تثبیت وضعیت فروش در بازار کتاب

دنیای اقتصاد: هفته گذشته با وجود چند روز تعطیلی به‌دلیل همزمانی با طرح «پاییزه کتاب»، کتابفروشی‌ها همچنان با استقبال مخاطبان مواجه بودند به نحوی که در روزهای کاری توانسته‌اند از فروش آثار متنوع به‌ویژه در زمینه ادبیات داستانی برخوردار شوند. گذشته از آمار کتابفروشی‌ها، براساس آمار ارائه شده از سوی موسسه خانه کتاب در طرح «پاییزه کتاب» از میان حدود ۳۷۰ هزار جلد کتاب به فروش رفته تاکنون، هشت اثر از چهار انتشارات «آموت»، «ققنوس»، «تیسا» و «چشمه» عنوان پرفروش‌ترین آثار طرح «پاییزه کتاب» را به خود اختصاص داده‌اند.

سه کتاب «من پیش از تو» با ۲ هزار و ۲۷۰ نسخه، «یک بعلاوه یک» با یک‌هزار و ۴۲۰ نسخه و «پس از تو» با یک‌هزار و ۴۰۸ نسخه از انتشارات آموت، «ملت عشق» با یک‌هزار و سه نسخه از انتشارات ققنوس، «بیشعوری» با ۹۰۹ نسخه از انتشارات تیسا و سه کتاب «جزء از کل» با ۶۹۴ نسخه، «بهترین شکل ممکن» با ۶۳۹ نسخه و «هنر شفاف اندیشیدن» با ۵۳۵ نسخه فروش از انتشارات چشمه، پیشتازان «پاییزه کتاب» هستند. همچنین بر اساس آماری که از سوی خبرگزاری کتاب از کتابفروشی‌‌های مهم پایتخت تهران ارائه شده، «من پیش از تو» بیش از سایر آثار در سبد خرید علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفت و پس از آن «دختری که رهایش کردی» که در هفته پیشین از پیشتازان فهرست پرفروش‌ها بود، در رتبه بعدی قرار دارد.

رمان «من پیش از تو» روایت زندگی «ویل ترینر» جوانی ماجراجو است که به ورزش‌های خطرناک و هیجان‌انگیزی مانند صخره‌نوردی می‌پردازد. او که در اوج جوانی و سلامت و ثروت به‌سر می‌برد، ناگهان و به دنبال یک تصادف قطع نخاع شده و زندگی‌اش دگرگون می‌شود. رویارویی این جوان با پرستاری که مسوول مراقبت از اوست و تلاش می‌کند تا نگاه جدیدی به زندگی را به او بیاموزد، ماجرای این رمان را شکل می‌دهد. رمان «دختری که رهایش کردی» نوشته جوجو مویز نویسنده انگلیسی هم، داستانی درباره دو زن با برخی ویژگی‌های مشابه است که یکی از آنها به نام سوفی در زمان اشغال فرانسه مجبور است از خانواده‌اش در نبود شوهر در مقابل نازی‌ها محافظت کند و دیگری به نام لیو است که در لندن زندگی می‌کند. شوهر لیو قبل از فوت به او یک تابلوی نقاشی هدیه می‌دهد که نمایی از یک زن و مربوط به یک قرن قبل بوده که در جریان جنگ از فرانسه به انگلستان منتقل شده است. همچنین کتاب‌هایی چون «درنده باسکرویل»، «درون یک آینه درون یک معما»، «حیوان قصه‌گو»، «کیوتو»، «کشور آخرین‌ها»، «راز داوینچی» و «تمرکز» نیز از آثاری بودند که برای نخستین‌بار به فهرست پرفروش‌های بازار کتاب تهران راه یافته‌اند.

تثبیت وضعیت فروش در بازار کتاب