گالری‏های تهران در ماراتن آخرسال

دنیای اقتصاد: گالری‌های تهران در روزهای پایانی بهمن‌ماه و روزهای آغازین اسفندماه به استقبال دور تازه‌ای از نمایشگاه‌های هنری رفته‌اند. این در حالی است که نهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی روزهای پایانی‌اش را از سر می‌گذراند و سال تازه تجسمی از روز نخست اسفندماه امسال و پس از معرفی آثار برتر سال گذشته آغاز خواهد شد.

معمولا نمایشگاه‌های روزهای آخر بهمن ماه و روزهای آغازین اسفند برای مخاطبان هنرهای تجسمی نمایشگاه‌های محبوبی است. برنامه کاری گالری‌ها در این مدت نیز برنامه فشرده‌ای است و ترافیک نمایشگاه‌های آثار هنری در این زمان با توجه به نزدیک بودن تعطیلات سال نو، بیشتر از دیگر ایام سال است. اما نکته جالب در این میان فروش آثار هنری به نفع بازماندگان حادثه پلاسکو است. یک گالری با همکاری جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی و برپایی نمایشگاه «گدازه» از خانواده‌های آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو حمایت می‌کند. جمعی از هنرمندان تجسمی، با گذشت ۲۷ روز از حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشان‌ها و کارگرانی که در این مکان فعالیت می‌کردند، با برگزاری یک نمایشگاه، از خانواده بازماندگان این حادثه حمایت و با آنها همدردی می‌کنند.

مونا زند، مدیر گالری بن، درباره برپایی نمایشگاه «گدازه» گفت: این نمایشگاه خیریه است و تمام عواید آن به خانواده آتش‌نشان‌ها و خانواده دو سرایداری که زیر آوار ماندند، تقدیم می‌شود. فقط چند هنرمند در صورت فروش آثارشان، درصد کمی از آن را از گالری دریافت خواهند کرد.او همچنین درباره آثاری که در این نمایشگاه در معرض فروش قرار خواهد گرفت، گفت: در این نمایشگاه آثار متنوعی به نمایش گذاشته می‌شود و چون هدف‌مان این بود که تمام آثار به فروش برسند، هنرمندان قیمت آثار را پایین آوردند. آثار این نمایشگاه از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهد شد. قصد نداریم مانند حراج، آثار را چکش بزنیم و هر فردی که قیمت بیشتری پرداخت کرد، اثر را بخرد.زند نیز درباره این نمایشگاه گفت: تا زمان طراحی پوستر، بیش از ۱۵۰ هنرمند اثر خود را به گالری تحویل دادند و با توجه به استقبال هنرمندان انتظار می‌رود این تعداد بیشتر شود. نمایشگاه «گدازه» ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «بن» به نشانی درکه، خیابان شهید احمدپور، شماره ۶۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

پنجاه سالگی ۵+۵۰ هنرمند معاصر ایرانی

گالری سیحون بر دیوارهای خود آثاری از آیدین آغداشلو، فریدون آو، محمد احصایی، علیرضا اسپهبد، پروانه اعتمادی، هانیبال الخاص، رضا بانگیز، جمال بخش‌پور، هوشنگ پزشک‌نیا، فرامرز پیلارام، ژازه تباتبایی، پرویز تناولی، واحد خاکدان، بهرام دبیری، کامبیز درم‌بخش، حسین زنده‌رودی، سهراب سپهری، عربعلی شروه، کوروش شیشه‌گران، پرویز کلانتری، رضا مافی، لیلی متین دفتری، حسین محجوبی، اردشیر محصص، بهمن محصص، سیراک ملکنیان، مرتضى ممیز و... را به معرض نمایش گذاشته است. این نمایشگاه امروز و فردا نیز برای بازدید علاقه‌مندان باز است.

گالری نات

نمایشگاه‌ نقاشی‌های الهام زارع با عنوان «هستن به سوی مرگ» عصر جمعه در گالری نات افتتاح می‌شود.نمایشگاه «هستن به سوی مرگ» که با ارائه مجموعه آثار اکسپرسیونیستی الهام زارع، نخستین نمایشگاه گالری نات در دوره جدید است از ۲۹ بهمن تا هشتم اسفندماه امسال برپا است. این گالری پیش‌تر نمایشگاه‌های متعددی برگزار کرده بود.الهام زارع، نقاش شیرازی و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد همین رشته از دانشگاه اصفهان است. نمایشگاه «هستن به سوی مرگ» دومین نمایشگاه این نقاش به صورت انفرادی است. در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «هنگام نقش زدنِ این ویرانی در مکانِ درونم -که چیزی نبود جز اینکه در ترس آگاهیِ مرگ - به هیچ‌کس و هیچ جا به‌جز خودی‌ترین خود خودم فکر نمی‌کردم و اضطرابی از درک مرگ در هستی بی زمانم احساس می‌کردم...»ساعت ۱۶ روز جمعه این نمایشگاه افتتاح خواهد شد و علاقه‌مندان برای بازدید از آثار این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به خیابان قائم‌مقام فراهانی، ‌ پایین‌تر از خیابان شهید مطهری، کوچه شبنم، پلاک ۲، گالری نات مراجعه کنند.

گالری مژده

نمایشگاه نقاشی خط‌های فریبا نصیریان و کیارش یعقوبی جمعه ۲۹ بهمن در گالری مژده افتتاح می‌شود.عنوان این نمایشگاه «سی مرغ کهن» است که فریبا نصیریان و کیارش یعقوبی در آن ۲۷ اثر نقاشی خط با تکنیک میکس مدیا شامل اشعاری از شعرای بزرگ ایران چون حافظ، سعدی و مولانا را با خط نستعلیق روی بوم به تماشا خواهندگذاشت، این دو هنرمند در این نمایشگاه به صورت مشترک روی این آثار متمرکز بوده‌اند.نمایشگاه نقاشی خط‌های «سی مرغ کهن» جمعه ساعت ۱۶ گشایش می‌یابد و تا ششم اسفندماه در گالری مژده برپا خواهد بود وعلاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از این نمایشگاه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷ دیدن کنند.

نگارخانه اله

این نگار خانه نیز در هفته جاری مجموعه‌ای از آثار نقاشی شهره قنبری را به معرض نمایش گذاشته است.این نمایشگاه که با عنوان «حاجی فیروز» به استقبال سال نو رفته تا روز دوم اسفندماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برای بازدید عموم باز است. گالری لاله در خیابان نلسون ماندلا، ‌ انتهای خیابان گلفام، خیابان نازنین، ‌بن‌بست امینی واقع است.

گالری نگر

نمایشگاه نقاشی، حجم و چیدمان «قرمز» با نمایش آثار هنرمندان رشته‌های مختلف هنری طی دو هفته برگزار می‌شود. این نمایشگاه به مناسبت جشن اولین سال تاسیس گالری «نگر» برگزار می‌شود و آثاری از هنرمندان معاصر در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.هفته اول این نمایشگاه تا پنجم اسفندماه در جریان است. علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه «قرمز» می‌توانند به گالری «نگر» به نشانی خیابان قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی شرقی، کوچه دلارام، شماره ۳۳، زنگ سوم مراجعه کنند

گالری فردا

نمایشگاهی از عکس‌های لیلی حفیظی‌راد با عنوان «شکاف ماضی» گشایش می‌یابد. عکس‌های این بانوی هنرمند اصفهانی که حاصل دو سال کار او روی یک پروژه مشخص از بناها و ساختارهای کالبدی نامشخص مکانی است، در این نمایشگاه به‌نمایش درمی‌آید.«شکاف ماضی» تا ۲۸ بهمن‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «فردا» به نشانی خیابان کریمخان‌زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، شماره ۲، واحد ۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری ساربان

نمایشگاهی از آثار نقاشی فریا آریانژاد با عنوان «آپوریا» برگزار می‌شود. این نمایشگاه به کیوریتوری زروان روح‌بخشان برگزار می‌شود. این مجموعه آثار نخستین نمایشگاه انفرادی آریانژاد است که بر مبنای دغدغه آنچه در معنای عام از انسان باقی مانده، شکل گرفته است.نمایشگاه «آپوریا» تا ۲۹ بهمن‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ساربان» به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، شماره ۱۳۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است.

فرهنگسرای نیاوران

بخش بین‌الملل و مفاخر نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته است.در این بخش از نمایشگاه جشنواره نهم، آثاری از علی قلم‌سیاه، علی‌اصغر تجویدی، ابوالفضل همتی آهویی، احمد عربانی، مجتبی ملک‌زاده و مسعود نجابتی در کنار ویدئوآرت‌های اسپانیا و آثاری از مکزیک به‌نمایش درآمده است.بخش بین‌الملل و مفاخر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برپا است.

شهر کتاب فرشته

نمایشگاه گروهی «ادراک» با محوریت هنرهای تجسمی و نقاشی افتتاح شده است. مجموعه «ادراک» شامل آثار ۱۴ هنرمند جوان در زمینه هنرهای تجسمی و نقاشی است که گرد هم آمده تا با دست و قلم‌شان، پلی بزنند میان ادراک و نگاه تا مفاهیم رنگ و بوی عینیت بگیرند.این مجموعه آثاری از علیرضا آدم‌بکان، شهریار احمدی، امیرمسعود اخوان جم، گلی توکلی، وحید چمانی، الهه حیدری، علی ذاکری، حامد رشتیان، حامد صدرارحامی، محسن فولادپور، نیلوفر قادری‌نژاد، کوروش گلناری، احمد مرشدلو، دانا نهداران، لیلا ویسمه و شیدا یزدی را در خود جا داده است.این نمایشگاه تا ۱۵ اسفندماه هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری شهر کتاب فرشته به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، شماره ۱۶۷۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه آثار نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است. این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن‌ماه در محل این موزه واقع در خیابان کارگر شمالی، بوستان لاله برپا خواهد بود.