هیزم در آتش حاشیه‌های تلویزیون

دنیای اقتصاد: تلویزیون تا توانست تلاش کرد که در شب یلدا، نگاه را از چشمان مردم برباید؛ ناموفق هم نبود. اما همچنان‌که روز آخر پاییز در همین صفحه خوانده بودید، حاشیه‌های ناتمام، آنتن را در بلندترین شب سال هم رها نکردند و بازار داغ حاشیه‌ها پرحرارت‌تر از خود برنامه‌های تلویزیونی بود. در این برنامه‌ها چه میهمانانی که نتوانستند خودشان را به استودیو برسانند و چه آنها که آمدند، همه به سهم خود هیزم به آتش حاشیه‌ها اضافه کردند تا شبی رقم بخورد که در آن بینندگان سیما هر کانالی را که عوض می‌کردند، چالشی روی آنتن زنده در جریان باشد. البته نباید از نظر دور داشت که تلویزیون سعی کرد با فراخ‌تر کردن خط قرمزهایش در این شب، ملزومات یک یلدانشینی رسانه‌ای را فراهم کند؛ اجرای آهنگ‌ها و ترانه‌هایی که پیش از این کمتر سابقه پخش در تلویزیون داشت، دعوت از چهره‌هایی کمتر تلویزیونی شده برای حضور در ویژه برنامه‌های شب یلدا و... اما شاید مهم‌تر از همه اینها نمایش تصویر «ساز» بود که پیش‌تر تقریبا هیچ وقت به این وضوح در شبکه‌ای سراسری تصویر آن پخش نشده بود. زمانی که استاد عثمان محمدپرست در قاب برنامه «چشم شب روشن» دوتارنوازی کرد، آنتن صدا وسیما تصاویری را به خانه‌های مردم فرستاد که ساز او را در کادر تصویر به‌طور کامل نمایش می‌داد. به هر حال اگرچه اعلام ویژه‌برنامه‌های شب یلدا، از شبی پربیننده برای تلویزیون حکایت داشت، بسیاری از برنامه‌ها آن‌طور که از قبل اعلام شده بود، محقق نشد تا حاشیه‌ها بعد و قبل از پخش، از خود برنامه‌ها فراگیرتر باشد.

ماجرای نیامدن گلزار به تلویزیون

درحالی‌که تهیه‌کننده ویژه‌برنامه شب یلدا از چند روز قبل حضور محمدرضا گلزار را در این برنامه اعلام کرده بود، در روز ۳۰ آذر ماه اعلام شد که گلزار به این برنامه نمی‌آید. تهیه‌کننده هم در ادامه نامه‌ای منتشر کرد و در بخشی از آن توضیح داد: «روز گذشته خبر عجیب و خاصی درباره حضور دوست خوبم محمدرضا گلزار در برنامه منتشر شد. تیم سازنده از مدت‌ها پیش با محمدرضای عزیز در گفت‌وگو بوده تا مقدمات حضورش در تلویزیون میسر بشود و این حضور را اتفاق مبارک و مثبتی می‌دانستیم؛ اما روز گذشته برخی از افراد با اهداف کاملا مشخص و با انتشار اخبار کذب و دروغ تلاش کردند که این مسیر را مختل کنند و یک رقم حیرت‌آور و دروغ را به عنوان بهای حضور این ستاره مطرح کردند که در نهایت با این نابرادری‌ها مانع اتفاقی مثبت در شب یلدای تلویزیون شدند.» برخی رسانه‌های مجازی اعلام کرده بودند که گلزار برای پذیرفتن دعوت این برنامه درخواست رقم بالایی کرده است.

احسان کرمی هم نیامد

اما اتفاق دیگر در ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه تهران، حاضر نشدن احسان کرمی به عنوان مجری بود و در نهایت مژده لواسانی بر صندلی اجرای برنامه «ناردونه» نشست؛ درحالی‌که شبکه تهران رسما از احسان کرمی به‌عنوان مجری برنامه نام برده بود، او به‌رغم انتظار مخاطبان در لحظه آخر مقابل دوربین حاضر نشد و با انتشار مطلبی نوشت: «با توجه به دروغ‌پراکنی‌ها و حواشی به وجود آمده درباره دستمزد صد میلیونی آقای محمدرضا گلزار برای حضور در برنامه من در شب یلدا و تلاش یکی از مجریان برای عدم حضور ایشان که موفق هم بود از اجرای برنامه ویژه شب یلدا عذرخواهی می‌کنم. همچنین از دوست با معرفت محمدرضا گلزار سپاسگزار و عذرخواهم و تشکر فراوان دارم از مدیران شبکه پنج تلویزیون و تهیه‌کننده محترم آقای رضوی که تمام تلاششان را در جهت رفع مشکل کردند. اما با اجازه رقابت ناسالم را به اهلش می‌سپارم.»

حاشیه‌سازی دوباره مهران مدیری

اما دیگر برنامه شب یلدای تلویزیون که با عنوان «مثبت یک» از شبکه اول سیما پخش شد، با اجرای علی ضیاء همراه بود. این برنامه هم از مهران مدیری به عنوان میهمان خود یاد کرده بود که در نهایت این مجری بازیگر در برنامه حاضر نشد و به گفت‌وگویی تلفنی بسنده کرد. در این برنامه ضیاء خطاب به مدیری گفت: دوست داشتیم منت سر ما بگذارید و تشریف بیارید در برنامه در خدمت باشیم، مدیری نیز توضیح داد متاسفانه به علت فیلمبرداری فیلم سینمایی‌اش فرصت نداشته حضوری به برنامه بیاید.

بنیامین نخواند

دیگر ویژه برنامه شب یلدای تلویزیون با اجرای فرزاد حسنی از شبکه سه پخش شد و «حرف تو برف» نام داشت.این برنامه با حضور بنیامین بهادری، خواننده پاپ و بازیگر فیلم در حال اکران «سلام بمبئی» همراه بود که لحظاتی قبل از حضورش مقابل دوربین، در فضای مجازی این‌گونه عنوان شد که از پخش ترانه‌های این خواننده در تلویزیون جلوگیری شده است. این خبر وقتی حضور بنیامین در تلویزیون به گفت‌وگویی کوتاه با مجری و گرفتن فال حافظ محدود شد، صحت یافت؛ ضمن اینکه این خواننده در بخشی از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که اجازه اسم بردن از فیلم در حال اکرانش را ندارد.

انتقاد قابل توجه محمد معتمدی

این برنامه همچنین از محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی ایرانی دعوت به عمل آورده بود تا ضمن اجرای قطعه موسیقی در جایگاه میهمان ویژه به ایراد سخن نیز بپردازد؛ ولی این برنامه‌ریزی روی آنتن شکل دیگر به خود می‌گیرد و برنامه صرفا به اجرای معتمدی اکتفا کرده و بخش گفت‌وگو و ایراد سخن به‌طور ناگهانی حذف شد. معتمدی در همین باره نامه‌ای به رئیس رسانه ملی نوشت و گفت: نمی‌دانم دلیل یک هفته اصرار سازمان برای حضور من در آن برنامه کذایی چه بود؟ و اینکه چرا تمام شرایط ما برای حضور پذیرفته شد؛ ولی در عمل اتفاقی دیگر افتاد...جناب دکتر علی عسکری، ما برای اصلاح آن رسانه محترم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم؛ چون عملا اختیاری در آنجا نداریم؛ ولی اختیار خود و حضور و عدم حضور خود را داریم. حضور نداشتن بنده و امثال بنده در برنامه‌های تلویزیون کمترین کاری است که برای صیانت از فرهنگ و تفکر اصیل ایرانی می‌توان انجام داد....»

شب بی جناب خان خندوانه

برنامه «خندوانه» که خیلی‌ها منتظر پخش دوباره آن در شب یلدا بودند در حالی روی آنتن رفت که جناب خان چهره کلیدی خود را نداشت و همین نکته باعث افت کیفی قابل توجه این برنامه در اولین شب از سری جدید آن شد.برنامه رامبد جوان که عنوان شده است به‌دلیل اختلاف سازندگان با مالک عروسک جناب خان، از حضور این عروسک محروم مانده است، اتفاقی ویژه را برای مخاطبانش در طولانی‌ترین شب سال رقم نزد.

استاد عثمان در چشم شب روشن

نکته حاشیه‌ای دیگر در شب یلدا و در شبکه چهار اتفاق افتاد اما از چشم رسانه‌ها دور ماند. استاد عثمان محمدپرست، نوازنده چیره دست دوتار و چهره محبوب موسیقی شمال خراسان که با وجود خستگی ناشی از سفر در برنامه «چشم شب روشن» محمد صالح علاء حاضر شده بود، به اجرای ترانه «نوایی، نوایی» و ترانه‌ای دیگر در وصف پیامبر اکرم (ص) پرداخت، اما در بخشی از برنامه گفت که به‌دلیل خستگی نتوانسته اجرای خوبی داشته باشد. او در همین رابطه گفت: «من نام نیکی داشتم و مردم به من احترام می‌گذاشتند؛ اما با اجرایی که کردم و به علت خستگی چنان‌که باید خوب نبود، ‌احساس می‌کنم که ضرر کردم و نباید می‌آمدم.»

هیزم در آتش حاشیه‌های تلویزیون