یک فیلم سیاسی پای مدیران رده بالا را به برج میلاد باز کرد
تکرار صفهای طولانی در سینماها
دنیای اقتصاد: روز ششم جشنواره شلوغترین روز از زمان آغاز این رویداد هنری بود. دو فیلم موفق و پرتماشاگر سیوپنجمین دوره فیلم فجر یعنی «خوب، بد، جلف» و «ماجرای نیمروز» همه صندلیها و حتی پلههای سالن اصلی و بالکن مرکز همایشهای برج میلاد را مملو از تماشاگر کردند. تعطیلی روز جمعه و اکران این دو فیلم محبوب، باعث شد تا رکورد پرجمعیتترین اکرانهای برج میلاد بهنام آنها ثبت شود و احتمالا این رکورد تا پایان روزهای جشنواره تکرار نخواهد شد. حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت و محمدباقر قالیباف شهردار تهران مهمانان ویژهای بودند که به تماشای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» نشستند.
دنیای اقتصاد: روز ششم جشنواره شلوغترین روز از زمان آغاز این رویداد هنری بود. دو فیلم موفق و پرتماشاگر سیوپنجمین دوره فیلم فجر یعنی «خوب، بد، جلف» و «ماجرای نیمروز» همه صندلیها و حتی پلههای سالن اصلی و بالکن مرکز همایشهای برج میلاد را مملو از تماشاگر کردند. تعطیلی روز جمعه و اکران این دو فیلم محبوب، باعث شد تا رکورد پرجمعیتترین اکرانهای برج میلاد بهنام آنها ثبت شود و احتمالا این رکورد تا پایان روزهای جشنواره تکرار نخواهد شد. حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت و محمدباقر قالیباف شهردار تهران مهمانان ویژهای بودند که به تماشای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» نشستند. این فیلم به ماجراهای سیاسی و اتفاقاتی که بعد از عزل بنیصدر بین طرفداران او و طرفداران آیتالله بهشتی رخ داد و نیز توطئههای منافقین که منجر به شهادت آیتالله بهشتی شد؛ میپردازد.همچنین ابراهیم حاتمیکیا نیز روز جمعه در برج میلاد حاضر شد و بسیاری از عکاسان را به دنبال خود کشاند. گلایه وزیر بهداشت از سیگار کشیدن کاراکترهای اصلی قریب به اتفاق فیلمها نیز از مهمترین حاشیههای روز جمعه بود. افزون بر این به واسطه درگذشت حسن جوهرچی، یاد این هنرمند همزمان با اکران نخستین فیلم سینمایی روز ششم در سالن اصلی گرامی داشته شد. سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر از نیمه گذشته است و کمکم به آخرین روزهای خود میرسد اما حال و هوای سینمایی در این روزهای سرد زمستانی به نسبت روزهای نخست گرمتر شده است و مردم در چهار گوشه پایتخت برای تماشای فیلمها به سینماها میروند.البته در این میان نقش اکران فیلمهای پرطرفدار در این روزها را نباید نادیده گرفت که باعث تکرار صفهای طولانی میشود.
مرورفیلمهای سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز ششم
خوب، بد، جلف
فیلم خوب، بد، جلف تولید سال ۱۳۹۴ است، اما اکران این فیلم بارها عقب افتاد تا سرانجام معلوم شد که این فیلم به عنوان فیلم اول پیمان قاسمخانی در بخش اصلی جشنواره فجر روی پرده خواهد رفت. این فیلم نوشته قاسمخانی است و محسن چگینی و عبدالله اسکندری آن را تهیه کردهاند. خوب، بد، جلف ۱۰۷ دقیقه است.
قصه فیلم: یک کارگردان هنرى سینما از طرف تهیهکنندهاش تحتفشار است تا از دو بازیگر تجارى براى بازى در نقشهاى اصلى فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخابهاى ممکن هستند، اما اگر مىخواهد فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهى آنها را به نقشهایشان نزدیک کند و این کار آسانى نیست...
بازیگران: پژمان جمشیدی، حمید فرخنژاد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، بیژن امکانیان، سام درخشانی، امیرمهدی ژوله، آزاده صمدی، علی اوجی، نیوشا ضیغمی، محراب قاسمخانی و پیمان قاسمخانی.
نقد فیلم: فیلم «خوب، بد، جلف» روایت خطی و سادهای را در جهت پیشبرد شوخیهای کلامی و موقعیتیاش بهکار برده و از طرح روایتی پیچیده با طرح و توطئه خودداری کرده است. فیلم قاسمخانی به هیچ خط قرمزی نزدیک نمیشود و کاری به موضوعات و مسائل اجتماعی ندارد. قاسمخانی واضح میگوید میخواهد بینندهاش را بخنداند و اوقات خوشی برایش فراهم سازد و کاری به بقیه مسائل ندارد. این فیلم به ورطه ابتذال کشیده نمیشود.
ماجرای نیمروز
دومین فیلم محمدحسین مهدویان است که سال گذشته با فیلم مستند-داستانی ایستاده در غبار در جشنواره فجر تحسین داوران را برانگیخت. این فیلم اولین فیلم کاملا داستانی مهدویان است که البته بر اساس رویدادهای تاریخی واقعی است. فیلمنامه ماجرای نیمروز نوشته مشترک مهدویان و ابراهیم امینی است. سیدمحمود رضوی تهیهکننده این فیلم ۱۱۰ دقیقهای است.
قصه فیلم: ماجرای نیمروز از صبح روز سیام خرداد ۱۳۶۰ و تظاهرات خشونتبار هواداران منافقین و درگیریهای به وجودآمده آغاز میشود و با سقوط خانه تیمی سران منافقین در تهران به پایان میرسد.
بازیگران: مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازیفر، مهدی زمینپرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی، جواد عزتی و مهدی پاکدل.
نقد فیلم: ماجرای نیمروز براساس رویدادهای واقعی تاریخ معاصر، یکی از پرتکرارترین دوگانههای سینمایی جهان، یک دوگانه عشق و وظیفه را در قالب یک موقعیت دشوار تاریخی به عنوان کانون اصلی شکلگیری درام انتخاب کرده است. فیلمنامه به لحاظ روایت و شخصیتپردازی کمنقص است و توالی رخدادها و دیالوگنویسیها اثربخشی قابل توجهی دارد. مهدویان به خوبی از عهده کارگردانی این فیلم برآمده و ریتم، میزانسن و قاببندیها در حد یک فیلم استاندارد و روان است؛ افزون بر این تدوین فیلم نیز به ریتم مناسب آن کمک بسیاری کردهاست. البته برخی سکانسها همچون پیدا کردن کودک خردسال در سکانسهای پایانی درست از آب درنیامده است.
آذر
فیلم سینمایی «آذر» به تهیهکنندگی نیکی کریمی و کارگردانی محمد حمزهای است که فیلمنامهاش را احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشمپور نوشته و به عنوان فیلم اولی در بخش سودای سیمرغ حاضر است. این فیلم بهدلیل طولانی شدن مراحل فنی، از آرای مردمی سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر خارج شد. آذر ۹۰ دقیقه است.
قصه فیلم: این فیلم درباره زنی به نام آذر است که شوهرش در کش و قوس افتتاح یک رستوران به صورتی ناخواسته شریکش را به قتل میرساند. با زندانی شدن او، آذر تلاش میکند با کار کردن در رستوران زندگیاش را بچرخاند اما عموی شوهرش که پدر مقتول است، با کار کردن او مخالف است و...
بازیگران: نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، فرید سجادیحسینی، هستی مهدوی، لیلا زارع، مائده طهماسبی، پژمان جمشیدی و هومن سیدی.
نقد فیلم: این فیلم سعی دارد تا دشواریهای زندگی یک زن بدون حمایت همسرش را نمایش بدهد. با این حال آذر، یک فیلم فمنیستی نیست و بیش از هر چیز تعهد، وفاداری و کرامت انسانی را دستمایه پیرنگ داستانی قرار داده است. در این فیلم نیکی کریمی توانسته است بازی روان و نسبتا اثربخشی را از کاراکتر آذر ارائه کند. با این حال بازی دیگر بازیگران چنگی به دل نمیزند و فیلمنامه به لحاظ منطق روایی رخدادها و انتخاب ایده و گره کانونی، فیلمنامه خوبی نیست اما کارگردانی و تصویربرداری فیلم قابل توجه است.
پشت دیوار سکوت
فیلم مسعود جعفریجوزانی، کارگردان کمکار سینمای ایران است که پس از فیلم کمدی ایرانبرگر ساخته. فیلمنامه آن نوشته مشترک مسعود و دخترش سحر جعفریجوزانی است و فیلم را هم فتحالله جعفری جوزانی و محمد خزاعی به صورت مشترک تهیه کردهاند. این فیلم هم به سیاق دیگر کارهای کارگردان فیلم، مضمونی اجتماعی دارد و به ورود خونهای آلوده به کشور میپردازد. این فیلم ۹۷ دقیقه است.
قصه فیلم: سحر جعفریجوزانی در نقش دختری دانشجو روی موضوع خونهای آلوده و بیماری ایدز تحقیق میکند. او به کمک یافتههای تحقیقیاش سعی میکند در زندگی خود و دیگران تغییراتی ایجاد کند.
بازیگران: سحر جعفریجوزانی، امین تارخ، پرویز پورحسینی، حسین پاکدل، شقایق فراهانی و بهزاد فراهانی.
نقد فیلم: پشت دیوار سکوت، در واقع یک فیلم آموزشی است و جزئیاتی از بیماری ایدز و بیماریهای خونی را به بیننده اطلاعرسانی میکند. میتوان گفت که این فیلم بیشتر بنای آموزش دارد و سعی کرده تا از سینما به عنوان یک رسانه برای بیان موضوع خود استفاده کند. از این نظر این فیلم به سینمای هنری نزدیک نیست. فیلمنامه این فیلم مجموعهای از دیالوگهای خبری است و درام در آن شکل نمیگیرد. کارگردان هم وسواس زیادی روی دکوپاژ نداشته و نتیجه آن شده است که فیلم پشت دیوار سکوت یک فیلم ضعیف و غیرسینمایی شده است. در فیلمنامه نیز کلیشهباوری آفت اصلی قصه شده است.
ارسال نظر