بازار سینمای جهان در قبضه اکشن‌ها

دنیای اقتصاد: سیر صعودی فروش فیلم‌های جدید روی پرده‌ سینماهای جهان در نخستین ماه‌های سال میلادی همچنان به قوت خود باقی است و فیلم‌ها یکی پس از دیگری رقم‌های فروش صدر جدول را جابه‌جا می‌کنند. در میان بازی بزرگان فروش سینما، فیلم ایرانی فروشنده که با جایزه جنجالی اسکار بیش از گذشته در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت نیز به رقم‌ فروش قابل‌توجهی در بازارهای جهانی دست پیدا کرده است. فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی در ۱۰۵ سینما ۱۷۰۲ هزار دلار فروخته و مجموع فروش خود را در ایالات متحده بعد از هفت هفته به ۲.۰۵۰ میلیون دلار رسانده است. البته فروش این فیلم در سینماهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی و استرالیا نیز ادامه دارد و طبق آخرین آمار، مجموع فروش این فیلم به آستانه ۶ میلیون دلاری نزدیک شده است. اما در جدول پرفروش‌های سینمای جهان اتفاقات بسیار چشمگیرتری در جریان است.

«کونگ: جزیره جمجمه» (Kong: Skull Island) از شرکت‌های برادران وارنر و لجندری در اولین آخر هفته اکران در بازار آمریکای شمالی، بیش از انتظار ظاهر شد و از جمعه تا یکشنبه در ۳۸۴۶ سینما، حدود ۶۱ میلیون دلار فروخت تا به یک هفته صدرنشینی «لوگان» (Logan) تازه‌ترین فیلم مجموعه ابرقهرمانی «ولورین» در این بازار خاتمه بدهد. سازندگان «کونگ: جزیره جمجمه» امیدوارند این فیلم بتواند ماجراهای معروف‌ترین میمون جهان را به شکوه قبلی بازگرداند و زمینه‌ساز تولید یک مجموعه سینمایی جدید شود. همین حالا نیز پروژه «کونگ در برابر گودزیلا» در دست تولید است. نکته اینجاست «کونگ: جزیره جمجمه» که با بودجه‌ای حدود ۱۸۵ میلیون دلار ساخته شده و میلیون‌ها دلار نیز صرف تبلیغات گسترده آن شده است، باید در بازار جهانی رقمی حدود ۵۰۰ میلیون دلار بفروشد تا ساخت دنباله‌های آن امکان‌پذیر شود. به گزارش هالیوود ریپورتر، «کونگ: جزیره جمجمه» در بازار خارج از آمریکای شمالی در ۶۵ منطقه - به‌جز چین که ۲۴ مارس در آنجا روی پرده می‌رود - تقریبا ۶/ ۸۱ میلیون دلار به دست آورد و با حساب بازار آمریکای شمالی، مجموع فروش جهانی خود را در اولین آخر هفته اکران به ۶/ ۱۴۲ میلیون دلار رساند.

فیلم تقریبا در تمام بازارهای بین‌المللی در رده نخست قرار گرفته است، از جمله در ویتنام که با ۲/ ۲ میلیون دلار رکورد بهترین فروش افتتاحیه یک فیلم در تاریخ سینمای این کشور را شکست. هفته پیش آتش گرفتن یک مدل بزرگ کینگ کونگ بیرون از یک سالن سینما در ویتنام که در آن مراسم اولین نمایش «کونگ: جزیره جمجمه» در حال برگزاری بود، جنجال بزرگی به پا کرد. پیش از آغاز اکران «کونگ: جزیره جمجمه» در ایالات متحده و کانادا، پیش‌بینی شده بود که این فیلم در سه روز اول اکران بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلار بفروشد. بدون تردید، عبور از مرز ۶۰ میلیون دلار خبر خیلی خوبی برای برادران وارنر و لجندری است. این دومین فیلم هیولایی این دو شرکت بعد از «گودزیلا» است که ماه مه ۲۰۱۴ با ۹۳ میلیون دلار کار خود را شروع کرد. آن فیلم در نهایت در دنیا ۵۲۹ میلیون دلار فروخت و این در حالی بود که هزینه تولید آن ۱۶۰ میلیون دلار بود.

«کونگ: جزیره جمجمه» اولین فیلم استودیویی هالیوود با مضمون میمون معروف بعد از «کینگ کونگ» ساخته پیتر جکسن در ۲۰۰۵ است که در اولین آخر هفته اکران ۵۰ میلیون دلار فروش داشت. (فیلم جکسن با بودجه‌ای بالای ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شد.) فیلم جدید با واکنش مثبت منتقدان روبه‌رو شده و در وب‌سایت راتن تومیتوز ۷۸ درصد آرای مثبت آنها را به دست آورده است. تماشاگران کمتر از منتقدان فیلم را دوست دارند و در وب‌سایت سینمااسکور به آن درجه B+ داده‌اند. این بار داستان فیلم کاملا در جزیره‌ای‌ ناشناخته در اقیانوس آرام روی می‌دهد، جایی که کونگ به همراه دیگر مخلوقات عظیم‌الجثه زندگی می‌کند. اتفاقات فیلم در ۱۹۷۳ در پایان جنگ ویتنام روی می‌دهد. یک مامور دولت گروهی را جمع می‌کند تا درمورد این جزیره اسرارآمیز و پوشیده از مه تحقیق کنند.

«کونگ: جزیره جمجمه» را جردن ووگت-رابرتز کارگردانی کرده است که این فیلم اولین تجربه همکاری او با یک شرکت بزرگ فیلمسازی است. تام هیدلستن، بری لارسن، جان سی. رایلی، کوری هاوکینز، جیسن میچل، ساموئل ال. جکسن، جان گودمن، توماس مان و شی ویگام در این فیلم بازی می‌کنند. فیلمنامه را مکس بورنستین («گودزیلا»)، جان گاتینز («پرواز») و دن گیلروی («میراث بورن» و «شبگرد») نوشته‌اند. «کونگ: جزیره جمجمه» بازسازی «کینگ کونگ» نیست، اما به عناصر داستانی فیلم معروف «کینگ کونگ» (۱۹۳۳) وفادار است. پیش از آغاز تولید قرار بود مایکل کیتن و جی. کی سیمونز در این فیلم بازی کنند، اما به خاطر تداخل کاری پروژه را ترک کردند.

از سوی دیگر، «لوگان» که هفته پیش با رقم خیره‌کننده ۳/ ۸۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی و چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار در دنیا کار خود را شروع کرد، این هفته با ۹/ ۳۷ میلیون دلار در رده دوم قرار گرفت. این فیلم درجه R که با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار تولید شده است، تاکنون در بازار داخلی ۷/ ۱۵۲ میلیون دلار و در بازار بین‌المللی ۲۸۵ میلیون دلار فروش داشته و فروش جهانی خود را به رقم خیره‌کننده ۷/ ۴۳۷ میلیون دلار رسانده است. در همین حال، فیلم ترسناک «برو بیرون» (Get Out) از شرکت‌های یونیورسال و بلوم‌هاوس، فیلم مذهبی «آلونک» (The Shack) از شرکت یونیورسال و فیلم انیمیشن «فیلم بتمن لگو» (The Lego Batman Movie) از برادران وارنر، به ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفتند.

بازار سینمای جهان در قبضه اکشن‌ها