مرگ صدای خاطره‌ساز

دنیای اقتصاد: «برخی از مردم برایشان مهم است که کارهایشان تا ابد باقی بماند. من علاقه چندانی به این ماجرا ندارم. شما احتمالا آن داستان فوق‌العاده را درباره باب هوپ می‌دانید. همسرش پیش او آمد و گفت: دو قطعه در جنگل وجود دارند که یکی درختان سرو زیبایی دارد و آن یکی منظره‌اش شاهکار است. کدام را (برای دفن شدن) ترجیح می‌دهی؟ و باب هوپ جواب داد: سورپرایزم کن. این حسی است که درباره آنچه بعد از خودم می‌آید دارم و جوری که قرار است در یادها بمانم: سورپرایزم کن.» این پاسخی است که لئونارد کوهن، به پرسشی درباره روزهای بعد از مرگش داده است.آقای کوهن خواننده مطرح و محبوبی بود که سه نسل را در سراسر جهان مهمان و مبهوت صدای جادویی‌اش کرده است. او به همین خاطر در سال ۲۰۱۱ در اسپانیا جایزه معتبر پرنس آستوریاس را دریافت کرد. هیات داوران جایزه پرنس آستوریاس در مورد کوهن گفتند که او تصویری آفریده‌است که در آن، شعر و موسیقی درهم آمیخته‌اند و به چیز گران بهای تغییرناپذیری بدل شده‌اند.

روز گذشته سایت رسمی این خواننده، نویسنده و ترانه‌سرای کانادایی نوشت:‌« ما با اندوه عمیق خبر می‌دهیم که شاعر، ترانه‌سرا و هنرمند افسانه‌ای، لئونارد کوهن، فوت کرده است.» اگرچه شهرت آقای کوهن بیشتر به‌خاطر موسیقی بود، اما از او کتاب شعر و رمان نیز منتشر شده است. این ترانه‌سرا نخستین کتاب شعرش را در سال ۱۹۵۶ با عنوان «بگذار با اسطوره‌ها رقابت کنیم» منتشر کرد که با الهام از اشعار فدریکو گارسیا لورکا شاعر اسپانیایی سروده شده بود. کوهن نویسنده ۱۳ کتاب است که «جعبه ادویه زمین»، رمان «بازی مطبوع»، مجموعه شعر «گل‌هایی برای هیتلر»، رمان «گمشدگان زیبا» و مجموعه شعر «پازاریت‌هایی از بهشت» از جمله آنها هستند. جدیدترین کتاب او با عنوان «اشعار و ترانه ها» در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است. درون‌مایه شعرهای او دین، انزوا و روابط میان فردی است. همین حس انزوا و سرخوردگی سبب شد تا او یک دهه( دهه نود) را دور از اجتماع و به تمرین و زیست در شیوه زندگی بودایی سپری کند.

کوهن که تا ۳۳ سالگی تصمیم به خواندن و ترانه سرایی نگرفته بود پس از انتشار دو کتاب شعر که فروش چندان خوبی نداشت به موسیقی روی آورد و در دهه ۱۹۶۰ میلادی از شهر مونترآل کانادا در صحنه هنری پدیدار شد. همزمان با کوهن خوانندگان مطرح دیگری همچون باب دیلن و پل سایمون نیز به صحنه آمدند. او تا قبل از انتشار آلبوم اول خود، به‌عنوان شاعر و نویسنده شناخته شده بود. اولین آلبوم او با عنوان (Songs of Leonard Cohen) در سال ۱۹۶۷ منتشر شد. ترکیب صدای خش‌دار و عمیق او با سبک خاص گیتار و متن ترانه‌هایی در مورد عشق، نفرت، جنگ، صلح و معنویت آثار او را به یادماندنی‌ترین ترانه‌ها در بین مردم کشور‌های مختلف و از نسل‌های مختلف تبدیل کرد. موفق‌ترین آلبومش در آمریکا را در سال ۲۰۱۲ با عنوان «ایده‌هایی قدیمی» ساخت که همچنین در ۱۰ کشور دیگر نیز در صدر فهرست آلبوم‌های برتر قرار گرفت.

او با ترانه‌هایی از جمله تا انتهای عشق با من برقص، سوزان، هله‌لویا و بدرود ماریان به شهرتی جهانی دست یافت و علاقه‌مندان سینما او را با ترانه‌های غمگین «مک کیب و خانم میلر» ساخته رابرت آلتمن به یاد دارند. موفق‌ترین آلبومش در آمریکا را در سال ۲۰۱۲ با عنوان «ایده‌هایی قدیمی» ساخت. این آلبوم همچنین در ۱۰ کشور دیگر نیز در صدر فهرست آلبوم‌های برتر قرار گرفت. آلبوم «من مرد تو هستم» در سال ۱۹۸۸ از نظر تجاری موفق‌ترین آلبوم کوهن بوده است.او در طول عمر هنری اش ۱۴ آلبوم منتشر کرده است. ماه گذشته (اکتبر) او چهاردهمین و آخرین آلبوم خود را با عنوان «تیره‌تر می‌خواهی» (You Want It Darker) منتشر کرده بود. لئونارد کوهن در سال ۱۹۳۴ در یک خانواده متوسط یهودی در مونترال کانادا زاده شد. پدرش که تاجر پوشاک بود، در نه سالگی لئونارد درگذشت. او در رشته زبان انگلیسی از دانشگاه مک‌گیل دانش‌آموخته شد و در سال ۱۹۵۵ به‌خاطر نوشته‌های خلاقانه‌اش جایزه ادبی Mc. Naughton را از آن خود کرد.

آقای کوهن از زندگی‌اش با سوزان الرود که یک بازیگر اهل لس آنجلس بود، یک دختر به نام لورکا و یک پسر به نام آدام دارد. خودش درباره کارهایی که در روزهای آخر عمرش انجام می‌داد، گفته است: «می توانم چند جور ساندویچ خوب درست کنم. سالاد تن و سالاد تخم‌مرغ خرد شده و سوپ لوبیای یونانی. من برای معلم زن قبلی‌ام آشپزی می‌کردم و او دو سه تا از غذاهای مرا خیلی دوست داشت. به هیچ عنوان خودم را یک آشپز خوب نمی‌دانم. پسرم آشپز خیلی خوبی است.»دو سال پیش به مناسبت هشتاد ساله شدن لئونارد کوهن کتابی با عنوان «لئونارد کوهن: همه او را می‌شناسند» منتشر شد.همزمان با اعلام خبر درگذشت این هنرمند، گروهی از هوادارانش با روشن کردن شمع و گذاشتن گل در مقابل خانه او در شهر مونترال یادش را گرامی داشتند.

واکنش هنرمندان مطرح جهان به مرگ کوهن

با انتشار خبر درگذشت «لئونارد کوهن»، خواننده مشهور کانادایی، بسیاری از اهالی دنیای هنر تاسف خود را ابراز کردند. در پی این اتفاق، ‌کارگردانان و بازیگران مشهوری چون «جاستین تیمبرلیک»، «جنیفر هادسون»، «راسل کرو» و «ران هاوارد» در شبکه‌های مجازی تاسف خود را ابراز کردند. «جاستین تیمبرلیک» در توییتر خود نوشت: «لئونارد کوهن»، روح و وجودی فراتر از آن است که بتوان او را با کسی مقایسه کرد. «جنیفر هادسون» خطاب به این خواننده فقید نوشت: ممنونم به‌خاطر اینکه خودت را وقف موسیقی کردی و «هله لویا»، یکی از محبوب‌ترین ترانه‌ها را نوشتی و خواندی. «شین اونو لنون» با انتشار عکسی از «کوهن» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ۲۰۱۶ حالا رسما یکی از غم‌انگیزترین سال‌ها شد. «راسل کرو» بازیگر سرشناس فیلم‌هایی چون «گلادیاتور» توییت کرد: لئونارد کوهن عزیز، ممنونم به‌خاطر شب‌های آرام، انعکاس نور، دورنما، لبخندهای کج و بیان حقیقت.

«نانسی سیناترا» هم درباره خواننده «سوزان» نوشت: او یکی از بهترین‌ها بود. خیلی غم‌انگیز است. در کنار فرشتگان آرام بگیر لئونارد. هله‌لویا. «کیفر ساترلند» بازیگر نقش «جک باور» در سریال پرطرفدار «۲۴» هم در توییتر خود نوشت: یک هنرمند برجسته کانادایی امروز درگذشت. «لئونارد کوهن» روحت شاد. هله‌لویا. «ران هاوارد» کارگردان و بازیگر معروف کانادایی و سازنده فیلم «ذهن زیبا» هم نوشت: یکی از محبوب‌ترین خوانندگان و شاعران «لئونارد کوهن» موسیقیدان افسانه‌ای در ۸۲ سالگی درگذشت.

واکنش چهره‌های ایرانی

بازیگران سرشناس سینمای ایران به خبر درگذشت لئونارد کوهن خواننده مطرح کانادایی واکنش نشان دادند. هانیه توسلی در اینستاگرام نوشت: «در بهشت با وجود تو و صداى منحصربه‌فردت چه قیامتى به پا خواهد شد! و من همچنان در انتظار معجزه‌ام! همدم من! مونس من! سال‌هاى سال است تو محبوب‌ترین صداى جهانى برایم! بارها و بارها تمام خیابان‌هاى شهر را رویایى کردى برایم! با صداى جادویى‌ات! با من برقص تا انتهاى عشق. مى شود در آنجا به دیدارت آمد؟ مرگ چقدر ما را، همه ما را به هم نزدیک خواهد کرد.» شبنم مقدمی نیز در این باره نوشت: «وقت پاییز. چه وقت رفتن شعر و ترانه؟ چه وقت رفتن شاعر و آوازه‌خوان. چه وقت رفتن تو بود؟ خدانگهدار صدای پر احساس عشق و پاییز... خدانگهدار، لئونارد کوهن عاشق...که بی‌صدای تو... عالم عشق بسیار کمی‌ها می‌داشت.»

در این میان پریناز ایزدیار یکی از ترانه‌های مشهور کوهن را در اینستاگرامش منتشر کرد. نیکی کریمی نیز تصویری از این خواننده فقید را به اشتراک گذاشت. «آدام کوهن» پسر این خواننده فقید هم اعلام کرد: پدرم در آرامش کامل در خانه خود در لس‌آنجلس و در حالی که می‌دانست یکی از بزرگ‌ترین ضبط‌ها را به پایان رسانده، درگذشت. او تا آخرین لحظات عمر با همان حس بی‌همتای شوخ‌طبعی‌اش، در حال نوشتن بود. «کوهن» در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌خاطر آنکه مجموعه آثارش «بر سه نسل در سراسر جهان» تاثیر گذاشته است، برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی اسپانیا شد. او با ترانه‌هایی از جمله «تا انتهای عشق با من برقص»، «سوزان»، «هله‌لویا» و «بدرود ماریان» به شهرتی جهانی دست یافت. آلبوم «من مرد تو هستم» در سال ۱۹۸۸ از نظر تجاری موفق‌ترین آلبوم او شناخته شد. «کوهن» در مراسم اعطای جوایز موسیقی «گرمی» سال ۲۰۱۰ در لس‌آنجلس جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.