بازار هنرهای تصویری در سال ۲۰۱۷ در مسیر تازهای پیش میرود
ماراتن ویدئوهای آنلاین با سینما و تلویزیون
دنیای اقتصاد: بازار هنرهای تصویری در جهان روز به روز معادلات تازهتری به خود میگیرد. درحالیکه پیش از این سینما به عنوان صنعت بیرقیب هنرهای تصویری رکوردهای خیرهکنندهای در فروش به ثبت رسانده بود، تلویزیونهای ماهوارهای ناگهان ظهور و معادلات فروش را وارد فاز جدیدی کردند. درحالیکه مجموع فروش ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما حدود ۶۰ میلیارد دلار است، تبلیغات در سریالهای آمریکایی تنها در سال ۲۰۱۵، بیش از ۷۱ میلیارد دلار گزارش شده است. جالب آنکه مجموع درآمد تلویزیون در آمریکا بیش از ۲۱۷ میلیارد دلار بوده است.
دنیای اقتصاد: بازار هنرهای تصویری در جهان روز به روز معادلات تازهتری به خود میگیرد. درحالیکه پیش از این سینما به عنوان صنعت بیرقیب هنرهای تصویری رکوردهای خیرهکنندهای در فروش به ثبت رسانده بود، تلویزیونهای ماهوارهای ناگهان ظهور و معادلات فروش را وارد فاز جدیدی کردند. درحالیکه مجموع فروش ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما حدود ۶۰ میلیارد دلار است، تبلیغات در سریالهای آمریکایی تنها در سال ۲۰۱۵، بیش از ۷۱ میلیارد دلار گزارش شده است. جالب آنکه مجموع درآمد تلویزیون در آمریکا بیش از ۲۱۷ میلیارد دلار بوده است. کمپانیها و تلویزیونهای متعدد و مختلف در ایالات متحده هریک بخشی از درآمد میلیاردها دلاری صنعت سریالسازی این کشور را تامین میکنند. برای مثال تلویزیون Fox تنها در سال ۲۰۱۴ بیش از یک و نیم میلیارد دلار درآمد داشته و کمپانی HBO نیز تنها در فصل دوم سال ۲۰۱۵ به درآمد ۹۷۱ میلیون دلاری رسیده است.
رقمهای عجیب و غریب بازار تلویزیون اما بهتازگی رقیب جدیدی پیدا کرده است؛ پخش آنلاین ویدئو. دسترسی گسترده و امکان انتخاب در لحظه از خصوصیاتی است که بهعنوان امتیاز پخش آنلاین ویدئو در مقایسه با پخش ماهوارهای به شمار میآید. میزان استفاده از خدمات پخش آنلاین ویدئو در سراسر جهان در حال گسترش است و به همین دلیل هم بسیاری از نرمافزارها و اپلیکیشنهای موبایلی اقدام به تامین تجهیزاتی در این باره کردهاند. امکان پخش مستقیم از طریق اینستاگرام یکی از مهمترین این اتفاقها است که امسال به تجهیزات این اپلیکیشن محبوب اضافه شده است. بسیاری از شرکتهای ابرقدرت صنایع تصویری نیز از گردونه رقابت جا نماندهاند و در سالهای اخیر امکانات گستردهای برای پخش آنلاین در نظر گرفتهاند و بازار رقابت آنلاین ویدئویی را داغتر از همیشه کردهاند. بر همین اساس پیشبینی میشود روندی که طی سالهای اخیر در سراسر جهان با ظهور امثال نتفلیکس و آمازون به وجود آمده، آسیا را هم در بر بگیرد و با فاصله از سینما جلو بزند.
بازار روبه رشد پخش آنلاین ویدئویی
با استناد به گزارشی که به تازگی در ورایتی بازتاب پیدا کرده، بازار ویدئوی آنلاین قاره آسیا قرار است طی پنج سال آینده رشدی تقریبا سهبرابری داشته باشد و چین مسوول تقریبا نیمی از این رشد خواهد بود. این گزارش که توسط شرکت مشاوره میدیا پارتنرز آسیا منتشر شده و «توزیع ویدئوی آنلاین و برادبند آسیا» نام دارد، میگوید شاخص سود پخش آنلاین که شامل تبلیغات و هزینه اشتراک میشود، بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ سالی ۲۱ درصد رشد میکند و از ۶/ ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بسیار بالاتر میرود. نکته جالب این است که مدلهای تجاری مختلف به احتمال زیاد در کنار یکدیگر به کارشان ادامه میدهند. با وجود رقابت گسترده از طرف غولهای استریمینگ ویدئوی جهانی، انتظار میرود بازار داخلی زنده بماند، چون محتوای داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
گستره بازار ویدئوی آنلاین چین مخصوصا بخش اشتراک آن، تمام انتظارهای فعلی بازار را به چالش خواهد کشید. این مطالعه پیشبینی میکند که تبلیغات در پلتفرمهای ویدئویی چینی تا سال ۲۰۲۲ به ۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار میرود تا همان تاریخ ارزش اشتراکها در چین به ۳/ ۱۷ میلیارد دلار برسد. به این ترتیب، روی هم رفته آنها بازاری ۳۰ میلیارد دلاری را شکل خواهند داد که کاری میکند ۴/ ۶ میلیارد دلار به دست آمده ازسوی بخش سینمایی چین در سال ۲۰۱۶ ناچیز به نظر برسد. این گزارش میگوید؛ موفقیت چین در این قسمت به خاطر سرمایهگذاریهای گسترده در محتوای آنلاین اوریجینال و خریداریشده، بازار ضعیف تلویزیون پولی معمولی، بهبود زیرساختها و استفاده از تلویزیونهای هوشمند و همچنین استفاده مشتریان از سیستمهای پرداخت یکپارچه خواهد بود که بسیاری از آنها توسط خود رهبران اینترنتی به وجود آمدهاند که صاحب محبوبترین سرویسهای ویدئوی آنلاین هستند.
خارج از چین، تصویر بسیار گستردهتر است و ژاپن و استرالیا پیشرفتهترینها هستند. از دیگر مناطق کلیدی میتوان به هند و کره اشاره کرد که در حال حاضر نتفلیکس قویترین بازارهایش در منطقه را در این کشورها دارد. این گزارش تخمین میزند که نتفلیکس تا پایان سال ۲۰۱۷ در این منطقه ۷/ ۴ میلیون مشترک خواهد داشت که ۳ میلیون نفر از آنها در استرالیا هستند.در مناطق کوچکتر مخصوصا فیلیپین، تایلند، مالزی، کره و هندوستان، رشد ویدئوی آنلاین در توازن درجه همکاری بین اپراتورهای محتوا و شرکتهای مخابراتی داخلی و تامینکنندگان برادبند شکل خواهد گرفت. با این حال، استفاده غیرقانونی از محتوا یکی از مشکلات بزرگ صنایع کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی است.اپراتورهای ویدئویی تولیدکننده محتوا از طریق ارتباطهای مخابراتی استراتژیهای برنامهریزی و سرمایهگذاری روی تولید محتوا با نتفلیکس و آمازون مقابله میکنند. با استناد به این گزارش، ممکن است تعدادی از این گروهها با هم ادغام شوند. این گزارش پیشبینی میکند که با توجه به گسترش سریع بخش تولید محتوا، برنامههای برنددار شبکههای تلویزیونی پولی هم بهطور کامل از بین نخواهند رفت. شبکهها و مقصدهای برنددار بهطور خاص در بخش فیلمها و برنامههای ورزشی قدرتمند هستند.
ارسال نظر