سیر نزولی فروش در سینمای آمریکا

دنیای اقتصاد: چند ماهی است که درآمد گیشه‌های سینما در ایالات متحده در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته با افت شدیدی روبه‌رو است. این کسادی حتی با وجود تعطیلی اولین دوشنبه ماه‌سپتامبر که به روزکار (کارگر) در آمریکا مشهور است و به تعطیلات آخر هفته افزوده شده، نتوانست جبران شود؛ به نحوی که درآمد سینماها بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد که ۲۲ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۶ در همین بازه زمانی بود و در عین حال بدترین فروش از سال ۱۹۹۸ که فروشی ۸/ ۷۸ میلیون دلاری ثبت شده بود، محسوب می‌شود. منتقدان عوامل این رکود را اکران نشدن فیلم‌های مهم و جدید می‌دانند. از این‌رو انتظار می‌رود در روزهای آینده وضع از این بدتر هم شود. همان‌طور که خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر گزارش داده، فروش «محافظ آدمکش» در راس باکس‌آفیس و دیگر فیلم‌های عرضه شده در سینماهای آمریکا نشان‌دهنده تابستانی سخت از نظر درآمد سینماها است.

«محافظ آدمکش» از کمپانی لایونزگیت، یک فیلم اکشن کمدی با بازی رایان‌گاسلینگ و ساموئل ال‌جکسون در فهرستی که رقابتی در آن وجود ندارد در تعطیلات آخر هفته ۳/ ۱۰ میلیون دلار فروش کرد و با احتساب روز چهارم که تعطیلات روز کار بود ۹/ ۱۲ میلیون دلار در بازار داخلی فروخت. «آنابل: مخلوق» که فیلم ترسناک فهرست است نیز ۴/ ۷ میلیون برای سه روز فروخت که تقریبا در سطح هفته پیش بود و در چهار روز، فروشش به ۳/ ۹ میلیون دلار رسید. «لوگان خوش شانس» فیلم استیون سودربرگ نیز که ناامیدانه ظاهر شده سومین هفته را با فروش کلی ۲۱ میلیون دلار به پایان برده و در چهار روز تعطیلات آخر هفته تنها ۷/ ۵ میلیون دلار فروخته است. «دانکرک» فیلمی از جنگ جهانی دوم ساخته کریستوفر نولان هم جایگاه ششم فهرست فروش را در اختیار دارد و در مجموع ۴۵۸ میلیون دلار فروخته است.

فیلم «رودخانه باد» از کمپانی هاروی واینشتاین که یک فیلم جنایی است ۹/ ۵ میلیون دلار برای سه روز و ۵/ ۷ میلیون دلار برای چهار روز فروش کرد و جایگاه سوم را در فهرست فروش آمریکای شمالی کسب کرد. در همین حال فیلم انیمیشن خانوادگی «بپر!» ۹/ ۴ میلیون دلار در سه روز و ۷ میلیون دلار در چهار روز فروش کرد و جایگاه چهارم را در اختیار گرفت. «تب لاله» با بازی آلیشیا ویکاندر تنها در ۷۶۵ سالن سینما به نمایش در آمد. این درام جایگاه بیستم را در بازار داخلی کسب کرد و ۲/ ۱ میلیون دلار فروخت و در چهار روز فروشش را به ۵/ ۱ میلیون دلار رساند. این فیلم ساخته جاستین چادویک است و بر مبنای فیلم‌نامه تام استوپارد ساخته شده است. جودی دنچ و کریستوفر والتس دیگر بازیگران فیلم هستند. داستان فیلم در هلند قرن هفدهم می‌گذرد. «اسپایدرمن: برگشت به خانه»، «فیلم اموجی»، «من نفرت‌انگیز ۳» و «سفر دخترها» دیگر فیلم‌های فهرست پرفروش‌ها از ردیف هفت تا ۱۰ بازار آمریکا را تشکیل داده‌اند.

فروش در بازار جهانی

با همه اخبار ناامید کننده در سینماهای آمریکا، وضع گیشه در سینماهای اروپا و آسیا به گونه‌ای دیگر است و راه خود را می‌رود؛ به‌ویژه اینکه با ورود بازار بزرگ چین در سال‌های اخیر برای فیلم‌‌های مطرح، جانی تازه به رگ‌های این صنعت سرگرم‌کننده دمیده شده است. همان‌طور که ایسنا به نقل از اسکرین گزارش می‌دهد، فیلم «دانکرک» ساخته کریستوفر نولان این هفته در ۶۰ کشور جهان به اکران خود ادامه داد؛ اما به لطف فروش ۳۰ میلیون دلاری در سینماهای چین در اولین هفته نمایش، جمع فروش خارجی خود را به ۵/ ۳۶ میلیون دلار رساند تا در صدر گیشه بین‌الملل سینمای جهان قرار گیرد.

این فیلم جنگی تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار در گیشه بین‌المللی فروخته و فروش جهانی آن نیز (گیشه بین‌الملل+گیشه آمریکای شمالی) به رقمی افزون بر ۴۵۸ میلیون دلار رسیده است. «نولان» فیلم «دانکرک» را بر اساس فیلم‌نامه نوشته‌ خودش و با فرمت آیمکس ۶۵ میلی‌متری مقابل دوربین برده است. در این فیلم چهره‌های مطرحی از جمله «تام هاردی»، بازیگر نامزد اسکار فیلم «بازگشته» و «مارک رایلنس»، بازیگر برنده اسکار فیلم «پل جاسوس‌ها» ایفای نقش کرده‌اند و داستان آن درباره عملیات نجات معجزه‌آسای نیروهای انگلیسی و متفقین از بندر «دانکرک» فرانسه در سال ۱۹۴۰ است. سینماهای بریتانیا با ۷/ ۶۹ میلیون دلار همچنان بهترین بازار خارجی فیلم «دانکرک» است و پس از آن چین با ۳۰ میلیون دلار، کره‌جنوبی با ۷/ ۲۱ میلیون دلار، فرانسه با ۸/ ۱۹ میلیون دلار، استرالیا ۷/ ۱۷ میلیون دلار، اسپانیا ۸/ ۹ میلیون دلار، هلند ۸/ ۷ میلیون دلار و آلمان با ۳/ ۷ میلیون دلار دیگر بازارهای پرفروش این فیلم جنگی هستند.

فیلم ابرقهرمانی «زن شگفت‌انگیز» به کارگردانی «پتی جنکینز» با ادامه روند اکران خود فروش بین‌الملل و جهانی خود را به ترتیب به بیش از ۴۰۳ و ۸۱۲ میلیون دلار رسانده است و در این میان سینمای چین با ۸۹ میلیون دلار بهترین بازار این فیلم بوده و برزیل با ۵/ ۳۳ میلیون دلار و بریتانیا با ۲۸ میلیون دلار دیگر بازارهای موفق این فیلم هستند. اما فیلم «والرین و شهر هزار سیاره» ساخته جدید «لوک بسون» کارگردان فرانسوی با اضافه کردن فروش ۳/ ۱۲ میلیون دلاری، فروش بین‌المللی خود را به ۷/ ۱۷۰ میلیون دلار ارتقا داد. این فیلم در هفته میلادی که گذشت افت شدیدی در گیشه سینمای چین داشت و ۳/ ۶ میلیون دلار فروخت تا جمع فروش خود را در دومین بازار بزرگ سینمایی جهان پس از هالیوود به ۲/ ۵۸ میلیون دلار رسانده باشد. این فیلم فضایی، در سینماهای فرانسه نیز تا کنون به فروشی حدود ۳۵ میلیون دلار دست یافته است. انیمیشن «من نفرت‌انگیز ۳» نیز در آخرین اکران خود در ۶۰ کشور جهان به روی پرده رفت و ۹/ ۹ میلیون دلار فروخت و جمع فروش خارجی‌اش را به رقم ۷۳۶ میلیون دلار افزایش داد. با احتساب ۲۵۸ میلیون دلاری که این انیمیشن در سینماهای آمریکا فروخته، جمع فروش جهانی «من نفرت‌انگیز ۳» به ۹۹۴ میلیون دلار رسیده است و به‌زودی از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.