بهار گالری‏ها  در نیمه پاییز

دنیای اقتصاد:‌ عصر روز گذشته اتفاق جالبی برای هنرهای تجسمی افتاد. دیروز به صورت همزمان بیش از ۲۰ گالری پایتخت، روبان افتتاح نمایشگاه‌های تازه‌شان را باز کردند و تابلوهای هنری شان را به دیوار آویختند. تعداد قابل توجهی از نمایشگاه‌هایی که روز گذشته افتتاح شدند، ‌نمایشگاه‌ جمعی هنرمندانی است که آثارشان را به صورت مشترک در معرض دید عموم قرار داده‌اند.هنرهای تجسمی در سه سال اخیر بازار فروش رو به رشدی داشته و رکوردهای فروش چند میلیاردی را در حراج‌های مختلف هنری ثبت کرده است. رشد و رونق بازار هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر باعث گشایش گالری‌های خصوصی بسیاری در ایران و به‌ویژه پایتخت شده است. افتتاح همزمان ۲۳ نمایشگاه در ۲۲ گالری به خوبی نشان‌دهنده این رشد است. نکته جالب توجه دیگر آن است که زمان برپایی هر نمایشگاه آثار تجسمی معمولا سه روز و عمدتا یک هفته است. در تهران سالانه دست کم بیش از دو هزار نمایشگاه آثار تجسمی در گالری‌های مختلف برگزار می‌شود که البته برخی از آنها غیررسمی و خانگی است.در این گزارش اطلاعات کاملی از برگزاری ۲۳نمایشگاه در گالری‌های تهران خواهید خواند.

فرهنگسرای نیاوران: نقاشی‌ها و مجسمه‌های تاها بهبهانی که در طول بیش از چهار دهه خلق شده‌اند، در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آیند. بهبهانی چهار سال پس از آخرین نمایشگاه انفرادی‌اش، پرندگان خود را در گالری فرهنگسرای نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این نمایشگاه ۱۴ آبان‌ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شده و تا ۲۸ آبان‌ماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همچنین نمایشگاه عکس گروهی با عنوان «خاکستر» شامل آثار صِله ابوطالب به همراه هشت‌تن از شاگردانش از روز گذشته در گالری شماره دوی فرهنگسرای نیاوران افتتاح شده است. در این نمایشگاه عکس، ۴۰ اثر از آثار ۹ هنرمند به همراه یک اثر پرفورمنس آرت با محتوای مفهومی به نمایش گذاشته خواهد شد.

گالری شکوه: تازه‌ترین نقاشی‌های بهنوش فروتن با عنوان «سایلنس» به معنی سکوت ۱۴ آبان‌ماه رونمایی شده است. سایلنس به معنی سکوت است که در این روزگار پرهیاهو که انسان معاصر به لختی طمانینه و آرامش نیاز دارد، تامل‌برانگیز است. فروتن ۱۳ اثر تازه خود را در ابعاد مختلف با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک روی بوم ارائه می‌کند که با نوعی شاعرانگی بر پهنه‌های انتزاعی و نیز کرانه‌های دریا و بی‌کرانگی افق، مخاطبان را به کشف و شهود دعوت می‌کند.

گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا: نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی و بین‌المللی به یاد دوچرخه‌سوار فقید کاروان پارالمپیک ایران در ریو با عنوان «بهمن و ۱۱۰ نفر» برپا می‌شود. این نمایشگاه شامل عکس و رسانه‌های دیگری مانند صوت و ویدئو است. جمعی از عکاسان ایرانی و خارجی و طراحان و گرافیست‌ها در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین ۱۱۱ فریم عکس در ابعاد مختلف روی دیوار می‌رود که بخشی از آنها، آثار پنج عکاس اعزامی ایران به بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ است.

گالری مژده: نمایشگاه خطاطی کلاسیک صادق نوری با عنوان «جوهر روح» افتتاح خواهد شد. نوری در نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش ۲۵ اثر خوشنویسی کلاسیک در ابعاد ۸۰×۱۲۰ و ۹۰×۱۲۰ سانتی‌متر را به تماشا می‌گذارد. او در این آثار آیات قرآن، احادیث و اشعاری از شعرای بزرگی چون حافظ را با بهره‌گیری از خط نستعلیق با قلم جلی کتیبه‌ای روی کاغذهای آهار مهره دست‌ساز که مزین به نقوش ابری و تذهیب هستند، ارائه می‌دهد.

گالری آبتین: نقاشی‌های مریم آقایی با عنوان «یکی از ما» از روز گذشته برپا شده و تا ۲۵ آبان‌ماه در گالری آبتین ادامه خواهد داشت.

نگارخانه آتشزاد: این نگارخانه نمایشگاه گروهی خطاطی با عنوان «نقش و کلام» را با آثاری از یدالله کابلی‌خوانساری، محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، جواد بختیاری، امیر‌احمد‌ فلسفی، عین‌الدین صادق‌زاده، اسرافیل شیرچی، احمد محمدپور، محمد طریقتی، سلیمان سعیدآبادی و محسن آقامیری میزبانی می‌کند. این نمایشگاه از دیروز افتتاح شده و تا ۱۹ آبان برپا است.

گالری آران: نمایشگاه مجسمه‌های امیر حسین ردایی با عنوان «ناسیونال» روز گذشته افتتاح شد و تا ۲۸ آبان‌ماه در گالری آران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

برج میلاد: نمایشگاه گروهی خوشنویسی، نقاشی‌خط و تایپوگرافی جمع کثیری از استادان و هنرمندان کشور با عنوان «ارادت قلم» همزمان با ویژه برنامه‌های سوگواره «خیمه‌ها و نجواها» و فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) در روز گذشته گشایش یافت.

فرهنگسرای ارسباران: نمایشگاه آثار خوشنویسی غلامحسین صدیقی با عنوان «مشق دل» و همچنین نمایشگاهی از هنر نقاشی کودکان در فرهنگسرای ارسباران برپا می‌شود. ۳۰ اثر خوشنویسی نستعلیق از غلامحسین صدیقی در قالب سطر، ترکیب، سیاه‌مشق و چلیپا، ساعت ۱۶ دیروز افتتاح شد و تا ۱۹ آبان برای بازدید عمومی به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین نمایشگاه گروهی «۲۵*۴» با ۱۰۰اثر نقاشی کودک در فرهنگسرای ارسباران برپا می‌شود. در این نمایشگاه به سرپرستی نگین ارجمندخواه، مدرس و مربی نقاشی، ۲۵ تابلو که روی هرکدام چهار اثر نقاشی به چشم می‌خورد، گردآوری شده است.

گالری اعتماد دو: «محدوده گرانفبرگ» در این مجموعه آثاری در قالب طراحی و چیدمان از امین باقری به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه تا ۲۵ آبان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری دنا: صبا صالحی هنرمندی است که با آثارش در قالب طراحی به گالری دنا می‌آید. نقاشی‌های او نمودی از جنگ هراسی آمیخته با کابوس‌ها و رویاهای او هستند. این نمایشگاه تا ۲۴ آبان برقرار و پذیرای بازدیدکنندگان است.

گالری اُ: در این نمایشگاه نقاشی‌هایی از علیرضا چلیپا با عنوان «غلبه» به نمایش درآمده و از روز گذشته میزبان علاقه‌مندان است.

گالری آریانا: نمایشگاهی در قالب طراحی، نقاشی و مجسمه از علیرضا آسانلو در گالری آریانا برگزار می‌شود. این مجموعه از دیروز گشایش یافته و تا ۲۹ آبان قابل بازدید است.

گالری مانی: کوروش اصلانی هنرمندی است که با آثارش با عنوان «آب و رنگ و رویا» به گالری مانی می‌آید. نمایشگاه نقاشی آبرنگ اصلانی و ۳۲ هنرجوی او از استان اصفهان در دو دوره برگزار می‌شود. اولین دوره آن دیروز افتتاح شد و تا ۱۸آبان برپاست و دوره بعدی از جمعه ۲۱ تا ۲۵ آبان خواهد بود.

گالری 83: نقاشی‌های یانار بینش‌پور با عنوان «پیروزی رنگ» از روز گذشته افتتاح شده و به مدت یک هفته تا ۲۱ آبان در گالری ۸۳ واقع برپا می‌شود.

آرت سنتر (باغ): اولین کتاب چاپ دستی از استاد پرویز تناولی شامل برگزیده‌ای از آثار دوره‌های مختلف او با تیراژ محدود ١٠٠ جلد تماما دارای شناسنامه و امضای هنرمند دیروز در گالری آرت سنتر رونمایی شد. این نمایشگاه تا ۱۸ آبان در باغ انجمن خوشنویسان ادامه دارد.

گالری ژینوس: نمایشگاه نقاشی‌های زهره الفتی دیروز در گالری ژینوس افتتاح شد. آثار این نمایشگاه نقاشی‌هایی هستند که نگاهی دارد به خودسوزیِ زنان ایلام و با تکنیک رنگ‌روغن که روی بوم اجرا شده‌اند.

سایه: «ماضی استمراری» نمایشگاه نقاشی‌های یسنا عسگری است که از روز گذشته گشایش یافته و تا ۱۹ آبان ماه در گالری سایه برپاست.

گالری شیرین: یک اثر هنری از زنده‌یاد داوود رشیدی در نخستین نمایشگاه از پروژه «هزار و یک بشقاب زیر لعابی» به نمایش درمی‌آید. در این نمایشگاه نمایش ۲۵۰ اثر از ۲۵۰ هنرمند برگزار می‌شود. این نمایشگاه از روز گذشته فعال شده و تا ۲۶ آبان‌ماه در گالری شیرین میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری هپتا: مجموعه‌ای از ۳۵ سال نقاشی ناصر رمضانی پس از ٢٤ سال با عنوان «گیله‌مرد و دریا» نمایش داده می‌شود. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دیروز برگزار شد و اسماعیل بنی‌اردلان و بهنام کامرانی درباره آثار این هنرمند نقاش سخن گفتند.

گالری شمس: هشتمین کلکسیون پاییزه گالری شمس با نمایش آثار هنرمندان از دیروز برپا شده است. در این کلکسیون آثاری از شهریار آریافر، شهریار اسدی، امیرحسین امیرجلالی، امیر انصاریان، یاسمن بازارگان، بصیرا بلبلی، بهرام دبیری، مریم رحمانی، مریم سالور، محمدعلی سجادی، عربعلی شروه، حامد صدر ارحامی، علیرضا ظریف، سیامک عزمی، ناصر عزیزی، جلال‌الدین مشمولی، زینب موحد، سحر موسوی، مهدی نبوی، بهنام ولدوند و عادل یونسی به‌نمایش درمی‌آید.