شکست تبلیغات از رضایتمندی در بازارسینما

دنیای اقتصاد: دوره، دوره کمدی است. این را بیلبوردهای سینماها نشان می‌دهد؛ فروش وعده خنده با حضور چهره‌های محبوب. اما وعده‌ها تا چه مقدار در فروش نهایی اثر دارد؟ فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» ساخته چهره نام‌آشنا مهران مدیری در روز نخست اکران با فروش ۷۰۰ میلیون تومانی رکورد افتتاحیه سینمای ایران را شکست اما با این حال فروشش در طول هفته گذشته چندان که انتظار می‌رفت، نبود. تبلیغات گسترده این فیلم در زمان پیش از اکران و در روز نخست اکران، باعث شده بود تا انتظار رکورد فروش در هفته اول بسیار بیشتر از ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان باشد. فیلم مدیری از صبح شنبه گذشته تا آخرین سانس روز پنج‌شنبه‌ای که گذشت، یک و نیم میلیارد تومان فروخته است.

افت ناگهانی فروش این فیلم در هفته اول نشان می‌دهد که وعده خنداندن با استفاده از اسامی برندها و چهره‌های محبوب، نمی‌تواند در فروش نهایی، عاملیت چندانی داشته باشد، زیرا آنچه در فروش نهایی یک فیلم اثرگذار است، رضایت مخاطبان است. ایجاد توقع و تصورهای بزرگ برای مخاطبان، جلب رضایت آنان را از دیدن و لذت بردن از یک فیلم دشوار می‌کند. به نظر می‌رسد اتفاقی که برای فیلم مهران مدیری در هفته اول افتاده است، این باشد که مخاطبان سینما به اندازه توقعی که داشته‌اند، ‌از این فیلم لذت نبرده‌اند. به نظر می‌رسد تبلیغات گسترده برای فیلم مهران مدیری که انتظار می‌رفت بسیاری از رکوردهای فروش را جابه‌جا کند، نتوانسته بر نارضایتی مخاطبان غلبه کند. به هر حال سیر فروش فیلم‌ها، ‌مشابه نیست.

برخی فیلم‌های پرفروش ابتدا با شیب تند و استقبال گسترده در هفته اول مواجه می‌شوند و برخی دیگر شیب ملایمی را تجربه می‌کنند اما همه آنها پس از یک یا دو هفته از زمان پیک استقبال، با کاهش آرام فروش مواجه می‌شوند و شیب منفی استقبال تا روزهای پایانی اکران ادامه دارد؛ یعنی مجموع فروش چند هفته پایانی ممکن است کمتر از فروش دو یا سه روز از زمان پیک باشد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد کار «ساعت ۵ عصر» برای رکوردشکنی از فیلم‌‌های «گشت ۲ » با ۶/ ۱۹ میلیارد تومان، «نهنگ عنبر۲ » با ۲/ ۱۹ میلیارد تومان و «خوب، بد، زشت» با ۲/ ۱۶ میلیارد تومان فروش دشوارتر از تصور سازندگان باشد. به هر حال در هفته گذشته کم‌فروش‌ترین فیلم، «کارگر ساده نیازمندیم» بوده است. این فیلم در ۴۴ سالن سینما ۶۵ میلیون تومان فروخته است. یعنی به‌طور میانگین در هر سالن حدود یک و نیم میلیون تومان. این شاخص برای فیلم «ساعت ۵ عصر» حدود ۱۲ میلیون تومان است.

جزئیات فروش هفتگی

ساعت ۵ عصر

فروش هفتگی: ۱,۵۳۲,۴۴۰,۰۰۰ تومان

فروش کلی: ۲,۱۷۲,۶۷۶,۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان: مهران مدیری

بازیگران: سیامک انصاری، آزاده صمدی، امیر جعفری، نگین معتضدی، مهران مدیری

خلاصه داستان فیلم: داستان فیلم از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می‌کند.

اکسیدان

فروش هفتگی: ۶۸۲,۲۷۹,۰۰۰ تومان

فروش کلی: ۵,۱۱۶,۹۰۸,۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان: حامد محمدی

بازیگران: جواد عزتی، امیر جعفری، شبنم مقدمی، شقایق دهقان، رضا بهبودی، لیندا کیانی، علی استادی

خلاصه داستان فیلم: اصلان اگر می‌دانست گرفتن ویزا این‌همه دردسر دارد، اصلا عاشق نمی‌شد.

نهنگ عنبر ۲

فروش هفتگی: ۴۲۲,۶۹۷,۰۰۰ تومان

فروش کلی: ۱۹,۲۵۸,۸۵۱,۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان: سامان مقدم

بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانى، رضا ناجی و على قربان‌زاده

خلاصه داستان فیلم: این فیلم در مقطع زمانی «نهنگ عنبر» می‌گذرد و برشی دیگر از زندگی شخصیت‌های اصلی قصه یعنی همان ارژنگ و رویا با بازی رضا عطاران و مهناز افشار در همان دوران است.

رگ خواب

فروش هفتگی: ۲۷۳,۲۸۶,۰۰۰ تومان

فروش کلی: ۳,۰۳۵,۶۱۵,۰۰۰ تومان

نویسنده: معصومه بیات

کارگردان: حمید نعمت‌الله

بازیگران: لیلا حاتمی، کوروش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، حمیدرضا آذرنگ، خسرو بامداد، بامداد نعمت‌الله

خلاصه داستان فیلم: مینا بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل اسکانی می‌گردد. در این مسیر با کامران، مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند آشنا می‌شود.

زیر سقف دودی

فروش هفتگی: ۱۴۹,۶۰۹,۰۰۰ تومان

فروش کلی: ۲,۲۱۵,۷۳۶,۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان: پوران درخشنده

بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقت‌دوست، رسول نجفیان، نفیسه روشن، آزیتا حاجیان

خلاصه داستان فیلم: «زیر سقف دودی» به موضوع طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌پردازد.

کارگر ساده نیازمندیم

فروش هفتگی: ۶۵,۳۳۹,۰۰۰ تومان

فروش کلی: ۲۹۴,۳۴۰,۰۰۰ تومان

نویسنده: پدرام کریمی

کارگردان: منوچهر هادی

بازیگران: آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی، فاطمه رستمی، مهران احمدی، بهرام افشاری، سیروس همتی

خلاصه داستان فیلم: بعضیا فکر می‌کنن همه چیو با پول می‌تونن بخرن ... و می‌خرن... متاسفانه!