دنیای اقتصاد: دوباره یک ماراتن بزرگ در حال شکل‌گیری است. ماراتنی که اکران نوروزی، سریال‌های تلویزیونی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی را در جلب نگاه مردم به رقابت وامی‌دارد. بازار رقابت داستان‌ها و تصویرها در حالی در سال جدید ادامه پیدا می‌کند که سال گذشته با رکوردشکنی بسیار قابل توجه فیلم‌های سینمایی اکران نوروزی و ادامه آن در طول سال، پرفروش‌ترین و شگفتی‌آورترین سال تاریخ سینما رقم خورد. بازاری که به گفته علی سرتیپی، ‌پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما بیش از ۱۶۵میلیارد تومان درآمد داشت. اما افزون بر این، سال گذشته بازار سریال‌های نمایش خانگی هم کم رونق نبود. فروش بسیار بالای قسمت‌های پایانی سریال‌ شهرزاد در بهار ۹۵، موتور ساخت سریال‌های جدید را هم روشن کرد تا در همین روزهای پایانی سال سازنده فیلم پرفروش «من سالوادور نیستم» سریالی عاشقانه را با الگوگیری از سریال شهرزاد روانه بازار نمایش خانگی کند. اما به‌رغم رونق سینما و شبکه نمایش خانگی، ‌سریال‌های تلویزیونی در سال گذشته بازار کسادی داشتند.

تقریبا همه سریال‌های نیم سال اول ۹۵ با سردی نگاه تماشاگران روبه‌رو شد و مخاطب چندانی نداشت و در نیمه دوم سال با تلاش سازمان برای اعاده حیثیت از سریال‌هایش، تا حدی رونق به آنتن برگشت. حالا هم که در آستانه تغییر سال هستیم، سینما دستش را برای اکران نوروزی رو کرده است و قصد دارد با روی پرده بردن فیلم‌های محبوب و کمیک رکورد سال گذشته را تکرار کند. نمایش خانگی هم با سریال‌های عاشقانه جدید و احتمال عرضه نخستین قسمت‌های سریال‌ شهرزاد برای کسب درآمدهای نوروزی آماده شده است. در مقابل نیز تلویزیون با تلاش بسیار سعی کرده تا رکود را از برنامه‌ها و به‌ویژه سریال‌هایش بردارد. جلب نظر مساعد تهیه‌کنندگان کلاه قرمزی و پخش سری جدید آن از مهم‌ترین موفقیت‌های تلویزیون برای آنتن نوروزی است؛ اما در کنار این مجموعه، برخی از مهم‌ترین گزینه‌های تلویزیون برای پخش در شب‌های نوروزی این چند سریال هستند که البته هنوز نظر قطعی مدیران سیما را جلب نکرده‌اند.به هر حال این بار تلویزیون با کارهایی از سیروس مقدم، حسین سهیلی‌زاده، سامان مقدم و مسعود آب پرور میزبان مخاطبان نوروزی خواهد بود که البته از این میان بعضی قطعیت بیشتری دارند و بعضی هنوز به‌عنوان گمانه‌زنی مطرح هستند.

شبکه یک با قصه شخصیتی علی البدل

سریال «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری زوجی که سال‌هاست با هم کار می‌کنند یکی از گزینه‌هایی بود که از همان ابتدا به‌عنوان سریال نوروزی شبکه یک از آن یاد شد و پیشتر از هر سریال دیگری تصویربرداری و ضبط شد.فیلم‌نامه این سریال به قلم محسن تنابنده و خشایار الوند به نگارش درآمده و الوند از همان ابتدا یک کار متفاوت را به مخاطبان کارهای مقدم وعده داده است؛ اثری که رئال است و از فضاها و موقعیت‌های کمدی بهره می‌گیرد.«علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری یکی از گزینه‌هایی است که از همان ابتدا به‌عنوان سریال نوروزی شبکه یک از آن یاد شد.

قصه «علی البدل» در روستایی در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد و روایتی طنز دارد که در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: من «علی البدل» هستم. فرعی، رزرو و جانشین عضو اصلی، حرف نزنم می‌گویند لالی حرف بزنم می‌گویند حق رای نداری. خلاصه هم هستم، هم نیستم.این مجموعه که بازیگران زیادی هم دارد به گفته خشایار الوند، قرار نیست تنها یک قهرمان داشته باشد، بلکه ضدقهرمان‌های بامزه‌ای دارد و از بازیگران آن می‌توان به مهدی هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، احمد مهرانفر، حسین محب اهری، هادی کاظمی، هومن حاجی عبداللهی، محمود جعفری، عزت‌الله رمضانی‌فر، بهرام افشاری، فروغ قجابگلی، هدیه آزاده، مهسا باقری، فرشته گلچین، آرزو نبوت، میثم چگینی و محسن تنابنده اشاره کرد.

شبکه دو و ماجرای چند جوان بیکار

حسین سهیلی زاده امسال با سریال «پریا» و با شکستن تابوهایی بی اساس درباره ایدز به شبکه سه رفت و با «مرز خوشبختی» به شبکه دو آمد. سهیلی‌زاده که همچون سیروس مقدم یکی از پرکارترین کارگردانان تلویزیونی است، سریال جدیدش را با فضایی نوروزی و مفرح پیش برده است.در این سریال بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان، مهدی سلوکی، شهرزاد کمالزاده و سروش جمشیدی به ایفای نقش می‌پردازند و در حال طی کردن مراحل نهایی برای پخش از شبکه دو در ۱۵ قسمت است.مهران رسام تهیه‌کننده و علی خودسیانی نویسندگی این سریال را بر عهده دارد و تاکنون «مرز خوشبختی» تنها سریالی است که به عنوان یک گزینه قطعی از سوی مدیران برای پخش از شبکه دو اعلام شده است.این مجموعه هشتم آبان‌ماه سال‌جاری کلید خورد و ۱۵ بهمن ماه نیز ضبط و تصویربرداری در حدود ۸۰ لوکیشن به پایان رسید و باید دید جدیدترین اثر سهیلی‌زاده چه کششی را برای مخاطبان ایجاد خواهد کرد.

شبکه سه؛ نرسیدن «آرمان دو» تا رسیدن «خانه ما»

اواسط دی ماه بود که نام سریال «آرمان دو» به کارگردانی احسان عبدی‌پور به عنوان گزینه نوروزی شبکه سه مطرح شد؛ اما مدتی پیش مشخص شد که این سریال هنوز در تولید مشکلاتی پیش‌رو دارد و حتی مشخص نیست چه زمانی کلید بخورد.ایرج محمدی بعد از آن بیان کرد که «آرمان دو» تنها یکی از گزینه‌های نوروزی بوده و قطعیتی برای رساندن آن به نوروز نبوده است.با این حال از میان آثار تقریبا آماده‌تری که برای ایام نوروز وجود دارد تنها مجموعه «خانه ما» است که این روزها به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی حمید رحیمی‌نادی در حال ضبط و تصویربرداری است و تاکنون ۴۰ درصد از تصویربرداری آن نیز انجام شده است.این مجموعه که سرپرستی نویسندگان آن را خشایار الوند برعهده دارد از ابتدای ساخت به عنوان یکی از مجموعه‌های نوروزی مطرح شد و تنها اثری است که شاید بتواند برای پخش در شبکه سه جایگزین شود.

اسامی بازیگران این مجموعه به ترتیب حروف الفبا عبارت است از: فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، جواد عسگری، شمسی فضل‌اللهی، رضا ناجی، مهوش وقاری.«خانه ما» که البته ممکن است نامش تغییر یابد مضمونی کمدی دارد و داستان چند خانواده را روایت می‌کند که به دلایلی مجبور می‌شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این خانواده‌ها هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می‌شوند که با هم زندگی کنند...این مجموعه ٦٠ قسمتی به سفارش مرکز امور نمایشی سیما تولید می‌شود و باتوجه به اینکه در حال حاضر «علی‌البدل» و «مرز خوشبختی» در کنداکتور شبکه‌های یک و دو پیش‌بینی شده است و تنها شبکه سه از کنداکتور مجموعه نوروزی خالی است احتمال دارد این مجموعه از این شبکه روی آنتن برود و باید دید بین دو کار که خشایار الوند در هر دو آنها (علی‌البدل) نقش داشته است کدام یک بیشتر به دل مخاطب می‌نشیند.

باز شدن پای دوپینگ به شبکه پنج

سریال «افسر نمونه» که البته این نام موقت آن است و ممکن است تغییر کند به کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی برای شبکه پنج یا شبکه تهران ساخته می‌شود.«افسر نمونه» که طرح آن از چند ماه پیش به‌عنوان گزینه نوروزی شبکه تهران به تصویب رسید و فیلمنامه آن به نگارش درآمد، سوژه‌ای جدید دارد و اگر ساخت آن برای نوروز به قطعیت برسد می‌تواند یکی از کارهای پرمخاطب سیما برای این ایام باشد.این سریال قرار بوده خیلی زودتر برای پخش نوروزی کلید بخورد اما به خاطر انتخاب نقش اصلی این کار یعنی فرهاد مدتی به تعویق افتاد.محمدرضا شریفی‌نیا، حسن پورشیرازی، ساغر عزیزی، اتابک نادری، هلیا امامی، زهیر یاری، پیام احمدی‌نیا، آذین رئوف، حامد آهنگی و... بازیگران اصلی این سریال هستند و همچنین یک فوتبالیست غیرایرانی نیز برای ایفای نقش در این سریال حضور دارد.ایده اولیه این سریال از امیرحسین قاسمی است و فیلمنامه آن را پیمان عباسی در ۱۵ قسمت به نگارش درآورده است.در خلاصه داستان سریال «افسر نمونه» آمده است: بهمن و توفیق دو دوست قدیمی هستند که از برادر به هم نزدیک‌تر به نظر می‌رسند، آنها ناف دختر و پسرشان را به نام هم بریده‌اند اما بچه‌های آنها که امروز به سن ازدواج رسیده‌اند، راضی به این امر نیستند، این باعث می‌شود تمام این دوستی ۳۰ساله کم‌کم تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

وزن‌کشی سریال‌ها برای نوروز

وزن‌کشی سریال‌ها برای نوروز