ماجرای لغو مجوز «پرونده هاوانا» در شبکه نمایش خانگی

علیرضا رئیسیان، کارگردان از لغو مجوز نمایش فیلم «پرونده هاوانا» در شبکه نمایش خانگی انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، مدتی پیش خبر عرضه فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» در شبکه نمایش خانگی در حالی در رسانه‌ها منتشر شد که قریب به ۱۲ سال از تولید این فیلم می‌گذشت. سرانجام شورای نمایش خانگی هفته گذشته مجوز عرضه این فیلم اجتماعی را صادر کرد؛ اما «پرونده هاوانا» در تاریخی که پیش از این در رسانه‌ها اعلام شده بود، عرضه نشد. علیرضا رئیسیان، کارگردان این فیلم متن شکواییه‌ای را در همین‌باره تنظیم کرده که در بخشی از آن آمده است:

«این فیلم که محصول سال ١٣٨٣ است در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت دو سیمرغ شد و پروانه نمایش داخلی و خارجی گرفت. همچنین توسط بخش بین‌الملل بنیاد فارابی در قسمت مسابقه اصلی ۶جشنواره جهانی حضور داشت و مورد استقبال بالای مخاطبان این کشورها قرار گرفت. سپس در دولت نهم مجددا پروانه نمایش اخذ کرد و هفته پیش نیز پروانه نمایش خانگی آن بدون هیچ ممیزی تایید شد. دقت کنید: سه‌بار تاییدیه که آخرین آن در همین دولت تدبیر و امید صورت گرفته است، ولی از نمایشش جلوگیری به‌عمل آمد.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «اگر اینگونه آثار در کشور و سینما کمتر ساخته می‌شوند یک دلیل بیشتر ندارد و آن‌هم حاصل رفتار سلیقه‌ای مدیران ناکارآمد است و به‌جای این فیلم‌ها در مراکزی که باید به عرضه تولیدات فرهنگی-هنری ارزشمند کشور بپردازند، پر شده از آثار سطحی که آمار فروش را برای ارائه بیلان کار به روسا و توجیه ممیزی کور آماده کند. اینک از جناب دکتر صالحی، عمیقا خواهشمندم که به مساله عدم نمایش «پرونده هاوانا» پس از گرفتن پروانه نمایش رسیدگی و برای روشن شدن اذهان نتیجه را اعلام کنند.»