دنیای اقتصاد: فرهنگ آمریکایی سلیقه ویژه‌ای در انتخاب فیلم و تهیه فیلم دارد که نمود آن را هر سال می‌توان در جایزه اسکار به‌ویژه در بخش فیلم‌های داخلی این کشور دید؛ سلیقه‌ای که بر جنبه صنعتی و مفرح فیلم بیشتر تکیه دارد تا خصوصیات هنری. هرچند در سال‌های اخیر برخی آثار کم‌خرج و به ظاهر ساده به فهرست برندگان و نامزدهای این جایزه راه‌یافته‌اند ولی هنوز شانس آثار پرزرق و برق و مردم‌پسند برای برنده شدن بیشتر است. اگرچه هنوز زمان زیادی تا برپایی مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان باقی مانده است اما همین ویژگی‌ها موجب شده در نیمه‌راه سال حدس‌ها و احتمال موفقیت فیلم‌ها آغاز شود. هرچند برخی از این فیلم‌ها تنها در جشنواره‌ها اکران شده‌اند و تا پاییز راهی پرده‌های نقره‌ای نمی‌شوند، اما همان‌طور که خبرگزاری مهر به نقل از مووی نیوزنوشته است، نقدها و واکنش‌های منتقدان می‌تواند نشان‌دهنده جایگاه این فیلم‌ها در اسکار بعدی باشد.

شانس رمانتیک‌ها و کمدی‌ها

«بیمار بزرگ» به کارگردانی مایکل شووالتر، فیلمی کمدی - رمانتیک درباره یک رابطه واقعی بین کمیل نانجانی و زنی که امروز همسرش است؛ یعنی امیلی گوردون است. خانواده سنتی پاکستانی کمیل از رابطه او با امیلی که زنی آمریکایی و سفیدپوست است، ناشاد هستند و امیلی یک بیماری عجیب هم دارد. کمیل نانجانی نویسنده فیلمنامه و بازیگر فیلم است. زویی کازان و هالی هانتر دیگر بازیگران فیلم هستند. این فیلم تاکنون یک اکران کوتاه‌مدت دو هفته‌ای داشته و بازی هالی هانتر در آن درخشان بوده است. پیش‌بینی می‌شود این فیلم نامزدی ۴ اسکار را کسب کند که نامزدی در بخش موسیقی از جمله آنهاست.

«مرا به اسم خودت صدا بزن» ساخته لوکا گوادانینو از دیگر شانس‌های اسکار آینده به‌شمار می‌رود. تماشاگران جشنواره ساندنس از تماشای این فیلم که درباره بزرگ شدن یک پسر ۱۷ ساله با بازی تیموتی چالامت است، بسیار هیجان‌زده شدند. این داستان در ایتالیای دهه ۱۹۸۰ می‌گذرد. برای این فیلم نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلم احتمال داده شده و برای چالامت نامزدی در بخش بهترین بازیگر مرد. این فیلم ۲۴ نوامبر راهی سینماها می‌شود. منتقدان از فیلم«عاشقان» ساخته عزازیل جیکوبز به‌عنوان یکی از مدعیان اسکار نام می‌برند. دبرا وینگر زیاد بازی نمی‌کند، اما وقتی این کار را می‌کند باید مراقب بود. او که سه‌بار نامزد اسکار شده، این‌بار پا به دنیای کمدی رمانتیک تیره گذاشته که درباره زوج‌های میانسال است. در این فیلم تریسی لتس در نقش مقابل وی بازی کرده است. نمایش این فیلم با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

«برو بیرون» ساخته جوردن پله با طنز اجتماعی درخشانش که در قالب یک فیلم ترسناک ظاهر شده یکی از بزرگ‌ترین سورپرایزهای هالیوود در سال جاری بود. این فیلم در باکس آفیس هم موفق ظاهر شده و منتقدان عاشقش شدند. هر چند رای دهندگان اسکار معمولا علاقه‌ای ندارند تا فیلم‌های ترسناک را به عنوان بهترین فیلم نامزد کنند، اما این فیلم بخت زیادی در اسکار دارد. انتظار می‌رود حداقل پله برای بهترین فیلمنامه نامزد شود و کاترین کینر که دو بار نامزد اسکار شده می‌تواند برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن یک بار دیگر نامزد کسب اسکار باشد.

یک وسترن‌ و مستند به امید اسکار

«قهرمان» ساخته برت هالی نیز از نظر بازیگر شانس موفقیتش در اسکار ۲۰۱۸ کم نیست. سم الیوت که اکنون ۷۲ ساله است سرانجام نقش اولی را که شایسته‌اش بود دریافت کرد و در نقش یک شخصیت وسترن پا به سن گذاشته جلو دوربین رفته است. الیوت بهترین کار خود را ارائه داده و با رفتاری درخشان، منحصربه‌فرد و دلهره‌آور ایفای نقش کرده است. او می‌تواند به دریافت نامزدی امیدوار باشد و از برندگان جوایز اسپرایت و دیگر جوایز مشابه هم باشد. این فیلم از ۹ ژوئن راهی پرده‌ سینماها شده است. «یک ادامه ناراحت‌کننده: حقیقت به قدرت» ساخته ال گور در بخش فیلم‌های مستند از مدعیان است. ال‌گور در سال ۲۰۰۶ با فیلم «یک حقیقت ناراحت‌کننده» بحثی محیط‌زیستی و طبیعی را درباره گرمای زمین به راه انداخت و دو اسکار دریافت کرد. ادامه این فیلم، با عنوان «حقیقت به قدرت» در ساندنس اکران شد و بزرگ‌تر از فیلم پیشین او ظاهر شد. بدون توجه به مباحث مناقشه برانگیز ترامپ درباره محیط زیست و بیرون آوردن آمریکا از توافق‌نامه پاریس، این فیلم همچنان مستندی درخشان است.

اقبال کارگردان پیشکسوت

فیلم سینمایی «اسناد» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» در ژانر دلهره آور هم شانس‌های زیادی برای دریافت جایزه اسکار ۲۰۱۸ دارد. تام هنکس و مریل استریپ بازیگران این فیلم هستند و درباره داستان حقیقی اسناد پنتاگون است که در سال ۱۹۷۱ منتشر شدند و جریان جنگ ویتنام را تغییر دادند. این فیلم براساس واقعیت بوده و با توجه به معروفیت اسپیلبرگ به احتمال زیاد یکی از مدعیان اصلی اسکار ۲۰۱۸ در اکثر بخش‌ها محسوب خواهد شد. فیلم اقتباسی«گل آلود» از دیگر فیلم‌هایی است که از آن به‌عنوان شانس برنده شدن در اسکار پیش‌رو نام برده می‌شود. «دی ریز» چهارمین فیلم بلند خود را براساس رمانی با همین نام مقابل دوربین برده و داستان دو خانواده را که در سال‌های دهه ۱۹۴۰ در دلتای می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کنند روایت می‌کند. نخستین اکران این فیلم با تشویق ایستاده و پرشور تماشاگران حاضر در جشنواره ساندنس روبه‌رو شده است.

کارگردان ایرانی با فیلم هندی

احتمال عرضه فیلم «پشت ابرها» ساخته مجید مجیدی به‌عنوان نماینده سینمای هند برای حضور در آکادمی اسکار بسیار است. البته حضور این فیلم در این جشنواره منوط به اکران آن است زیرا طبق قانون و مقررات آکادمی اسکار، فیلم‌های بخش خارجی زبان برای شرکت در این رویداد سینمایی باید از یک تاریخ معین به مدت حداقل ۷ روز به نمایش عمومی در بیایند.فیلم «پشت ابرها» صد در صد یک فیلم هندی است و از آن نمی‌توان به عنوان یک فیلم محصول مشترک ایران و هند نام برد، چون تمام مراحل تولید آن در هند و زیر نظر سرمایه‌گذاران هندی انجام شده است.

مدعیان اسکار در نیمه نخست 2017