اسامی سریال‌های فاخر تلویزیون از زبان معاون سیما، لیست هیجان‌انگیز و بزرگی است. بزرگانی از سینما به تلویزیون آمده‌اند تا تاریخ معاصر و گذشته را روایت کنند. به‌گزارش کافه سینما به نقل از خبرگزاری تسنیم، معاون سیمای رسانه ملی در گفت‌وگویی گفت: اکنون ۱۳ سریال فاخر زیر نظر معاونت سیمای رسانه ملی مراحل طرح و نگارش فیلم‌نامه را می‌گذراند. دو سریال حماسه میشان (فتوا) و پوریای ولی در مرحله پیش‌تولید است و سریال معمای شاه نیز مدتی است جلوی دوربین رفته و مراحل تصویربرداری‌اش را طی می‌کند.

‌علی دارابی، معاون سیمای رسانه ملی با بیان اینکه این سریال‌ها جزو آثار اولویت‌دار تلویزیون در سه سال آینده است، گفت:‌ سریال سرزمین کهن (کمال تبریزی) و معمای شاه (محمدرضا ورزی) دو سریال مهم تلویزیون هستند که بخش‌هایی از تاریخ معاصر را ورق می‌زنند. گروه معمای شاه کارشان را از دی سال گذشته آغاز کردند و هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند. گروه سرزمین کهن نیز بخش‌هایی از سریال را جلوی دوربین برده‌ است.

علاوه بر سه سریال نامبرده ۱۳ سریال نیز مراحل نگارش فیلم‌نامه و طرح را می‌گذرانند. اکنون طرح و نگارش فیلم‌نامه سریال‌هایی با محوریت شخصیت‌های معاصر همچون شهید مطهری، حضرت امام خمینی(ره)، برادران زین‌الدین و شهید حسن طهرانی مقدم در حال انجام است. مجموعه‌های سلمان فارسی (داوود میرباقری)، شهید باکری (احمد مرادپور) و شهید بروجردی (جمال شورجه) نیز در مرحله پایانی نگارش طرح هستند.

سریال‌های فصل بی‌پروایی (فریدون جیرانی)، حضرت ابوطالب، حضرت موسی (فرج‌الله سلحشور)،‌ خواجه نصیرالدین طوسی، آخرین دربار آخرین شاه (ابوالقاسم طالبی) ‌و صاعقه خاموش (مجتبی راعی)‌ مرحله طرح را پشت سر گذاشته و در مرحله نگارش فیلم‌نامه‌اند.فصل بی‌پروایی به‌کارگردانی فریدون جیرانی سریالی است که مضمونی تاریخی دارد و مبارزه‌های گروه‌ها و جریانات اسلامی دوران انقلاب را به‌زبان قصه روایت می‌کند.

شهید باکری، شهید بروجردی و پوریای ولی از جمله شخصیت‌هایی هستند که زندگی‌شان در بخش مشاهیر دست‌مایه ساخت سریال‌های فاخر قرار می‌گیرد.

نام سریالی که به زندگی شهید بروجردی می‌پردازد، مسیح کردستان است و تهیه‌کنندگی آن را جواد نوروزبیگی به‌عهده دارد.

سریال «پوریای ولی» که یکی از آثار فاخر سیمافیلم است، داستان پوریای ولی پهلوان، صوفی و شاعر ایرانی قرن‌ هفتم و هشتم هجری را روایت می‌کند که در ورزش‌های زورخانه‌ای پیشینه زیادی داشته ‌است. کارگردانی این سریال را مسعود جعفری‌جوزانی به‌عهده دارد و ‌اکنون این کارگردان در حال انتخاب بازیگر برای سریالش است. در بخش مشاهیر اسلام نیز عناوین سریال‌هایی چون سلمان فارسی و حضرت ابوطالب به چشم می‌خورد. تهیه‌کنندگی سریال حضرت ابوطالب را محمدرضا شفیعی به‌عهده دارد و داوود میرباقری نیز به‌عنوان مشاور بخش فیلم‌نامه کنار گروه نویسندگان کار است. کار تحقیق و نگارش سریال ابوطالب از سال ۸۷ آغاز شده و این سریال در ۴۰ قسمت ۵۰دقیقه‌ای‌ ساخته خواهد شد.

برای نگارش فیلم‌نامه سریال سلمان فارسی گروه ۱۵نفره‎ای نزدیک به دو سال کار پژوهشی و علمی انجام داده‌اند. کارگردانی این سریال را داوود میرباقری به‌عهده گرفته که آثار شاخصی چون امام علی علیه السلام و مختارنامه را در کارنامه دارد.