رکوردشکنی بزرگ در طرح پاییزه کتاب

دنیای اقتصاد: پس از تخمین‌های بسیار در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف سرانجام روز گذشته آمار رسمی فروش در طرح پاییزه کتاب از سوی خانه کتاب منتشر شد. این طرح در بازه زمانی ۲۴ آبان‌ماه تا ۲۴ آذرماه در ۶۲۴ کتابفروشی سراسر کشور اجرا شد و در این مدت ۶۵۹ هزار و ۱۹ نسخه کتاب از سوی بیش از ۲۰۹ هزار نفر خریداری شده است. این طرح توانست رکوردهای همزادهای تابستانی و عیدانه خود را با اختلاف قابل‌توجهی ارتقا دهد و همچنین صدر جدول استان‌های پرفروش را نیز با تغییرات بزرگی روبه‌رو کند.طرح «پاییزه کتاب» که با تخفیف ۲۰ و ۲۵ درصدی کتاب در کتابفروشی‌‌های شهرهای سراسر کشور اجرا شد، رکورد بی‌نظیری را ظرف یک ماه ثبت کرده است. این طرح توانست بیش از ۶۵۹ هزار نسخه کتاب را به فروش برساند. این در حالی است که در طرح «تابستانه کتاب» که از ۱۶ تیرماه تا ۱۵ مردادماه در کشور به اجرا رسید، ۵۴۶ هزار و ۹۸ نسخه کتاب فروخته شد. با این حساب طرح «پاییزه کتاب»، هم در رقم فروش و هم در نسخه‌های فروش رفته، رکورد طرح «تابستانه کتاب» را ارتقا بخشیده است.

در طرح «پاییزه کتاب» ۶۲۴ کتابفروشی فعال از سراسر کشور مشارکت داشتند؛ درحالی‌که این میزان در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» ۱۰۴ کتابفروشی فعال، در طرح «عیدانه کتاب» ۳۲۷ کتابفروشی فعال و در طرح «تابستانه کتاب» ۵۱۹ کتابفروشی فعال رسیده بود که این آمارها استقبال و مشارکت بیشتر کتابفروشی‌ها را در طرح «پاییزه کتاب» نشان می‌دهد.در طرح «پاییزه کتاب»، استان خراسان رضوی با ۵۹ کتابفروشی فعال و فروش ۱۱۵ هزار و ۷۶ جلد کتاب، استان تهران با ۱۱۸ کتابفروشی فعال و فروش ۹۶ هزار و ۱۷۸ جلد و استان خوزستان با ۱۹ کتابفروشی فعال و فروش ۹۶ هزار و ۱۵۸ جلد کتاب توانستند از بین ۳۱ استان مشارکت‌کننده در طرح، جزو پرفروش‌ترین استان‌ها براساس کتاب شناخته شوند.

همچنین کتابفروشی‌های «رشد» اهواز با ۶۳۲۰۱ نسخه کتاب، فرازمند رشت «رشت» با ۴۳۳۱۶ نسخه کتاب، «شهر کتاب» مشهد با ۴۳۱۵۵ نسخه کتاب، «کتاب آبان» مشهد با ۳۱۴۵۱ نسخه کتاب، «کتاب رشد» اهواز با ۱۰۲۴۴ نسخه کتاب، «نمایشگاه کتاب کودک» تهران با ۷۹۷۳ نسخه کتاب، «نمایشگاه و فروشگاه کتاب محام» اهواز با ۶۶۲۲ نسخه کتاب، «کتاب شهر»کرمانشاه با ۶۲۷۵ نسخه کتاب، «شهر کتاب» ساری با ۵۴۴۰ نسخه کتاب و «پردیس کتاب» مشهد با ۵۰۶۲ نسخه کتاب به‌عنوان پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها براساس کتاب در طرح «پاییزه کتاب» معرفی شدند.

همچنین کتاب‌های «من پیش از تو»، «پس از تو» و «یک بعلاوه یک» از انتشارات آموت به ترتیب با ۲۹۲۳، ۱۸۳۱ و ۱۷۸۷ نسخه، «ملت عشق» از انتشارات ققنوس با ۱۳۸۰ نسخه، «بیشعوری» از انتشارات تیسا با ۱۱۸۷ نسخه، «جزء از کل» از انتشارات چشمه با ۸۹۰ نسخه، «سادگی» از انتشارات افق با ۷۸۷نسخه، «بهترین شکل ممکن» از انتشارات چشمه با ۷۵۶ نسخه، «فروتنی» از انتشارات افق با ۶۶۳ نسخه و «هنر شفاف اندیشیدن» از انتشارات چشمه با ۶۴۶ نسخه، از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های طرح «پاییزه کتاب» بودند.روابط عمومی خانه کتاب در گزارشی که روز گذشته منتشر کرده، تاکیده کرده است که طرح «پاییزه کتاب» بعد از طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» چهارمین گام در راستای توجه وزارت ارشاد به اعطای یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌هاست.

یک بررسی اجمالی

در طرح تابستانه که ۶۵۳ کتاب‌فروشی در آن عضویت داشتند از این تعداد، ۶۲۴ کتاب‌فروشی در طرح پاییزه کتاب، کتاب فروخته‌اند.در طرح تابستانه کتاب ۵۳۰ هزار و ۱۴ کتاب به قیمت ۹ میلیارد و ۲۱ میلیون تومان فروش رفته بود. این در حالی بود که طرح عیدانه کتاب که از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در کشور به اجرا رسید، ۲۸۶ هزار و ۷۴۴ نسخه کتاب را به قیمت چهار میلیارد و ۴۷۴ میلیون تومان فروخته بود. با این حساب طرح تابستانه هم در رقم فروش و هم در نسخه‌های فروش رفته، رکورد طرح عیدانه را در حدود ۱۰۰ درصد ارتقا بخشیده است. اما با این حال طرح پاییزه رکورد طرح تابستانه را هم شکست تا تعداد کتاب‌های فروش رفته را به ۶۵۹ هزار و ۱۹ نسخه ارتقا دهد.

با توجه به لیستِ استان‌ها، استان تهران با ۱۱۸ کتاب‌فروشی در صدر و استان‌های سیستان ‌و بلوچستان، هرمزگان و کهکیلویه‌وبویراحمد هر کدام با ۲ کتاب‌فروشی، کمترین کتاب‌فروشی‌های عضو در طرح پاییزه کتاب را داشته‌اند. تعداد کتاب‌فروشی‌های عضو، اگرچه دلیل مطلقی بر کمبود کتاب‌فروشی در استان‌ها نیست؛ اما می‌تواند دست کم این سوال را ایجاد کند که چرا میل به مشارکت در طرح‌های حمایتی کتاب، در این استان‌ها کم است.نکته قابل تامل دیگر، در لیست پرفروش‌ترین استان‌ها در طرح پاییزه کتاب است. شواهد حاکی از آن است که استان تهران برخلاف دوره‌های قبلی، جایگاه پرفروش‌ترین استان را از دست داده است و برای اولین بار، استان خراسان رضوی توانسته به جایگاه نخست این لیست دست پیدا کند. در طرح پاییزه کتاب استان تهران با ۱۱۸ کتاب‌فروشی عضو کمی بیشتر از ۹۶ هزار نسخه کتاب به فروش رفته و این در حالی است که استان خراسان رضوی تنها با ۵۹ کتاب‌فروشی عضو، موفق به فروش ۱۱۵ هزار نسخه کتاب شده است؛ یعنی نزدیک به ۲۰ هزار نسخه بیشتر!

رکوردشکنی بزرگ در طرح پاییزه کتاب