سایه افزایش قیمت کاغذ بر بازار کتاب

دنیای اقتصاد: با شنیده شدن دوباره زمزمه افزایش کاغذ، بار دیگر دست‌و دل ناشران و اهالی مطبوعات شروع به لرزیدن کرده است زیرا قیمت هر محصول و صنعتی علاوه‌بر هزینه‌های ناشی از نیروی کار بدنی و فکری، وابسته به قیمت مواد اولیه آن است و بالطبع با افزایش قیمت کاغذ باری مضاعف بر پیکر اقتصاد ضعیف نشر گذاشته خواهد شد. در وضعیت کنونی قیمت کتاب، مخاطبان رغبت چندانی برای خریدن این کالای فرهنگی از خود نشان نمی‌دهند چه رسد با گران شدن آن و این نکته‌ای است که نه‌تنها اهل مطالعه که کتابفروشان و ناشران را نیز نگران کرده است، چراکه دود چنین تورمی به چشم همه خواهد رفت. مشکل از آنجا آغاز شده است که مسوولان گاه گدار به بهانه حمایت از تولید داخلی، به فکر افزایش تعرفه واردات کاغذ می‌افتند. در آخرین خبرها آمده است که دولت قصد دارد ۵درصد به میزان این تعرفه بیفزاید؛ تصمیمی که مخالفت اهالی صنعت چاپ و نشر را درپی داشته است. زیرا همان‌طور که بابک عابدین (رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ) معتقد است؛ به‌دلیل اینکه تولیدات داخلی کفاف مصرف کشور را نمی‌دهد این افزایش در تعرفه واردات در نهایت به ۱۰ درصد افزایش قیمت کاغذ منجر خواهد شد. وی عنوان می‌کند: «چرا هزینه این حمایت را باید مصرف‌کنندگان و مردم پرداخت کنند. افزایش تعرفه برای کارخانه‌های کاغذ ما تنها یک مسکن است و درمان نیست. اگر واقعا می‌خواهند از تولید کاغذ داخل حمایت کنند باید هزینه‌های انرژی، مالیات و... را کاهش بدهند، هزینه واردات کالاهای اولیه تولید کاغذ را پایین بیاورند و سهم سود بانکی برای تهیه ماشین‌آلات را کم کنند. علاوه‌بر اینها اگر کیفیت و قیمت کاغذ داخلی قابل قبول باشد من مصرف‌کننده اصلا سمت واردات نمی‌روم.»

با توجه به اینکه نزدیک به ۲۰ درصد قیمت کتاب را هزینه کاغذ آن تشکیل می‌دهد، با افزایش ۱۰ درصدی این سهم، انتظار می‌رود قیمت کتاب تقریبا ۲ درصد افزایش یابد یعنی رمانی را که امروز مخاطبان به مبلغ ۳۰ هزار تومان تهیه می‌کنند مجبورند به قیمت ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کنند.به گزارش خبرگزاری ایلنا، ‌همچنین در نشستی که روز گذشته با حضور تشکل‌های چاپ و کاغذ برای بررسی چنین تصمیمی برگزار شد، جلیل غفاری‌رهبر (نماینده اتحادیه صحافان) نیز مخالفت صد در صدی صنف صحافان با افزایش کاغذ را اعلام و بیان کرد: تولید کاغذ داخلی تنها ۲۰درصد نیاز کاغذ کشور را پاسخ می‌دهد و به‌دلیل کیفیت پایین کاغذهای داخلی بعضا حتی در تولید دفتر هم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. هر زمان ایران توانست کاغذ سفید اندونزیایی تولید کند آن وقت صحبت از عدم نیاز به کاغذ وارداتی بزنند.

در این نشست احمد ابوالحسنی (نماینده اتحادیه لیتوگرافان) نیز ضمن ابراز مخالفت صنف خود با افزایش تعرفه کاغذ گفت: وقتی ما رقابت و توان تولید نداریم حرف زدن از تولید بی‌معنی است و ما هم با افزایش تعرفه واردات کاغذ مخالف هستیم. مهدی صدر عضدی هم در این نشست به نمایندگی از واردکنندگان و فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار کرد: ما هنوز فن و فرمول تولید کاغذ شمیکال را در اختیار نداریم. باید بازار کاغذ را ثابت و آرام نگاه داریم و در این میان افزایش تعرفه و گران‌شدن کاغذ به نفع هیچ‌کس نیست. اگر این انرژی و زمانی که صرف بالا بردن افزایش تعرفه شده و می‌شود را برای بهبود کیفیت کاغذ تولید داخل داشتیم قطعا نتایج بهتری می‌گرفتیم. حال باید دید با توجه به این حجم از مخالفت‌ها آیا دولت برای این افزایش قیمت همچنان مصر است یا نه و آیا این افزایش سرانجام به قیمت حمایت از تولید داخلی تمام خواهد شد یا یک‌باره کمر اقتصاد نشر زیربار این حجم تورم خم خواهد شد و کتابفروشی‌ها هر روزه جای خود را به کسب و کارهای دیگر خواهد داد؟

کم‌رونقی فروش کتاب به دلایل تحصیلی

فارغ از اخباری که در زمینه گرانی احتمالی کتاب به گوش می‌رسد هم‌اکنون نیز به دلایل فصل امتحان دانش‌آموزان و دانشجویان تا حدی از رونق کتابفروشی‌ها کاسته شده است. با این حال کتاب‌هایی با موضوع‌ و تم عشق همچنان مشتریان خود را دارند و روایت‌های عاشقانه در صدر پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند. «تاریخ عشق» دومین ترجمه ترانه علیدوستی، در مدت زمانی کوتاه دوبار تجدید چاپ شده است. آثار جوجو مویز هم‌چنان مورد توجه مخاطب‌های ایرانی است و مصطفی مستور نویسنده مطرح جنوبی هم، با تازه‌ترین اثرش در فهرست پرفروش‌های هفته قرار گرفته است.اورهان پاموک، نویسنده ترک در رمان «نام من سرخ» از میراث ادبی و زیبایی‌شناسی و تمدنی ایرانی بهره گرفته است؛ در تازه‌ترین اثرش نیز از اسطوره ایرانی «رستم و سهراب» الهام گرفته است؛ بر این اساس این نویسنده ترک بیش از پیش مورد توجه مخاطب‌های رمان قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری کتاب، آثاری چون «عمارت نیمه‌شب» نوشته سپیده سیاوشی از انتشارات چشمه، «حافظ از نگاهی دیگر» نوشته علی حصاری، از انتشارات چشمه، «در آینه» نوشته غلامعلی رجایی از انتشارات کویر نیز از جمله آثاری بودند که برای نخستین‌بار به فهرست پرفروش‌های بازار کتاب تهران راه یافته‌اند. همچنین براساس آمار فروش کتابفروشی‌های شهر کتاب‌های مرکزی، ابن‌سینا، شهید بهشتی، چشمه (کریمخان)، افق، امیرکبیر، کتابسرای تندیس، دف، چتر و همیشه، ۱۰ اثر پرفروش مطابق جدول است.

سایه افزایش قیمت کاغذ بر بازار کتاب