دنیای اقتصاد: رمان‌های عاشقانه که با عموم مردم به‌ویژه جوان‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند همواره در صدر پرفروش‌های بازار کتاب قرار دارند. در این میان برخی مترجمان و ناشران رگ‌خواب این قشر را به خوبی یافته‌اند و با عرضه این آثار همچنان بر کسب و کار خود رونق می‌دهند. توجه نویسندگان پرفروش خارجی به ساختار و طرح منسجم، به‌علاوه شخصیت‌پردازی‌های جذاب موجب شده، رمان‌های عاشقانه خارجی از مشابه‌های داخلی خود پیشی بگیرند و عمده آثار پرفروش را به خود اختصاص دهند. این بازار به‌ویژه با نزدیکی ایام نوروز و زمان هدیه دادن بیشتر مشهود است. شاهد این مدعی آثار نویسنده انگلیسی، جوجو مویز است که این‌روزها توانسته در جدول پرفروش هفتگی کتاب در کشورمان جای ثابتی به خود اختصاص دهد. این نویسنده که اول بار با رمان‌های «من پیش از تو»، «پس از تو» و «یک بعلاوه یک» از سوی نشر آموت به جامعه کتابخوان معرفی شد، با استقبال از آثار او، دیگر ناشران مثل نشر میلکان را نیز ترغیب کرد با ترجمه «آخرین نامه معشوق» و «دختری که رهایش کردی» سراغ او بروند. اخیرا کتاب «میوه خارجی » از این نویسنده نیز با ترجمه مریم مفتاحی به بازار راه یافته که توانسته در صدر جدول پرفروش‌ها قرار گیرد. گذشته از این کتاب رمان‌هایی دیگر با مضامین عاشقانه و عاطفی مانند «تصرف‌عدوانی» نوشته لنا اندرشون و «ملت عشق» اثر الیف شافاک همچنان جایی در این جدول دارند.

از آثار دیگری که این هفته مخاطبان کتاب به آن توجه نشان داده‌اند می‌توان به اثر ایرج طهماسب، چهره مطرح تلویزیونی اشاره کرد. وی با انتشار سه داستان از سال‌های دهه‌ شصت، در کانون توجه مخاطب‌های تلویزیون و ادبیات قرار گرفته است. ایرج طهماسب که سال‌های دهه شصت چند قصه ‌نوشته بود بعد سی و اندی سال، سه عنوان از آنها را در یک کتاب تدوین و منتشر کرده است. وی قصه‌نویس نیست و این اثر نخستین تجربه‌ داستانی او محسوب می‌شود. طهماسب در نخستین تجربه‌اش به‌دلیل اشتهار با مجموعه طنز عروسکی کلاه‌قرمزی توجه بسیاری از مخاطب‌های این برنامه تلویزیونی را به کتاب خود جلب کرده است. کتاب «آثار نایاب صادق هدایت» با گردآوری جهانگیر هدایت از نشر چشمه هم در رده چهارمِ ۱۰ کتاب پرفروش هفته اول اسفند قرار گرفت.

براساس گزارش خبرگزاری کتاب با آمارگیری از کتاب‌فروشی‌های شهر کتاب‌فروشی‌های مرکزی، ابن‌سینا، شهید بهشتی، چشمه (کریمخان)، افق، امیرکبیر، کتابسرای تندیس، دف، چتر و همیشه رمان «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو با ترجمه مینو مشیری از نشر علم و کتاب «داستان‌های دیدنی» از کامبیزدرمبخش نیز از آثار پرفروشی بود که بیش از سایر آثار حاضر در بازار کتاب در سبد خرید علاقه‌مندان آثار ادبی قرار گرفت. همچنین در بین آثار حوزه علوم انسانی هفته نخست اسفند ماه سه کتاب «فیلسوفان هیتلر» نوشته ایوون شرات با ترجمه حسین کاظمی یزدی از نشر رایزن، «ایرانیان از دوران باستان تا دوره معاصر» همایون کاتوزیان با ترجمه حسین شهیدی از نشر مرکز و «پرسش‌هایی از مارکس» نوشته تری ایگلتون با ترجمه مشترک رحمان بوذری و صالح نجفی در صدر فهرست ۱۰ کتاب پرفروش قرار گرفتند.

پیشتازی رمان‌های عاشقانه در بازار شب عید