دنیای اقتصاد: در یکی، دو سال گذشته سیاست‌های مدیران شبکه‌های تلویزیونی عمدتا بر این مبنا بوده که به جای تولید سریال‌های کم‌بیننده و پرهزینه برنامه‎های ترکیبی کم‌هزینه و پربیننده را روی آنتن بفرستند. افت کیفی سریال‌های تلویزیونی در چند سال اخیر و غیبت برخی از سریال‌سازان محبوب سیما، باعث شد تا بازار برنامه‌های ترکیبی روزبه‌روز داغ‌تر شود. در همین مدت بود که خندوانه، دورهمی، اکسیر، حالا خورشید، چشم شب روشن و... پا گرفتند و با حضور مجریان معروف تلویزیونی روی آنتن رفتند. شاید زمان اوج تغییر الگوی سریال‌سازی به برنامه‌سازی صداوسیما در ماه مبارک رمضان بود که به نحو بسیار چشمگیری کیفیت و بودجه سریال‌های مناسبتی این ماه در مقایسه با سال‌های گذشته و برنامه‌های ترکیبی همان سال کاهش قابل‌توجهی داشت.

اما حالا و در شب یلدا تلویزیون تصمیم گرفته برای ربودن چشم مخاطبان، بار دیگر برگ برنده برنامه‌های ترکیبی را روکند. در این گزارش مرور کوتاهی خواهیم داشت به برنامه‌هایی که امشب از آنتن زنده تلویزیون پخش می‌شوند و قرار است برای سازمان عریض و طویل صدا و سیما اعتبار دوباره‌ای بخرند. البته تلویزیون هنوز از سریال‌ها ناامید نشده و برای زمستان پیش‌رو چند سریال جدید را روانه شبکه‌های مختلف کرده است. با این همه تقریبا تردیدی باقی‌نمانده که سریال‌های تلویزیونی در مقابل سریال‌های شبکه نمایش خانگی، از پیش شکست خورده‌اند. حاشیه‌ساز بودن بسیاری از سریال‌های تلویزیونی به‌ویژه سریال معمای شاه در روزهای اخیر، علاوه‌بر هزینه زیاد و اثرگذاری کم، چالش دیگری را نیز بر کارنامه آنها اضافه کرده است، با این همه برنامه‌های ترکیبی نیز بی‌حاشیه نبوده‌اند.

حاشیه‌های مربوط به حضور کاراکتر «جناب خان» در خندوانه، حرف‌های حاشیه‌دار مهران مدیری در برنامه دورهمی، حاشیه‌های همیشگی فرزاد حسنی در برنامه اکسیر، اتفاق‌های چالش‌برانگیز درباره پیامک‌های برنامه حالا خورشید و... مدیریت و کنترل برنامه‌های ترکیبی را نیز دشوار کرده است. به هر حال امشب تلویزیون با اعتماد به مجریان مشهورش، آنتن زنده را آماده یلدا کرده است وامسال هم شبکه‌های مختلف سیما برنامه‌های متنوعی را برای پخش در شب یلدا ۹۵ آماده کرده‌اند که مجریانی از جمله علی ضیا و فرزاد حسنی و رامبد جوان اجرای آنها را برعهده دارند که باید دید کدام یک موفق‌تر عمل می‌کنند. چند سالی است که شبکه‌های مختلف ویژه‌برنامه‌هایی مختص شب یلدا تدارک می‌بینند.

شبکه یک سیما: برنامه «مثبت یک» با اجرای علی ضیا

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و پس از ارائه طرحی از جانب برنامه‌سازان، تهیه و تولید ویژه برنامه شب‌یلدای شبکه یک به تیم برنامه‌ساز «مثبت یک» سپرده شده است که با همین عنوان هم برنامه شب‌یلدا روی آنتن می‌رود. اجرای این برنامه برعهده «علی ضیا» خواهد بود و قرار است دراین برنامه حدود سه ساعت یعنی از ساعت ۲۳ تا ۲ بامداد ۳۰ آذر، از هنرمندان و چهره‌های محبوب مردم دعوت به‌عمل آید. در ویژه برنامه «شب یلدا» به تهیه‌کنندگی افشین حسین‌خانی همچنین از چند قطعه جدید موسیقایی رونمایی خواهد شد. تیتراژ شروع برنامه کماکان کار حامد همایون است و تیتراژ پایانی با خواننده‌ای که قرار است حضور او سورپرایز باشد. عوامل برنامه مثبت یک خبر از یک غافلگیری در برنامه شب یلدا می‌دهند. براساس این گزارش برنامه مثبت یک صبح امروزسه‌شنبه تکراری روی آنتن می‌رود. عوامل این برنامه سعی کرده‌اند ویژه برنامه شادی را در ساعت ۲۳ روی آنتن بفرستند.

شبکه سه سیما: برنامه «حرف تو برف» با اجرای فرزاد حسنی

ویژه‌برنامه شب یلدا شبکه ۳ با عنوان «حرف‌تو برف» به تهیه کنندگی مصطفی شریفی و اجرای فرزاد حسنی با حضور هنرمندان در حوزه بازیگری و خوانندگی و همچنین میهمانان ویژه از حوزه‌های مختلف روانه آنتن خواهد شد. اجرای زنده خوانندگان، بخش‌های گزارشی واجرای میان‌برنامه‌های طنز از بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه است. ویژه برنامه «حرف تو برف» سه‌شنبه ۳۰ آذر بعد از خبر شبانگاهی به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

شبکه چهار: «چشم شب روشن» با حضور لوریس چکناواریان

برنامه چشم شب روشن که چند وقتی است روی آنتن شبکه چهار رفته و مورد استقبال مردم قرار گرفته است، امشب به بهانه شب یلدا به‌صورت ویژه برنامه اجرا خواهد شد. این برنامه با اجرای محمد صالح‌علا امشب ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود و در این ویژه‌برنامه رضا مهدوی، کارشناس مجری بخش موسیقی با لوریس چکناواریان گفت‌وگو خواهد داشت.

شبکه نسیم: برنامه «خندوانه» با رامبد جوان

پخش سری جدید برنامه «خندوانه» به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مخاطبان تلویزیون بدل شده است. از این‌رو قرار است سری چهارم برنامه تلویزیونی «خندوانه» با رامبد جوان از امشب به مناسبت شب یلدا میهمان خانه‌ها می‌شود. در فصل جدید از «خندوانه» تغییرات چندانی ایجاد نشده است و مخاطبان از اول دی ماه با همان شکل و شمایل همیشگی این برنامه را خواهند دید. زمان پخش این برنامه سه‌شنبه ۳۰ آذر ساعت ۲۲ خواهد بود.

تدارک یلدایی تلویزیون

تدارک یلدایی تلویزیون

تدارک یلدایی تلویزیون