مراسم اسکار 2013 به پایان رسید.هشتادو پنجمین مراسم اسکار در حالی به پایان رسید که فیلم متوسط «آرگو» ساخته بن افلک- در مقایسه با دیگر نامزدهای این رشته- جایزه بهترین فیلم را گرفت.

زمانی که جک نیکلسن روی صحنه آمد و بانوی اول کاخ سفید از طریق ویدئو کنفرانس و از مقر ریاست جمهوری پاکت حاوی نام برنده اسکار بهترین فیلم را در دست گرفت همه از بیرون آمدن نام آرگو از داخل پاکت کاملا شوکه شدند. حتی خود افلک هم باور نمی‌کرد بهترین فیلم سال را ساخته است!. تاریخ درباره چنین جوایز پرسش برانگیزی قضاوت خواهد کرد.
دانیل دی لوئیس برای سومین مرتبه برنده تندیس اسکار بازیگری نقش نخست شد و رکورددار این جایزه. میشائیل هانکه با همان تک تندیس بهترین فیلم خارجی زبان مراسم را ترک کرد و امانوئل ریوای کهنسال قافیه را به جنیفر لاورنس در ابتدای راه باخت. کریستف والتس با فاصله کمتر از چهار سال دومین تندیس اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را در رقابت با رابرت دونیرو و تامی لی جونز برد که این جایزه را باید قدردان تارانتینو باشد.
زندگی پای با چهار اسکار و «آرگو» و «بینوایان» با سه اسکار عناوینی بودند که بیشترین تندیس‌های اسکار را امسال به خود اختصاص دادند.



فهرست کامل برندگان جوایز اسکار 2013
بهترین بازیگر نقش اول مرد: دانیل دی لوئیس (لینکلن)/ بهترین بازیگر نقش اول زن: جنیفر لاورنس (کتابچه بارقه امید)/ جایزه بهترین کارگردان: آنگ لی (زندگی پی) / بهترین بازیگر نقش مکمل زن: آن هاتا‌وی (بینوایان)/ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: کریستوف والتز (جانگوی رها از بند)/ بهترین فیلم غیرانگلیسی: عشق (میشائیل هانکه) / بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریس تروی (آرگو)/ بهترین فیلمنامه اصلی: کوئنتین تارانتینو (جانگوی رها از بند)/ بهترین انیمیشن کوتاه:مرد کاغذی (جان کارز)/ بهترین انیمیشن بلند: فیلم شجاع (مارک آندروس و برندا چامپن) / بهترین فیلمبرداری: زندگی پی (کلودیو میراندا) / بهترین جلوه‌های ویژه: زندگی پی (بیل وستن هوفر و گوییلام روچرون) / بهترین طراحی لباس: ژاکلین دوران (آنا کارنینا)/ بهترین طراحی چهره: بینوایان / بهترین فیلم کوتاه اکشن زنده: شیپور خاموشی ( شاون کریستن)/ بهترین مستند بلند به دنبال مرد شکری (مالیک بنجلول)/ میکس صدا، اندی نلسون (بینوایان)/ بهترین صدابرداری: سقوط آسمانی و سی دقیقه بامداد/ بهترین تدوین: ویلیام گلدن‌برگ (آرگو)/ بهترین موسیقی فیلم: میشل دانا (زندگی پی)/ بهترین ترانه: آدل (سقوط آسمانی)


ذوق زدگی بن افلک و زمین خوردن جنیفر لاورنس
هشتاد‌وپنجمین مراسم اعطای جوایز اسکار بامداد در حالی در سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار شد که همچون ادوار گذشته، با اتفاقات جالبی همراه بود؛ از افتادن جنیفر لاورنس از روی پله‌ها گرفته تا رکورد سه اسکار دانیل دی لوئیس.


حرف‌های روی سن اما مثل همیشه جذاب بود. این حرف‌ها را بخوانید:
دانیل دی لوئیس (بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای لینکلن): هنوز به دنبال کسب تجربه خواهم بود. قصد ندارم فیلم تاریخی دیگری بازی کنم و می‌خواهم مدتی را استراحت کنم. نمی‌خواهم به بازی در فیلم دشواری چون لینکلن فکر کنم. من واقعا نمی‌دانم اینها اتفاقات واقعی هستند. من فقط می‌دانم که بیشتر از آن که لایقش هستم در زندگی‌ام به دست آورده‌ام. من اکنون در کنار مریل استریپ و جک نیکلسون ایستاده‌ام (مریل استریپ جایزه را اهدا کرد). این جایزه تقدیم به مادرم!
کریستوف والتز (بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جانگوی رها از بند): زمانی که فیلمنامه تارانتینو را خواندم، مطمئن بودم چیز خاصی درباره این فیلم وجود دارد. تارانتینو را می‌شناختم و با خواندن فیلمنامه، به ویژگی جانگوی رها‌ازبند پی بردم.
جنیفر لاورنس (بهترین بازیگر زن برای کتابچه بارقه امید، در حالی که برای دریافت جایزه خود به روی صحنه می‌رفت، تعادلش را از دست داد و زمین خورد): پیش از شروع مراسم آن قدر استرس داشتم که حتی آمپول آرام‌کننده نیز تزریق کردم.
کوئنتین تارانتینو (بهترین فیلمنامه اورجینال برای جانگوی رها از بند): تمام انتقاداتی که به من می‌شد، با یک جایزه ارزشمند پایان یافت. وی درباره موضوع فیلم‌های نامزد اسکار امسال که همگی برای بزرگسالان است، ابراز خرسندی کرد. وی در ادامه گفت: به مخاطب جهانی برای فیلم‌هایم فکر می‌کنم و خودم را یک فیلمساز آمریکایی نمی‌دانم، چون من یک کارگردان جهانی هستم و برای همه مردم دنیا فیلم می‌سازم.
آن ها‌تاوی (بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای بینوایان ): یک رویا داشتم که به واقعیت پیوست. فکر نمی‌کردم بتوانم برنده این جایزه شوم. وی با اشاره به دشواری بازی در نقش فانتین گفت: دوست دارم این فیلم و نقشم را فراموش کنم، اما نمی‌توانم. این بازیگر جوان در ادامه هیو جکمن، همبازی‌اش در فیلم بینوایان را به عنوان منبع الهام خود معرفی کرد.
ژاکلین دوران (بهترین طراحی لباس برای آنا کارنینا): کمتر اتفاق می‌افتد که کارگردانی طراحی شما را بدون دستکاری در فیلم به کار ببرد. وی همچنین به کایرا نایتلی بازیگر فیلم به عنوان یکی از عوامل کسب این جایزه اشاره کرد. دوران که اولین جایزه اسکار خود را به دست آورده است، پیش از این نیز برای فیلم‌های تاوان و غرور و تعصب نیز نامزد اسکار بهترین طراحی لباس شده بود.
سایمون هایس (به همراه اندی نلسون و مارک پترسون ؛ بهترین ترکیب صدا برای بینوایان): تام هوپر کارگردان فیلم از تمام بازیگران می‌خواست تا به صورت زنده در صحنه فیلمبرداری بخوانند.کلودیا میراندا (بهترین فیلمبردار برای
زندگی پی): فکر می‌کردم راجر دیکنز برای فیلم سقوط آسمانی جایزه فیلمبرداری اسکار را کسب کند، اما به هر حال من جایزه بافتا را برای این فیلم کسب کرده بودم و شانس کمی برای خودم در نظر می‌گرفتم.
بن افلک (بهترین فیلم برای آرگو): در شرایطی که برای اولین‌بار از سال 1989 پس از فیلم رانندگی برای خانم دیزی، فیلمی موفق به کسب جایزه اسکار می‌شود که کارگردان آن در جمع نامزدهای بهترین کارگردانی حضور نداشت): فکر نمی‌کردم یک‌بار دیگر در این جایگاه قرار بگیرم. من به این جایگاه بازگشته‌ام به خاطر تلاش‌های افراد زیادی که کمک‌های زیادی به من کردند؛ هرچند که این کمک‌ها هیچ نفعی برای آنها نداشت. مهم نیست که انسان در زندگی شکست بخورد‌، مهم این است که بتواند دوباره روی پای خود بایستد.
میشاییل هانکه (بهترین فیلم خارجی زبان برای عشق): همسرم یکی از مشوقین من در ساخت این فیلم بود، او ستون اصلی زندگی‌ام است که در این ۳۰ سال حامی ام بوده.