دنیای اقتصاد: هرچند عموم فیلم‌های پرفروش در تمام طول سال، ملودرام‌های عاشقانه، فیلم‌های ماجرایی و انیمیشن‌های شاد است، استقبال از این‌گونه آثار با نزدیک شدن جشن سال میلادی جدید در جهان افزایش می‌یابد؛ آنچنان که فیلم‌هایی مانند «مهمانی کریسمس اداره» و انیمیشن‌های «موانا» جزو پرفروش‌های جدول هستند. با این حال گویا طرفداران آثار تخیلی از نوع «جنگ ستارگان» عید و غیرعید نمی‌شناسند و همواره از این‌گونه فیلم‌ها استقبال می‌کنند به نحوی که طبق آمار، «سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای» در پنج روز اول اکران در صدر فهرست پرفروش‌ها نشسته است.

«سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای» (Rogue One: A Star Wars Story) تولید شرکت‌های لوکاس‌فیلم و دیزنی در تعطیلات آخر هفته در آمریکای شمالی از جمعه تا یکشنبه در ۴۱۵۷ سینما ۱۵۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم که با الهام از سری فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» ساخته شده، در سطح بین‌المللی هم در فاصله روزهای چهارشنبه تا یکشنبه ۵/ ۱۳۵ میلیون دلار به دست آورد و به این ترتیب مجموع فروش جهانی خود را در پنج روز اول اکران به ۵/ ۲۹۰ میلیون دلار رساند. بنا به اطلاعات هنرآنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، فروش افتتاحیه «سرکش» در بازار جهانی دومین فروش برتر یک فیلم اکران‌شده در ماه دسامبر بعد از «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود» است که سال گذشته در این ماه روی پرده سینماها رفت. فیلم در سطح بین‌المللی در تمام بازارها در رده نخست قرار گرفت. «سرکش» هنوز در چین و کره جنوبی اکران نشده است.

عملکرد «سرکش» در اولین آخر هفته اکران یک پیروزی مهم برای لوکاس‌فیلم و دیزنی است که قصد دارند مجموعه سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای» را فراتر از فیلم‌های اپیزودی این مجموعه، گسترش دهند. منتقدان سینما عموما از «سرکش» استقبال کرده‌اند و تماشاگران هم در وب‌سایت سینمااسکور به فیلم درجه A داده‌اند. اواسط دسامبر هیچ‌گاه برای فروش‌های افتتاحیه عظیم معروف نبوده است، چرا که بسیاری از تماشاگران درگیر برنامه‌ریزی برای تعطیلات سال نو و مهمانی‌ها هستند. «نیرو بیدار می‌شود» سال گذشته همه چیز را عوض کرد. فیلم در اولین آخر هفته اکران ۹/ ۲۴۷ میلیون دلار فروخت که بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم در آمریکای شمالی در همه ماه‌های سال بود. «سرکش» که با بودجه‌ای حدود ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شده، هشتمین فیلم مجموعه سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای» است، اما اولین فیلم این مجموعه است که داستانش خارج از خط داستانی هفت فیلم دیگر و به طور مستقل روی می‌دهد، هرچند دارث ویدر، امپراتوری کهکشانی و ستاره مرگ همچنان نقشی پررنگ دارند.

داستان «سرکش» پیش از وقایع فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود ۴ - یک امید تازه» (۱۹۷۷) اتفاق می‌افتد. یک گروه از شورشیان به رهبری جین ارسو (با بازی فلیسیتی جونز) می‌کوشند نقشه‌های ستاره مرگ را - که بعدها به پرنسس لیا داده می‌شود - به دست بیاورند. دیه‌گو لونا، مس میگلسن، دانی ین، آلن تودیک، فورست ویتکر و ریز احمد از دیگر بازیگران «سرکش» هستند. گارث ادواردز («گودزیلا») این فیلم را از روی فیلمنامه‌ای نوشته کریس وایتس و تونی گیلروی کارگردانی کرده است. از سوی دیگر، فیلم پرستاره «زیبایی جنبی» (Collateral Beauty) از شرکت‌های نیو لاین و ویلیج رودشاو با تنها هفت میلیون دلار فروش در ۳۰۲۸ سینما شکست سختی خورد. این بدترین فروش افتتاحیه یک فیلم با بازی ویل اسمیت است. اسمیت در پروژه ۳۶ میلیون دلاری «زیبایی جنبی» نقش یک مدیر بازرگانی موفق در نیویورک را بازی می‌کند که وقتی دخترش را در حادثه‌ای تراژیک از دست می‌دهد خود را از دیگران دور می‌کند و با نوشتن نامه‌هایی به عشق، زمان و مرگ می‌کوشد با این مساله مواجه می‌شود.

کیت وینسلت، کایرا نایتلی، هلن میرن، ادوارد نورت، مایکل پنیا و نائومی هریس دیگر بازیگران «زیبایی جنبی» به کارگردانی دیوید فرانکل هستند. منتقدان سینما فیلم را نابود کردند، اما تماشاگران در سینمااسکور به آن درجه A- داده‌اند.انیمیشن «موانا» (Moana) از شرکت دیزنی انیمیشن استودیوز و کمدی «مهمانی کریسمس اداره» (Office Christmas Party) از شرکت پارامونت، به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفتند و «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) بعد از «زیبایی جنبی»، فیلم پنجم هفته شد. فیلم تحسین‌شده «لا لا لند» (La La Land) به کارگردانی دامین شازل از شرکت لاینزگیت که هفته پیش تنها در پنج سینما به رقم رکوردشکن ۸۵۵ هزار دلار دست پیدا کرده بود، این هفته در ۲۰۰ سینما به فروش فوق‌العاده چهار میلیون دلار رسید.

این هفته فیلم «حصارها» (Fences) به کارگردانی و با بازی دنزل واشنگتن نیز در چهار سینما در لس آنجلس و نیویورک اکران شد و ۱۲۸ هزار دلار فروخت. واشنگتن در این فیلم مقابل وایولا دیویس نقش‌آفرینی می‌کند. «حصارها» که با ۲۰ میلیون دلار ساخته شده است، در روز کریسمس به طور گسترده اکران می‌شود. در همین حال، حماسی-فانتزی «دیوار بزرگ» (The Great Wall) به کارگردانی ژانگ ییمو با بازی مت دیمن در نقش یک سرباز مزدور در چین باستان، در اولین آخر هفته اکران در چین در فاصله جمعه تا یکشنبه به فروش بسیار خوب ۴/ ۶۷ میلیون دلار دست پیدا کرد. «دیوار بزرگ» تولید مشترک آمریکا و چین است و با بودجه‌ای حدود ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شده است. «دیوار بزرگ» همچنین اولین فیلم انگلیسی‌زبان ییمو و اولین بلاک‌باستر تولید مشترک است که در چین فیلمبرداری شده است. مت دیمن، پدرو پاسکال بازیگر سریال «بازی تاج و تخت» و ویلم دافو در کنار ستاره‌های چینی مانند اندی لو، ژانگ هانیو، جینگ تیان، لو هان و ادی پنگ در «دیوار بزرگ» بازی می‌کنند.

ییمو یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردان‌های چینی در سطح بین‌المللی است. او در ۱۹۸۸ با فیلم «ذرت سرخ» برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و اولین آسیایی بود که این جایزه را دریافت کرد. ییمو همچنین در ۲۰۰۰ برای فیلم «راه خانه» برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره برلین همین‌طور جایزه کلیسای جهانی شد و در ۲۰۰۳ در برلیناله با فیلم «قهرمان» جایزه آلفرد بائر را برد. او در ۱۹۹۴ برای فیلم «زیستن» جایزه بزرگ داوران جشنواره کن و جایزه کلیسای جهانی را از آن خود کرد و در ۱۹۹۵ برای فیلم «مثلث شانگهای» جایزه بزرگ تکنیکی این جایزه را گرفت. او برای «داستان کیو جو» (۱۹۹۲) و «نه یکی کمتر» (۱۹۹۹) دو بار شیر طلایی جشنواره ونیز را دریافت کرده و برای «فانوس سرخ را بلند کن» (۱۹۹۱) شیر نقره‌ای این جشنواره را برد.

صدای پای «پاپا نوئل» در گیشه‌ سینماهای جهان