بازارنامتعادل سینما در اکران دوم نوروز

دنیای اقتصاد: بسیاری از کارشناسان افت فروش سینماها در اردیبهشت را به گردن انتخابات انداختند. این ایده چندان هم دور از ذهن نبود که انتخاباتی شدن فضای جامعه در چند هفته اخیر و برگزاری مناظره‌های تبلیغاتی میان کاندیداهای ریاست جمهوری از یکسو و البته فعالیت انتخاباتی شهروندان در ستاد حامیان نامزدهای شوراهای شهر و روستا و... استقبال عمومی از سینماها و فیلم‌های در حال اکران را کاهش داد. اما به نظر نمی‌رسد علت اصلی کاهش فروش سینماها و بی‌رغبتی مخاطبان به برخی فیلم‌ها فضای انتخاباتی بوده باشد. به نظر می‌رسد چینش نامناسب فیلم‌ها برای اکران یکی از مهم‌ترین عللی باشد که رغبت تماشاگران را برای رفتن به سالن‌های سینما کاهش داده است. تعداد قابل توجهی از کارشناسان سینما و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها اعتقاد دارند که ترکیب‌بندی فیلم‌ها برای اکران در زمان‌های مختلف نیازمند تحلیل‌های شرایط موجود در جامعه و ارزیابی و نسبت‌سنجی آنهاست. شرایطی همچون موقعیت سیاسی، ‌فرهنگی، اجتماعی، آب و هوایی و...

همان‌طور که می‌دانید اکران فیلم‌های سینمایی در سال گذشته یک تجربه رویایی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این تجربه رویایی در اکران نوروزی امسال نیز ادامه پیدا کرد و فروش اکران نوروزی سال ۹۶ در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌داد. این موضوع باعث شد همه فکر کنند که بازار سینما در سال جاری رکوردهای رویایی سال ۹۵ را پشت سر خواهد گذاشت. اما با شروع اکران دوم نوروزی این خوش‌بینی با تردید مواجه شد. فروش فیلم‌های اکران دوم نوروزی در مقایسه با سال گذشته چندان امیدبخش نبود. این در حالی است که وجود فیلم‌های سیاه و تلخ اجتماعی در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، شور و شوق اکران را در سال ۹۶ با اما و اگرهای متعددی مواجه کرده بود. سال گذشته اکران فیلم‌های اژدها وارد می‌شود، رسوایی ۲، خنده‌های آتوسا، مرگ ماهی، یک دزدی عاشقانه و دلبری در اردیبهشت ماه که به اکران دوم نوروزی معروف است، فروش‌های متعادل‌تری را نسبت به امسال تجربه کرد. به بیان دیگر سال گذشته همه فیلم‌ها توانستند تا پایان اردیبهشت ماه به میزان متناسبی بفروشند.

اما در مقابل فروش فیلم‌های اکران دوم نوروز امسال همچنان‌که در جدول می‌بینید، از تعادل کمتری برخوردار است. قریب به اتفاق بازار فروش در اختیار یک فیلم است و دیگر فیلم‌ها نتوانسته‌اند فروش قابل توجهی داشته باشند. این در حالی است که اگر افزایش ۴۰ درصدی فروش امسال را در نظر بگیریم، فروش اکران دوم نوروز ۹۶ اصلا متناسب با پیش‌بینی‌ها و در حد انتظار نیست. برخی از کارشناسان معتقدند اکران فیلم‌های ناهمگن در کنار یکدیگر علت اصلی این اتفاق در سینما است. در این‌باره حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با «ایسنا» درباره انتقادهایی که برخی صاحبان فیلم‌ها نسبت به اختصاص یافتن سانس‌های خوب سینماها به فیلم‌های پرفروش و کمدی مطرح می‌کنند، با اشاره به اینکه چنین ادعایی می‌تواند در شورای صنفی نمایش بررسی شود، اظهار کرد: جدا از این مساله، نکته مهم اینجاست که مثلا حدود ۲۰۰ فیلم پشت اکران مانده‌اند، اما بسیاری از آنها مناسب اکران نیستند و این موضوع را باید صاحبان آثار خودشان متوجه شوند.

ایل‌بیگی گفت: البته معتقدیم فیلم‌های خوب یا آنهایی که جنبه محتوایی باارزشی دارند حتما باید به نمایش عمومی درآیند اما دلیل بر این نمی‌شود که آن کسی که فیلمی را ساخته و فیلمش مولفه‌های هنری و جذاب برای بیننده ندارد حتما به دنبال اکران عمومی باشد. او گفت:‌ اما بارها پیش آمده با بعضی از فیلمسازان راجع به کارشان صحبت می‌کنم و متوجه می‌شوم اصلا نمی‌دانند چه موضوعی را برای چه مخاطبی می‌خواهند، بسازند. به همین دلیل به نظر می‌رسد باید کمی علمی‌تر در سینما کار کرد تا فیلمسازان در پاسخ به نیازها دست به تولید بزنند چون بسیاری از مشکلاتی که در زمان اکران فیلم‌ها پیش می‌آید شاید از همین مساله درست انتخاب نکردن موضوع و سوژه و دقت نکردن به زمانی که یک اثر به دست مخاطب می‌رسد، ناشی شود. در این باره رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی هم با اشاره به اینکه در این پردیس سینمایی تلاش می‌شود هر ۶ فیلمی که دارای سرگروه هستند در یکی از سالن‌های این مجموعه نمایش داده شوند، ادامه داد: اگر این فیلم‌ها جذاب باشند به‌راحتی می‌توانند سالن‌های خود را پُر کنند و باعث می‌شوند فیلم‌های قدیمی‌تر از پرده برداشته شده و آثار جدید جایگزین شوند، اما بسیاری وقت‌ها این اتفاق نمی‌افتد و بعضی فیلم‌های پرفروش و قدیمی همچنان مخاطب خود را دارند و فیلم‌های جدید نمی‌توانند ظرفیت سالن خود را پُر کنند.

او با اشاره به اینکه فیلم‌هایی همچون «آشوب»، «ویلایی‌ها»، «نقطه کور»، «برادرم خسرو» و «امتحان نهایی» با توجه به مدت زمانی که از اکران آنها گذشته، فروش چندان خوبی در کل کشور نداشته‌اند، افزود: البته در حال حاضر فیلم‌ها مقصر نیستند، چون مردم در هر دوره‌ای به یک چیز علاقه دارند و قطعا انتخابات در میزان فروش فعلی فیلم‌ها تاثیرگذار بوده است. مدیر سینما آزادی همچنین درباره اینکه با این شرایط امکان وجود این مشکلات در ماه رمضان هم هست یا خیر، بیان کرد: ممکن هم هست این طور نباشد چون شرایط در ماه رمضان بسیار متفاوت است و در این ۱۰ سالی که در سینما «آزادی» میزبان تماشاگران در ماه رمضان بوده‌ایم با استقبال خوب آنها هم مواجه شده‌ایم چون در زمانی که بسیاری از مردم امکان تفریح در بیرون را ندارند، میزان اقبالشان به سالن‌های سینما به‌ویژه در زمان عصر و پس از افطار افزایش می‌یابد.

بازارنامتعادل سینما در اکران دوم نوروز