دنیای اقتصاد: فروش سینماها در ایران با سیر صعودی نسبتا ملایمی در حال افزایش است. امسال پس از افزایش قابل توجه فروش فیلم‌ها در اکران نوروز در مقایسه با سال گذشته، به یکباره بازار سینما دچار رخوت نسبی شد. علت آن همزمان شدن اکران دوم نوروزی با روزهای رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری پیش از انتخابات بود. پس از آن با ورود به اکران‌های شبانگاهی در ماه رمضان بازار سینما از رخوت پیشین، بیرون آمد و حرکت صعودی خود را دوباره آغاز کرد. اکران برخی از فیلم‌های کمدی در هفته‌های اخیر نیز تنور سینما را همچنان گرم نگاه داشت و رقم‌های کلی فروش را در سطح قابل قبولی نگاه داشت. فروش کل سینمای ایران در پنج ماه گذشته به آستانه ۸۰ میلیارد تومان رسیده است که اگرچه فروش بسیار قابل توجهی است اما در مقایسه با رشد سال گذشته، نشان‌دهنده یک ثبات نسبی است. سال گذشته مجموع فروش‌ سینماها در کل کشور به رقمی در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان نزدیک شد. با این اوصاف می‌توان گفت رقم‌های فروش امسال نیز در مقایسه با سال گذشته رشد قابل‌توجهی را نشان نمی‌دهد مگر اینکه اتفاق‌های دیگری در راه باشد. در ادامه همین گزارش به یکی از این اتفاق‌ها که اکران نخستین فیلم سینمایی مهران مدیری است، خواهیم پرداخت.

جزئیات فروش تا آخر هفته گذشته

درحالی‌که فیلم «نهنگ عنبر۲» هفته گذشته در سرگروه سینمایی خود با فروش بیش از ۱۹ میلیارد تومان تعویض شد، اولین فیلم سینمایی مهران مدیری هم با استقبال زیاد علاقه‌مندان برای تماشای این فیلم در نخستین روز اکران همراه شده تا رقابت تازه‌ای میان این فیلم با آثاری همچون «اکسیدان» و «نهنگ عنبر» شروع شود.فروش کلی فیلم سینمایی اکسیدان تا روز جمعه به ۵/ ۴ میلیارد تومان رسید. نهنگ عنبر چنان‌که گفته شد، با کارنامه فروش ۳۳/ ۱۹ میلیارد تومانی پرده اکران را ترک کرد و رگ خواب هم به رکورد سه میلیارد تومان نزدیک شد. فیلم برادرم خسرو هم پس از بیشتر از ۱۰ هفته اکران، به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش رضایت داده است.چنان‌که پیداست به جز فیلم نهنگ عنبر، فیلم دیگری نتوانسته در ارقام قابل توجه، نگاه مخاطبان را جلب کند. با این حال اکران فیلم مهران مدیری که عملا از روز گذشته آغاز شده است، امید بزرگ جامعه سینمایی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های بازار سینماست.

این فیلم با توجه به تبلیغات بسیار گسترده‌اش که از چندی پیش آغاز شده، در گستره بسیار وسیعی هم به نمایش درآمده است. فیلم مهران مدیری در نخستین روز اکرانش بر پرده سینماها ۲۳۹ بار تنها در شهر تهران روی پرده می‌رود. عددی که در نوع خود یک رکورد به‌شمار می‌آید. این در حالی است که اطلاعات و آمار اکران در دیگر شهرهای کشور در دست نیست و به احتمال بسیار، دامنه اکران این فیلم در سینماهای سراسر کشور نیز رکورددار باشد.گستردگی فوق‌العاده اکران «ساعت ۵ عصر» همه نگاه‌ها را منتظر رکوردشکنی فروش این فیلم کرده است. در جدول این گزارش جزئیات اکران فیلم اول مهران مدیری را در تهران می‌بینید. جالب است بدانید که فیلم رگ‌خواب روز گذشته در تهران تنها ۹۱ سانس نمایش داشته و فیلم «اکسیدان» که تنها کمدی رقیب فیلم مدیری است در تهران در ۱۶۸ سانس اکران شده است.

رکوردداران فروش سه روز اول

نهنگ عنبر 2، سلکشن رویا: سامان مقدم که پیش از این تجربه ساخت «نهنگ عنبر» را داشت و آن فیلم نیز توانست جزو رکوردداران فروش باشد، این بار به سراغ «سلکشن رویا» رفته است. «نهنگ عنبر ۲» که این روزها بر پرده سینماهاست، در سه روز نخست خود موفق شد با ۱۱۲ هزار نفر مخاطب یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.داستان «نهنگ عنبر ۲» در همان مقطع زمانی «نهنگ عنبر» می‌گذرد و برشی دیگر از زندگی شخصیت‌های اصلی قصه یعنی ارژنگ و رویا با بازی رضا عطاران و مهناز افشار در همان دوران است.در این فیلم رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانى، رضا ناجی و على قربان‌زاده به‌عنوان بازیگران اصلی در کنار شهلا ریاحى، کتایون امیرابراهیمی، محسن قاضی مرادى، اسدالله یکتا و احمدرضا اسعدى به ایفای نقش می‌پردازند.

سلام بمبئی: آخرین ساخته قربان محمدپور که محصول مشترک ایران و هند است، در سه روز نخست ۱۳۵ هزار نفر را به سالن‌های سینما کشاند ویک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان فروش داشت.«سلام بمبئی» ملودرامی عاشقانه است و داستان آشنایی یک دختر هندی و یک پسر ایرانی را روایت می‌کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده‌ای می‌شوند و قصه فیلم به این ترتیب شکل می‌گیرد.در این فیلم عاشقانه محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری، شایلی محمودی، دیا میرزا، گلشن گروور، پونام، بهروز چاهل و... ایفای نقش کرده‌اند. «سلام بمبئی» در مجموع توانست طی مدت ۲۲ هفته ۱۳ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان فروش داشته باشد.

فروشنده: فیلم قابل تقدیر اصغر فرهادی که موفق به کسب دومین جایزه اسکار برای سینمای ایران شد، در همان روزهای نخست خود ۱۰۵ هزار نفر را به سالن‌های سینمایی کشاند و موفق به فروش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان شد.هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی که ابتدا «برسد به‌دست آهو» نام داشت، سال گذشته در جشنواره کن جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را برای فرهادی و شهاب حسینی به ارمغان آورد و در اسفند سال ۹۵ موفق شد جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۷ را از آن خود کند.در این فیلم شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، مینا ساداتی، فرید سجادی حسینی، احترام برومند، مهدی کوشکی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«فروشنده» قصه رعنا و عماد زن و شوهری جوان است که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر هستند. آنها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان به‌نام بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که پیش‌تر زنی بدنام بنام «آهو» در آن ساکن بوده است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود... «فروشنده» در نهایت در ایران موفق به فروش ۱۵ میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومانی شد.باید منتظر ماند و دید که آیا فیلم مهران مدیری با تبلیغات بسیار قدرتمندی که دارد می‌تواند جایش را در میان صدرنشینان فروش سینمای ایران باز کند یا خیر.

تنور داغ سینما در تابستان