گروه‏بندی فیلم‏های جشنواره فجر

دنیای اقتصاد: حکایت گروه‌بندی فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال، حکایت نوشابه‌ فروختن برخی ساندویچ‌فروشی‌های قدیمی است که تنها در ازای خرید ساندویچ، نوشابه هم به مشتری می‌فروختند. امسال در جشنواره چهار گروه برای اکران فیلم‌ها در نظر گرفته شده که هر گروه یازده فیلم را در خود جای داده است. شما برای دیدن این فیلم‌ها باید کارت بخرید و هر کارت، ‌به یک گروه اختصاص دارد. به این معنی که برای مثال اگر شما بخواهید فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی را ببینید، باید همزمان بلیت ۱۰ فیلم دیگر را هم بخرید. این در حالی است که در میان ۱۰ فیلم دیگر، تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌ها در حوزه ژانر و سبک فیلمسازی سنخیتی با قاتل اهلی ندارند و بعید به نظر می‌رسد که مخاطب فیلم کیمیایی برای مثال به فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» ساخته منوچهر هادی هم علاقه‌مند باشد.

به بیان دیگر در هر گروه فیلم‌هایی قرار دارد که به اصطلاح طنز این روزها «مختلف الژانر» هستند و احتمالا به جرات می‌توان گفت که هیچ گروهی از چهار گروه این دوره از جشنواره فیلم فجر، کاملا در حوزه علاقه کسی نمی‌گنجد. به هر حال همزمان با اعلام این گروه‌بندی‌ها انتقادها و نگرانی‌های بسیاری درباره شیوه اکران فیلم‌ها و امکان تماشای آنها در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در واقع کمتر کسی از گروه‌بندی‌ فیلم‌های جشنواره برای اکران در سینماهای مطرح و معتبر راضی است. جالب آنکه این گروه‌بندی‎‌ معجونی از فیلم‌های بخش اصلی جشنواره و بخش چشم‌انداز سینمای ایران است و شما برای دیدن فیلم‌های بخش اصلی مجبورید فیلم‌های بخش مرور سینمای ایران یا همان چشم‌انداز را هم ببینید. بهتر بگوییم؛ مجبورید بلیت‌های فیلم‌های مختلفی را بخرید حتی اگر رغبتی به دیدنشان نداشته باشید. در جدول‌های منتشر شده در این گزارش می‌توانید گروه‌بندی‌های چهارگانه این دوره از جشنواره را ببینید. در گروه اول با توجه به عدم حضور فیلم امپراتور جهنم، جای یک فیلم خالی است که گویا پیش از موعد پیش‌فروش بلیت‌ها که از پس فردا آغاز می‌شود، هیات انتخاب جای این فیلم را نیز پر خواهد کرد.

افزایش قیمت بلیت‌ها

شاید مهم‌ترین موضوع مورد توجه مخاطبان جشنواره فیلم فجر، قیمت صندلی سالن‌ سینماهایی است که برای اکران فیلم‌ها شرایط ویژه‌ای در نظر می‌گیرند. برای مثال سینماگالری ملت امسال هم مانند سال گذشته کاخ مردمی جشنواره است. یا پردیس سینمایی چارسو و کورش و آزادی و... هم که مجموعه‌ای از سالن‌ها را در اختیار دارند و کیفیت اکران خوبی دارند هم در زمره انتخاب‌ها و علاقه‌های مخاطبان سینما هستند. این سالن‌ها البته قیمت صندلی‌هایشان را برای هر سانس اکران فیلم‌های جشنواره در مقایسه با سال گذشته تغییر داده‌اند. سینما گالری ملت امسال کاخ مردمی جشنواره است و قیمت صندلی‌ برای هر سانس و هر بلیت ۲۵۰ هزار ریال است که با خرید سری بلیت‌های جشنواره؛ قیمت هر بلیت پس از تخفیف ۲۲۰ هزار ریال محاسبه خواهد شد. سال گذشته صندلی پردیس ملت به عنوان کاخ مردمی جشنواره برای هر سری ۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال (۲۰۰ هزار تومان) بها داشت. در این سینما فرش قرمز برای هر فیلم پهن شده و هنرمندان در جریان نمایش فیلم‌ها در سینما حضور یافته و پذیرایی نیز انجام و البته برای مخاطبان هم کارت مخصوص صادر می‌شد و از آنها پذیرایی هم به عمل می‌آمد. قیمت صندلی‌ برای هر سانس سینماهای تهران و هر بلیت ۱۲۰ هزار ریال است که با خرید سری بلیت‌های آن؛ قیمت هر بلیت با تخیف ۱۰۰ هزار ریال محاسبه خواهد شد. قیمت صندلی برای هر سانس سینماهای راگا، کیان و تماشا و هر بلیت ۱۰۰ هزار ریال است که با خرید سری بلیت‌ها؛ قیمت آن‌ پس از تخفیف برای هر بلیت ۸۰ هزار ریال محاسبه خواهد شد. هر کاربر نیز مجاز به تهیه حداکثر ۴ سری و در هر سری حداکثر ۲ صندلی است.

قیمت بلیت‌ها در سال گذشته

سال گذشته در جریان سی‌و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر قیمت بلیت‌ها به شرح زیر بود: گروه الف شامل آزادی، پردیس کوروش، جوان، پردیس زندگی، فرهنگ، پردیس چارسو، اریکه ایرانیان، استقلال، ماندانا و موزه سینما که قیمت بلیت اینترنتی (سری ۱۱ تایی) آن ۸۸۰ هزار ریال (۸۸ هزار تومان)، قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) هر سری ۷۷۰ هزار ریال (۷۷ هزار تومان) درنظر گرفته و قیمت بلیت گیشه این گروه به صورت تکی ۱۰۰ هزار ریال محاسبه می‌شد. گروه ب شامل پردیس راگا، پردیس کیان و پرشین کرج است. قیمت بلیت اینترنتی (سری ۱۱ تایی) ۶۶۰ هزار ریال (۶۶ هزار تومان) است و قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) ۵۵۰ هزار ریال (۵۵ هزار تومان) محاسبه شده و قیمت بلیت گیشه این گروه به‌صورت تکی ۸۰ هزار ریال بود. در بخش «سینما حقیقت» (مستند) هر سری بلیت اینترنتی ۱۱ تایی ۴۴۰ هزار ریال (۴۴ هزار تومان) و قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) ۳۳۰ هزار ریال (۳۳ هزار تومان) و قیمت بلیت تک ۵۰ هزار ریال در نظر گرفته شده بود. در بخش برگزیده «هنر و تجربه» هر سری بلیت ۱۱ تایی اینترنتی ۴۴۰ هزار ریال (۴۴ هزار تومان) و هر سری بلیت دانشجویی به تعداد ۱۱ تا ۳۳۰ هزار ریال (۳۳ هزار تومان) و بلیت تک ۵۰ هزار ریال بود.

زمان پیش‌فروش بلیت ها

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره فیلم فجر، از ۸ صبح جمعه اول بهمن ماه برای شهر تهران و ۸ صبح دوشنبه چهار بهمن ماه برای شهرستان‌ها آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ویژه پیش‌فروش اینترنتی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به آدرس: cinogram.com بلیت خود را خریداری کنند. بلیت‌های خریداری شده به آدرس افراد در حساب کاربری خریداران با پیک ارسال خواهد شد. بر اساس اعلام مدیر امور سینماهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، پیش‌فروش بلیت‌ها در تهران از ساعت ۸ صبح جمعه اول بهمن ماه آغاز می‌شود و ساعت ۱۲ شب دوشنبه ۴ بهمن ماه به پایان خواهد رسید. پیش‌فروش بلیت‌ها در شهرستان‌ها از ساعت ۸ صبح دوشنبه چهارم بهمن ماه آغاز می‌شود و ساعت ۱۲ شب پنج‌شنبه ۷ بهمن ماه به پایان خواهد رسید. فرجی ادامه داد: همچنین علاقه‌مندان امسال می‌توانند بلیت‌های خریداری شده خود را در نرم‌افزار تلفن همراه خود مشاهده کنند، اما برای دیدن فیلم‌ها همراه داشتن بلیت کاغذی الزامی خواهد بود. وی افزود: علاقه‌مندان خرید بلیت پس از ورود به سایت و ثبت نام با کدملی و مشخصات خود می‌توانند اقدام به خرید بلیت کنند و هر کاربر با کد ملی مشخص، امکان انتخاب حداکثر چهار سانس از سینماها و در هر سانس حداکثر دوبلیت را خواهد داشت. سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

گروه‏بندی فیلم‏های جشنواره فجر