پیشتازی«فروشنده» به پیش‌بینی هالیوود ریپورتر

در پی انتشار بیانیه اصغر فرهادی مبنی بر عدم شرکت در مراسم اسکار با توجه به قانون ممنوعیت ورود مهاجران هفت کشور مسلمان به آمریکا، این کارگردان، انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را به نمایندگی از خود و فیلم «فروشنده» براى شرکت در هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفى کرد. به گزارش خبرگزاری برنا، انوشه انصاری، متولد سال ۱۳۴۵در مشهد، اولین زن ایرانى فضانوردی است که به فضا رفته است. او همچنین چهارمین گردشگر فضایی است که هزینه سفر به فضا را خود پرداخت کرده است. انوشه انصاری از دوران نوجوانی در ایالات متحده آمریکا زندگی کرده است. همچنین فیروز نادری دیگر ایرانى صاحب‌نام در جهان، متولد ۱۳۲۵ در شیراز است. او مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی در ناسا و معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت (Jet Propulsion Laboratory) در ناسا (NASA) است. فیروز نادری تحصیلات متوسطه خود را در ایران به پایان رساند و پس از آن به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. سال گذشته ریز سیاره‌اى به نام پروفسور نادرى در آستانه بازنشستگی‌اش در ناسا، ثبت شده است.

این دو ایرانی شناخته شده که ساکن آمریکا هستند، در شب مراسم هشتاد و نهمین اسکار، به نمایندگی از اصغر فرهادی و فیلم «فروشنده» در مراسم حضور خواهند داشت. هفتمین ساخته اصغر فرهادی، نامزد سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۷ و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان است. این مراسم ساعت پنج صبح دوشنبه (بامداد نهم اسفندماه- بیست‌وهفتم فوریه) به وقت تهران آغاز می‌شود. همچنین روز گذشته«اسکات فینبرگ» تحلیلگر جوایز سینمایی و «تاد مک‌کارتی» منتقد ارشد نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر طبق روال هر سال اقدام به پیش‌بینی برندگان و همچنین معرفی فیلم‌ها و سینماگرانی کردند که سزاوار دریافت اسکار هستند. طبق این پیش‌بینی«فروشنده» بهترین فیلم خارجی و «لالا لند» برنده بزرگ اسکار خواهند شد. به گزارش «ایسنا»، فیلم موزیکال«لالا لند» که نامه‌ای عاشقانه به هالیوود محسوب می‌شود با کسب نامزدی در ۱۴ بخش در واقع از حمایت اغلب شاخه‌های اسکار همراه است. دو فیلم «همه چیز درباره ایو» و «تایتانیک» که پیش از این ۱۴ نامزدی اسکار داشتند در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم را کسب کردند.

«لالا لند» به غیر از نامزد نشدن در بخش بهترین تیم بازیگری جوایز انجمن بازیگران آمریکا تقریبا در سایر جوایز شامل گلدن گلوب، بقتا، انتخاب منتقدان و جوایز انجمن‌های سینمایی را ازآن خود کرده است. این فیلم موجب شده روح جدیدی در ژانر فیلم‌های موزیکال در هالیوود دمیده شود و همانند چند سال اخیر برنده جایزه بهترین فیلم اسکار محصول استودیوهای بزرگ هالیوودی نخواهد بود. کمدی آلمانی «تونی اردمن» ساخته «مارن اِده» در ابتدا شانس اصلی بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار بود و خبر بازسازی این فیلم در هالیوود با بازی «جک نیکلسون» شانس این فیلم را دوچندان کرده بود؛ اما این موقعیت ایده‌آل زمانی از دست رفت که اصغر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» نماینده سینمای ایران اعلام کرد در اعتراض به قانون مهاجرتی «دونالد ترامپ» در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد و اعضای آکادمی که در پی ملامت کردن دستور مهاجرتی «ترامپ» هستند، به احتمال زیاد دومین اسکار را پنج سال پس از «جدایی» برای اصغر فرهادی به ارمغان خواهند آورد و در این صورت فرهادی چهارمین فردی خواهد بود که پس از سینماگران بزرگی شامل «فلینی»، «برگمن» و «سائورا» موفق به کسب بیش از یک اسکار خارجی می‌شود.