بازار کتاب در تسخیر رمان‏های قطور ترجمه

دنیای اقتصاد: در این روزگار که کم‌مطالعه بودن مردم کشورمان و پایین بودن آمار سرانه کتابخوانی، ترجیع‌بند سخنان کارشناسان و مسوولان فرهنگی است و بسیاری بر این باورند که کاهلی و کمبود وقت از دلایل اصلی بی‌توجهی عمومی به کتاب است، انتظار می‌رود آثار کم‌حجم و مجموعه داستان در صدر فروش بازار کتاب قرار گیرد؛ حال آنکه آمار فروش هفتگی و حجم آثار فروش رفته بیانگر این موضوع است که رمان‌های حجیم بر خلاف انتظار، از استقبال بیشتری برخوردارند و این نشان از آن دارد که آنچه بیش از همه بر بازار کتاب تاثیر دارد نه حجم و اندازه و حتی قیمت که جذابیت اثر است. همان‌طور که فهرست پرفروش‌ها در هفته گذشته از بین چند کتابفروشی‌ مطرح پایتخت چون شهر کتاب‌های مرکزی، ابن‌سینا، شهید بهشتی، چشمه (کریمخان)، افق، امیرکبیر، کتابسرای تندیس، دف، مرکز، چتر و همیشه نشان می‌دهد رمان‌های ترجمه‌ای چون «جزء از کل» و «ریگ روان» از استیو تولتز و«ملت عشق» از الیف شافاک در صدر قرار دارند که هر سه آثار پرحجمی به‌شمار می‌روند. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رمان «جزء از کل»که با داشتن ۷۰۰ صفحه از رمان‌های حجیم بازار کتاب محسوب می‌شود نه تنها در ایران که از زمان انتشار (سال ۱۳۹۳) هر از گاهی در میان پرفروش‌های بازار کتاب جهان به چشم می‌خورد. لس آنجلس تایمز در توصیف این رمان نوشته بود: «داستانی طنزآلود از یک پدر و پسر و شخصیت‌هایی که خواننده را یاد شخصیت‌های چارلز دیکنز و جان ایروینگ می‌اندازند.»

پیمان خاکسار مترجم این کتاب نیز درباره آن گفته: «جزء از کل کتابی است که هیچ وصفی، حتی حرف‌های نویسنده‌اش، نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. خواندن «جزء از کل» تجربه‌ای غریب و منحصر به فرد است. در هر صفحه‌اش جمله‌ای وجود دارد که می‌توانید آن را نقل قول کنید. کاوشی است ژرف در اعماق روح انسان و ماهیت تمدن. سفر در دنیایی است که نمونه‌اش را کمتر دیده‌اید. رمانی عمیق و پرماجرا و فلسفی که ماه‌ها اسیرتان می‌کند.» پس از آن رمان «ملت عشق» نوشته الیف شافاک با ترجمه ارسلان فصیحی از نشر ققنوس، که روایتی موازی از زندگی یک خانواده آمریکایی و زندگی شمس تبریزی است، در رده دوم قرار گرفته و اثر دیگری از استیو تولتز با عنوان «ریگ روان» جایگاه سوم این فهرست را به خود اختصاص داد. این اثر نیز که با ترجمه پیمان خاکسار از نشر چشمه راهی بازار کتاب شده، روایت جذابی از دو دوست صمیمی است که دست به هر کاری می‌زنند، شکست می‌خورند و از دیدگاه خودشان از بدشانس‌ترین افراد روی زمین هستند.

«دختری که رهایش کردی» نوشته جوجو مویز با ترجمه کتایون اسماعیلی از نشر میلکان، «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بکمان با ترجمه فرناز تیمورازف از نشر نون، «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه محمد قاضی از نشر امیرکبیر، «سه قصه» نوشته ایرج طهماسب و «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی از نشر چشمه، «منگی» نوشته ژوئل اگلوف با ترجمه اصغر نوری از نشر افق و «دنیای سوفی» نوشته یوستین گردر با ترجمه حسن کامشاد از نشر نیلوفر نیز از دیگر ۱۰ کتاب پر فروش حوزه ادبیات در هفته گذشته بودند. همچنین در میان کتاب‌های شعر منتشر شده در بازار کتاب، استقبال از مجموعه شعر «برای من غمگین نشوید» اثر چارلز بوکوفسکی که با ترجمه سینا کمال‌آبادی از سوی نشر عنوان منتشر شده، این اثر را به عنوان پرفروش‌ترین کتاب شعر در هفته دوم فروردین ماه معرفی کرد. این مجموعه‌ای از ۴۴ شعر از بوکوفسکی است و اکثر آنها شامل شعرهایی است که یا در اواخر عمرش یا بعد از مرگش منتشر شده است.

نسخه صوتی این کتاب با صدای حامد خدادادی نیز منتشر شده است.«بانگ نی» سروده هوشنگ ابتهاج نیز دیگر کتابی است که با استقبال خوب مخاطبان در رده دوم پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر بازار کتاب تهران در هفته دوم فروردین قرار گرفت. این کتاب که از سوی نشر کارنامه منتشر شده، یک مثنوی بلند است که سایه آن را در طول چند دهه تکمیل کرده است. سایه سرودن این مثنوی را در دهه ۴۰ آغاز کرد و بعد از سال‌ها، سال ۱۳۸۵ کار آن را به پایان رساند. رده سوم این فهرست را نیز کتاب «هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست» سروده گروس عبدالملکیان از نشر چشمه به خود اختصاص داده است. این کتاب مجموعه‌ای است شامل برخی سروده‌های گروس عبدالملکیان به همراه ۵۰ عکس که با همکاری تعدادی از چهره‌های شناخته‌شده عالم عکاسی به کوشش نازنین طباطبایی تدوین شده است.

این مجموعه با چیدمان یک شعر - یک عکس، طراحی و جمع‌آوری شده است.«کتاب» سروده فاضل نظری از نشر سوره مهر، «جان‌های شیفته» سروده واهه آرمن از نشر چشمه، «باغ آینه» سروده احمد شاملو از نشر مروارید، «اسکی روی شیروانی‌ها» سروده رسول یونان و «اسب‌ها شاعران را در خواب سواری می‌دهند» سروده واهه آرمن از نشر چشمه، «قایق‌سواری در تهران» سروده محمدعلی سپانلو از نشر افق و در نهایت «هوا را از من بگیر خنده‌ات را نه» سروده پابلو نرودا با ترجمه احمد پوری از نشر چشمه سایر ۱۰ کتاب شعر پرفروش هفته گذشته را تشکیل می‌دهند.

بازار کتاب در تسخیر رمان‏های قطور ترجمه