در نشست جواد شمقدری در دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان به طرح سوالاتی نسبت به عملکرد دولت دهم در عرصه سینما پرداختند. به گزارش کافه سینما به نقل از سینماپرس، بخش دوم نشست به این ترتیب آغاز شد، در اولین پرسش یکی از دانشجویان موضوع جایزه اسکار و ادعای لابی کردن معاونت سینمایی با آکادمی اسکار را مورد سوال قرار داد. ریاست سازمان سینمایی در جواب اینگونه توضیح داد: ما وقتی دیدیم یک فیلم اسرائیلی در اسکار سال گذشته کاندید شده متوجه شدیم بهترین فرصت است که این اتفاق بیفتد. در جامعه و سینمای آمریکا از اسرائیلی‌ها و کلا یهودی‌ها متنفرند. البته ما ضدیهود بودن را قبول نداریم ، ما ضدصهیونیسم هستیم.

در خصوص لابی کردن هم روشن است که ما با تک تک آنها گفت و گو نکردیم. ظرفیت و حساسیتی را که در وجود آنها بود فعال کردیم. به این معنی که برای انتخاب نشدن فیلم اسرائیلی گفتیم یک راه وجود دارد که فیلم ایرانی را که آن هم کاندیدای اسکار شده انتخاب کنید. در یکی از این دیدارها طرف ملاقات کننده گفت من با ۲۰۰ نفر از اعضای آکادمی دوست هستم و آنها به حرف من پیرمرد گوش می‌دهند و این توصیه را به آنها خواهم کرد.

متاسفانه ما در کشورمان با بعضی عقب مانده که دست به قلم هم دارند روبه‌رو هستیم که چون خودشان از فهم این موقعیت‌ها عاجزند دست به انکار و تمسخر می‌زنند.

پیش‌بینی می‌شد که امسال این ضربه را جبران کنند بدیهی است در حالی که در شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی نسبت به ایران به سر می‌بریم آن‌ها در عرصه سینما هم این سیاست فشار بر ایران را اعمال کنند و به «آرگو» جایزه بدهند چون در اوج تحریم‌های ضد ایران فیلم ضد ایرانی هم باید برنده شود.در هر صورت باید توجه داشته باشیم که اصل لابی وجود دارد و کافی است شناخت خوبی از آن طرف داشته باشی تا از ظرفیت‌های آن استفاده شود.

دانشجوی دیگری با مطرح کردن فروش سینماها و شرایط اکران و بی‌میلی مردم به سینما رفتن گفت و پرسید چرا باید وزیر ارشاد در جایی گفته باشد من نگران سینما نیستم، تلویزیون و مسابقات ورزشی وجود دارد؟

ریاست سازمان سینمایی در جواب این سوال و آمار فروشی که آن دانشجو در صحبت‌های خود بیان کرد گفت: در فضای رسانه گاهی آنچه انعکاس داده می‌شود بر اساس تقوا و راستگویی نیست. به راحتی مطلب جعل می‌کنند. مطلب دکتر حسینی هم این نبوده و در صحبت‌های ایشان تحریف صورت گرفته است. شاخص کلام امام و رهبری و حرکت دولت است که نشان دهنده راه است. حرف آقا در مورد اینکه سینما کلید پیشرفت کشور است را باید توجه کرد.

جشنواره فیلم کن ضدایرانی یا ایرانی است؟

جواد شمقدری در مورد فستیوال کن هم گفت: من به رییس کن پیشنهادهایی دادم، وی گفت من مایلم بعضی از پیشنهادهای شما اتفاق بیفتد اما شرایط فراهم نیست. وقتی فون تریه ضداسرائیل حرف زد و داشتند از حیز انتفاع ساقطش می‌کردند و به ناچار آمد معذرت خواهی کرد. بعدا گفتند چرا شمقدری از او دفاع کرده نمی‌دانم فهم این قضیه سخت است که آن حرف‌ها حرف دلش بود و عذرخواهی را مجبورش کردند انجام دهد.