درخشان تاریخ سینمای ایران در سطح شهر، اهمیت و ارزش تاریخی آنها را به یاد آورد. امیدوارم این حرکت تداوم داشته باشد و تنها منحصر به یک روز خاص یا دوره‌ای خاص از تاریخ سینمای ایران نباشد.