پرونده آبگرفتگی نمایشگاه کتاب روی میز شورای شهر

عصر روز جمعه غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران به‌دلیل بارندگی با مشکل مواجه شدند و به‌دلیل آبگرفتگی فعالیت‌های نمایشگاه تعطیل شد. در همین رابطه روز گذشته همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری خود و در مورد مشکلات به وجود آمده گفت: ما در همان زمان تمامی پیش‌بینی‌ها را در زمینه احتمال آبگرفتگی ناشی از باران انجام داده بودیم با این وجود سال گذشته شاهد بروز برخی از مشکلات در پی باران آن سال بودیم. به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران گفت: سه مورد بارش باران پیش از شروع نمایشگاه امسال به ما کمک کرد تا نقاط آسیب‌پذیر این مجموعه را شناسایی کنیم که گزارش کارشناسی‌های ما در این زمینه به‌صورت مستند موجود است. از طرف دیگر مجموعه دوستان شهرداری تهران و شهر‌آفتاب به ما اطمینان کامل داده بودند که مسیرهای نابسامان و نقاط آسیب پذیر ترمیم می‌شود و قول قطعی و دقیق به ما داده بودند که مشکلات سال گذشته تکرار نخواهد شد.

وی در رابطه با برآوردی که از خسارت روز جمعه گذشته به نمایشگاه کتاب وجود دارد، گفت: در حال حاضر نمایندگانی از بیمه، شهرداری تهران، وزارت ارشاد و تشکل‌های صنفی در مکان‌های آسیب دیده حضور دارند و غرفه به غرفه خسارت‌های وارده را احصا و برآورد می‌کنند و تمام ناشران خسارت دیده از مزایای بیمه برخوردار خواهند شد و با توجه به اخطارهای هواشناسی بر ادامه ناپایداری‌های جوی، ما خود را برای بارش‌های بعدی آماده می‌کنیم.امیرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است وزارت ارشاد و تشکل‌های نشر به استمرار برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب تحت هر شرایطی تن دهند، گفت: مسیر ما برای تصمیم‌گیری در این خصوص کاملا باز است؛ به هر حال توافقی بین دو طرف امضا شده و هر دو طرف نسبت به این توافق‌نامه تعهداتی دارند طبیعی است چنانچه یکی از طرفین به‌طور کامل به تعهدات خود عمل نکند طرف دیگر نیز از مجاری مشخصی که در توافق‌نامه بر آن تصریح شده است، اقدامات مربوط به خود را انجام خواهد داد.

امیرزاده همچنین برخی خبرها در مورد اینکه برخی از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب به‌دلیل نبود امنیت کافی در پی اتفاقات روز گذشته، فعالیت خود را در نمایشگاه کتاب متوقف کرده‌اند، گفت: این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد و هیچ مورد اعتراضی به معنای عدم ارائه کتاب در هیچ‌یک از بخش‌های نمایشگاه کتاب به ما نرسیده است.از سوی دیگر اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره آبگرفتگی نمایشگاه شهر آفتاب گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه از نزدیک از روند آماده‌سازی نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری سی‌امین فستیوال کتاب قرار گرفتم و در آن بازدید به مسوولان نمایشگاه متذکر شدم که باید فکری به حال باران و آبگرفتگی‌های احتمالی بکنند. وی با بیان اینکه مسوولان نمایشگاه تاکید کردند که همه تمهیدات لازم برای جلوگیری از آبگرفتگی احتمالی با نصب ناودان، ایجاد عایق اطراف چادرها و... اندیشیده‌اند، گفت: این مساله با وجود آنکه حدود یک سال است مدام تذکر داده شده و قبل از برگزاری نمایشگاه نیز پیمانکار و مسوولان شهر آفتاب قول داده بودند که این دل‌نگرانی‌ها ساماندهی شود، قابل قبول نیست و وعده‌های پیمانکاران و مسوولان نمایشگاه و همچنین آبگرفتگی در شورای شهر تهران بررسی خواهد شد.