افت فروش در بازار جهانی سینما

دنیای اقتصاد: سینماهای آمریکا این هفته با افت فروش روبه‌رو شدند و بعد از چند هفته از نفس افتادند تا صدرنشین جدول فروش هفتگی تنها با ۵/ ۱۹ میلیون دلار رقبایش را پشت سر بگذارد. فروش کمتر از ۲۰ میلیون دلاری فیلم «برج تاریک» در حالی اتفاق افتاد که تنها دو هفته پیش فیلم «دانکرک» ساخته کریستوفر نولان در فروش افتتاحیه خود در آمریکا بیش از ۵۰ میلیون دلار فروخته بود و در هفته گذشته هم با فروش ۲۶میلیون دلاری کماکان در صدر جدول ماند. «برج تاریک» پرفروش‌ترین فیلم این هفته در مقایسه با پرفروش‌های هفته گذشته هم حرفی برای گفتن ندارد. مثلا فیلم «مو طلایی اتمی» که هفته گذشته حدود ۱۹ میلیارد تومان فروش رفت در رده چهارم جدول پرفروش‌ها قرار گرفته بود.به طور کلی در دو هفته اخیر و پس از اکران فیلم نولان، دایره استقبال از دیگر فیلم‌ها کاهش نسبی داشته است. جالب آنکه مجموع فروش ۱۰ فیلم پرفروش این هفته هم ۱۰۶ میلیون دلار است. یعنی رقمی که فیلم کریستوفر نولان تنها در دو روز اول اکران جهانی‌اش به‌دست آورد. به هر حال بیشتر سینماروها فیلم‌های جدیدی را که از جمعه در سینماهای آمریکای شمالی روی پرده رفتند، نادیده گرفتند و استقبال چندانی از آنها نکردند.

«برج تاریک» (The Dark Tower) توسط شرکت‌های سونی و ام‌آر‌سی طراحی شد تا یک مجموعه سینمایی جدید را بر مبنای سری رمان‌های فانتزی استفن کینگ راه‌اندازی کند؛ اما تنها حدود ۵/ ۱۹ میلیون دلار فروش داشت که کمترین فروش افتتاحیه یک فیلم شماره یک جدول از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون است. فیلم «برج تاریک» با بازی ایدریس البا و متیو مکاناهی که با بودجه‌ای حدود ۶۰ میلیون دلار ساخته شده است بالاتر از درام جنگی «دانکرک» (Dunkirk) به کارگردانی کریستوفر نولان قرار گرفت که توانست در سومین هفته اکران ۶/ ۱۷ میلیون دلار بفروشد و فیلم دوم آمریکای شمالی شود. مجموع فروش داخلی «دانکرک» ۶/ ۱۳۳ میلیون دلار شده است. داستان «برج تاریک» به کارگردانی نیکلای آرسل درباره هفت‌تیرکشی است که می‌خواهد دشمن خونی خود را از پا درآورد و از برج تاریک محافظت کند.

فیلم درام «دیترویت» (Detroit) تازه‌ترین ساخته کاترین بیگلو کارگردان برنده اسکار از شرکت آناپورنا اهم این هفته ناامیدانه ظاهر شد و با ۲/ ۷ میلیون دلار فروش در جایگاه هشتم جدول قرار گرفت. در همین حال تریلر اکشن مستقل «کودک‌ربایی» (Kidnap) با بازی هالی بری از شرکت رلتیویتی مدیا که دو سال در انتظار اکران بود، با ۲/ ۱۰ میلیون دلار شروعی متوسط داشت. نکته قابل تامل فروش این هفته اما درباره فیلم «کودک‌ربایی» است که رده پنجم جدول را به خود اختصاص داد. هالی بری در این فیلم نقش مادری را بازی می‌کند که تلاش می‌کند پسر ربوده‌شده خود را برگرداند. «کودک‌ربایی» را لوییس پریتو کارگردانی کرده است.

«فیلم دیترویت» هفته پیش در ۲۰ سینما روی پرده رفت و ۳۵۰ هزار دلار فروخت و از این هفته در ۳۰۰۷ سینما اکران شد. پیش‌بینی شده بود که «دیترویت» در اولین آخر هفته اکران گسترده حدود ۱۳ میلیون دلار بفروشد. داستان این فیلم در ۱۹۶۷ در دوازدهمین اعتراض‌های خیابانی در دیترویت روی می‌دهد که بعد از حمله پلیس و بازداشت ۸۲مرد سیاه‌پوست برپا شد و پنج روز ادامه داشت. این شورش ۹ قربانی شامل هفت مرد و دو زن سیاه‌پوست به جا گذاشت. جان بویگا، ویل پولتر، آلگی اسمیت، جیسن میچل، جان کراسینسکی و آنتونی مکی در فیلم ۴۰ میلیون دلاری «دیترویت» بازی می‌کنند. فیلم‌نامه را مارک بول نوشته است. بیگلو کارگردان فیلم برنده اسکار «قفسه درد» و فیلم «۳۰ دقیقه بامداد» است.

افت فروش در بازار جهانی سینما