تاثیر حوادث تروریستی تهران بر فروش گیشه

دنیای اقتصاد: حادثه تلخ حملات تروریستی به تهران در چهارشنبه گذشته بازار سینماهای کشور را با افت قابل تامل فروش مواجه کرد. برآوردها نشان‌ می‌دهد که فروش سینماها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است. این درحالی است که گزارش‌های میدانی از سالن‌های اجرای تئاتر نیز حاکی از کاهش قابل مشاهده استقبال مخاطبان بوده و به نظر می‌رسد که توجه به توصیه‌های امنیتی از یکسو و تاثر عمومی از شهادت هموطنان در حادثه روز چهارشنبه، علت اصلی کاهش استقبال از سینماها و البته اجراهای تئاتر باشد. البته تعطیل بودن روز چهاردهم خردادماه به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) نیز در کاهش رقم‌های فروش هفته اخیر تاثیر داشته است. با این حال سالن‌های سینما در روزهای اخیر بیشتر از هرچیزی تحت‌تاثیر حملات تروریستی بوده‌اند و همین نکته باعث شده است تا سالن‌ها با صندلی‌های خالی زیادی روبه‌رو شوند. در این گزارش با ارائه آمار فروش فیلم‌ها در هفته گذشته و میانگین فروش هفتگی آنها افت میزان فروش را در یک هفته اخیر بررسی می‌کنیم.

در چرخه فروش

بازار اکران سینمای ایران در سینماهای سرگروهی و به اصطلاح اکران سراسری در مجموع متشکل از هشت فیلم «نهنگ عنبر»، «زیر سقف دودی»، «ویلایی‌ها»، ‌«خوب، ‌بد، ‌جلف»، «گشت ۲»، «برادرم خسرو»، «مادر قلب اتمی»، «تیک‌آف» و «آشوب» است. در جدول زیر میزان فروش هریک از این فیلم‌ها، تعداد روزهای نمایش و میانگین فروش هفتگی‌شان تا قبل از حوادث تروریستی روز چهارشنبه آمده است. البته یادآوری می‌کنیم که دو فیلم «گشت ۲» و «خوب، ‌بد، ‌جلف» با توجه به اکران طولانی مدتی که داشته‌اند، به‌طور طبیعی روند کاهش فروش را تجربه می‌‌کنند. بنابراین برای قابل استناد کردن مقایسه آمارها، در کنار میانگین فروش هفتگی فیلم‌ها، فروش هفته قبل از حوادث تروریستی آنها را نیز در جدول جا دادیم. نکته قابل توجه این است که بدانیم عمده فروش فیلم‌ها مربوط به روزهای آخرهفته است. بنابراین مقایسه فروش دو روز آخر هفته گذشته با فروش هفته‌های قبل اگرچه کامل نیست اما می‌تواند نمای قابل فهمی از کاهش فروش سینماها ارائه کند.

فروش فیلم‌ها پس از حوادث تروریستی

در هفته‌ای که گذشت فروش فیلم‌های روی پرده به گواه بسیاری از سینماداران و پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی کاهش قابل‌توجهی داشته است. علی سرتیپی، مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران در گفت‌وگویی که روز گذشته با «ایسنا» انجام داد، ‌در این باره بیان کرد: با توجه به اتفاقات رخ داده و توصیه‌هایی که به مردم شده بود، قطعا حوادث تروریستی تهران بر میزان فروش فیلم‌ها تاثیر داشته و دست‌کم شاهد افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی در فروش فیلم‌ها بوده‌ایم که امیدوارم در روزهای آینده شرایط بهتر شود.

وی در عین حال گفت: فیلم «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم تا پایان پنج‌شنبه شب ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در کشور فروش داشته و «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری نیز یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان فروخته است. همچنین سعیدخانی مدیر پخش شرکت نسیم صبا نیز از افت فروش فیلم «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه و پس از حوادث اخیر تهران خبر داد و افزود: این فیلم پس از ۹ روز اکران که دو روز هم با تعطیلی همراه بود، در تهران با ۱۶ سالن ۵۲۰ میلیون تومان و شهرستان‌ها با ۱۲ سالن ۱۸۰ میلیون تومان فروخته است که در کل به فروش ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

غلامرضا فرجی ـ مدیر پخش حوزه هنری ـ هم اولین آمار فروش فیلم «زیر سقف دودی» پوران درخشنده را که فقط دو روز از شروع اکرانش می‌گذرد، ۸۰ میلیون تومان در تهران اعلام کرد. علاوه بر این‌ فیلم‌ها، طبق اعلام احمد مختاری از دفتر پخش هدایت فیلم، فیلم «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی با ۴۷۰ میلیون تومان فروش در تهران و ۱۲۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها به جمع فروش ۵۹۰ میلیونی رسیده و فیلم «آشوب» کاظم راست‌گفتار هم تا کنون ۳۷۳ میلیون تومان در کشور فروخته است. مختاری جدیدترین آمار فروش دو فیلم «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی و «گشت ۲» سعید سهیلی که هنوز در چند سینمای تهران و شهرستان‌ها اکران می‌شوند به ترتیب ۱۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان و ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

تاثیر حوادث تروریستی تهران بر فروش گیشه

تاثیر حوادث تروریستی تهران بر فروش گیشه

تاثیر حوادث تروریستی تهران بر فروش گیشه