رکوردداران فروش در تابستانه کتاب

دنیای اقتصاد: چند سالی است که طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد در زمان‌هایی مشخص و قالبی معین در سراسر کشور از طریق کتابفروشی‌ها به کمک اقتصاد نشر آمده است از این‌رو شاید بتوان دومین طرح «تابستانه کتاب» را متفاوت با دوره‌های پیش دانست؛ در این دوره برای نخستین‌بار زمان در نظر گرفته شده برای تهران و مراکز استان‌ها با دیگر شهرستان‌ها متفاوت اعلام شده بود. عموم مردم در گروه نخست تا سوم شهریور و در شهرستان‌ها تا سیزدهم شهریور فرصت داشتند تا از تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی کتابفروشی‌ها در حداکثر خرید ۱۰۰ هزار تومان بهره‌مند شوند. به نظر می‌رسد دلیل این تفاوت ۱۰ روزه با توجه به محدود بودن بودجه اختصاصی و تراکم کتابفروشی‌ها در پایتخت، اهمیت دادن بیشتر به شهرستان‌ها و رعایت عدالت بوده است. با همه تمهیدات انجام گرفته این دوره توانسته با پیوستن ۸۱۳ کتابفروشی به این طرح و فروش افزون بر ۱۰ میلیارد تومان کارنامه درخشانی از خود به جا بگذارد هر چند نسبت به دوره‌های پیش نتوانسته رکورد را بشکند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با پایان طرح تابستانه کتاب در سراسر کشور، کتاب‌های «قهوه سرد آقای نویسنده»، «سلام بر ابراهیم»، «سمفونی مردگان»، «یک عاشقانه آرام»، «چشم‌هایش»، «جای خالی سلوچ»، «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم»، «سووشون»، «ریحانه بهشتی یا فرزند صالح» و «سال بلوا» پرفروش‌ترین کتاب‌های تالیفی این طرح شناخته شدند.از جمله کتاب‌هایی که در فهرست پرفروش‌ترین‌های طرح «تابستانه کتاب» در بخش ترجمه قرار گرفته‌اند می‌توان به کتاب‌های «ملت عشق»، «من پیش از تو»، «جزء از کل»، «دختری که پشت سر گذاشتی»، «پس از تو»، «بیشعوری»، «دنیای سوفی»، «یک بعلاوه یک»، «عقاید یک دلقک» و «هنر شفاف اندیشیدن» اشاره کرد.

همچنین در بخش تالیف کتاب‌های کودک در طرح «تابستانه کتاب» کتاب‌های «می‌می‌نی چه دوست نازنینی»، «می‌می‌نی یه عالمه شیرینی»، «پنیر داداش ماسته حرف می‌می‌نی راسته»، «می‌می‌نی تو مهدکودک دوسته با فیل و اردک»، «می‌می‌نی حالا تمیزترینی»، «می‌می‌نی دیگه بیکاره دوست و رفیق نداره»، «تن تن و سند باد»، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از قصه‌های قرآن»، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های چهارده معصوم (ع)» و «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از گلستان و ملستان» به‌عنوان آثار پرفروش شناخته شدند.

از جمله پرفروش‌ترین آثار ترجمه شده در بخش کتاب‌های کودک می‌توان به کتاب‌های «دنیای معرکه تام گیتس»، «شازده کوچولو»، «بهانه‌های عالی و چیزهای خوب دیگر»، «خانه درختی ۱۳ طبقه»، «همه چی محشر است (نسبتا)»، «خانه درختی ۶۵ طبقه»، «فکرهای نبوغ‌آمیز (بیشترشان)»، «خانه درختی ۲۶ طبقه»، «پرونده ویژه: فراتر از ترس!» و «خانه درختی ۵۲ طبقه» نام برد.از پرفروش‌ترین نویسنده‌های کتاب کودک در تابستانه کتاب می‌توان به نویسندگانی همچون لیز پیشون، اندی گریفیتس، جی. کی. رولینگ، آنتوان دو سنت اگزوپری، تونی گراس، جف کینی، فهیمه سیدناصری، مگان مک دونالد، دن گاتمن و مهدی آذریزدی اشاره کرد.نویسندگانی همچون جوجو مویز، الیف شافاک، فئودورمیخائیلوویچ داستایوفسکی، برایان تریسی، خاویر کرمنت، محمود دولت آبادی، استیو تولتز، گروه فرهنگی شهید ابراهیم، مرتضی مطهری و روندا برن نیز به‌عنوان پرفروش ترین نویسنده‌های کتاب‌های عمومی در طرح تابستانه کتاب معرفی شدند.

همچنین، موسسه انتشارات قدیانی، نشر افق، نشر چشمه، هوپا، ققنوس، موسسه انتشارات نگاه، نشر مرکز، آموت، نیلوفر و موسسه انتشارات امیرکبیر در فهرست پرفروش‌ترین ناشران طرح تابستانه کتاب قرار گرفته‌اند.در بین ۳۱ استان‌ شرکت‌کننده در طرح تابستانه کتاب، استان تهران با ۱۵۰کتابفروشی در صدر قرار دارد و پس از آن، استان اصفهان با ۹۸کتابفروشی و قم با ۹۳ کتابفروشی در رده‌های بعدی طرح «تابستانه کتاب» قرار گرفته‌اند. همچنین خراسان‌ رضوی با ۸۲ کتابفروشی، فارس با ۵۱ کتابفروشی، آذربایجان شرقی با ۳۰ کتابفروشی، کردستان با ۲۸ کتابفروشی، کرمان با ۲۸ کتابفروشی، مازندران با ۲۵ کتابفروشی، خوزستان با ۲۳ کتابفروشی و آذربایجان غربی با ۲۱ کتابفروشی در این طرح شرکت کرده‌اند.

مروری بر دوره‌های گذشته

طرح عیدانه 95: با پایان یافتن نخستین طرح عیدانه کتاب که با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» در بازه زمانی یک ماهه از ۱۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۵ فروردین‌ماه ۹۵ در سطح کشور اجرا شد، ۴۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۵ ریال کتاب با تخفیف ۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۸۰۵ ریال به فروش رفته است. طرح عیدانه کتاب در ۳۱ استان و با مشارکت ۳۲۷ کتابفروشی دارای فروش اجرا شد و بر اساس این گزارش، در این مدت ۲۸۶ هزار و ۷۴۴ نسخه کتاب از سوی ۱۰۳ هزار و ۱۶۸ نفر خریداری شده است.

طرح تابستانه95: طرح «تابستانه کتاب» در بازه زمانی یک‌ماهه از ۱۶ تیرماه تا ۱۵ مردادماه سال جاری در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا شد. طرح تابستانه کتاب با افزایش فروش ۱۰۶ درصدی نسبت به طرح عیدانه کتاب به فروش ۹۰ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریالی دست یافت. در طرح تابستانه کتاب ۱۷ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان و در طرح عیدانه کتاب هفت میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال یارانه پرداخت شده و ۵۸۹ کتابفروشی عضو این طرح بودند و از این تعداد ۵۱۹ کتابفروشی حضور فعال داشتند.

طرح پاییزه 95: طرح پاییزه کتاب در بازه زمانی ۲۴ آبان‌ماه تا ۲۴ آذرماه ۹۵ در ۶۲۴ کتابفروشی سراسر کشور اجرا و در این مدت ۶۵۹ هزار و ۱۹ نسخه کتاب از سوی بیش از ۲۰۹ هزار نفر با مجموع قیمت بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خریده شد. این طرح توانست رکوردهای همزادهای تابستانی و عیدانه خود را با اختلاف قابل‌توجهی ارتقا دهد و همچنین صدر جدول استان‌های پرفروش را نیز با تغییرات بزرگی روبه‌رو کند.

طرح عیدانه 96: طرح «عیدانه کتاب» از ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ تا ۱۵ فروردین۱۳۹۶ در سراسر کشور اجرا شد، افزون بر ۱۱ میلیارد و۷۳۲ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۹۴۷ تومان کتاب با تخفیف ۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴ تومان به فروش رفته است و توانست رکورد عیدانه کتاب سال ۹۵ را با اختلاف قابل‏‌توجهی ارتقا دهد.