دنیای اقتصاد: بررسی نمودارهای تقاضا در بازار کتاب از رشد نسبی فروش خبر می‌دهد. در واقع بازار فروش هفتگی کتاب در مهرماه، با رشد فروش آغاز شد و این رشد با ضرباهنگ آرامی در سه هفته دیگر مهرماه نیز ادامه پیدا کرد. رصد کتاب‌های پرفروش در یک جامعه نمونه از مراکز اصلی فروش کتاب در تهران نشان می‌دهد که استقبال از کتاب در مهرماه در مقایسه با سایر ماه‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. البته باید توجه داشت که منظور از افزایش فروش کتاب در مهرماه بدون لحاظ کردن عرضه و خرید کتاب‌های درسی و کمک آموزشی بوده و همچنین در مقایسه با سایر ماه‌های سال نیز دوره‌های برگزاری طرح‌های ویژه فروش کتاب هم چون«طرح تابستانه کتاب» یا «طرح عیدانه کتاب» لحاظ نشده است. بنابراین شاید بتوان گفت که مهرماه، ماه محبوب کتابفروشی‎ها است. نموداری که در این گزارش می‌بینید، نمودار رشد فروش بازار کتاب در چهار هفته گذشته است. نزولی بودن فروش در هفته پایانی، به تعطیلات چند روزه هفته گذشته مربوط است. در این مدت تعطیلی بسیاری از کتابفروشی‌ها، ضرباهنگ رشد را منفی کرد، با این حال اگر متوسط روزانه فروش را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که با لحاظ روزهای تعطیل، هفته چهارم مهرماه نیز رشد فروش را حفظ کرده است.

ترجمه هنوز در صدر

اگرچه رشد فروش دربازار کتاب خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است و می‌تواند نشان‌دهنده افزایش سرانه مصرف فرهنگی و افزایش سرانه مطالعه باشد، اما به نظر می‌رسد که نویسندگان و مولفان داخلی از این بازار رو به رشد چندان بهره‌ای نمی‌برند. یک نگاه اجمالی و کلی به جدول کتاب‌های پرفروش در بیش از بیست کتابفروشی معتبر شهر تهران نشان می‌دهد که تقریبا همه کتاب‌های پرفروش کتاب‌های ترجمه هستند. روند رو به رشد استقبال کتابخوانان ایرانی از کتاب‌های ترجمه البته غیرطبیعی و بحرانی نیست؛ اما نشان می‌دهد که نویسندگان داخلی چندان که باید و شاید نتوانسته‌اند خود را با ذائقه کتابخوانان هماهنگ کنند. مرور کتاب‌های پرفروش هفت ماه گذشته نیز این موضوع را ثابت می‌کند که کتابخوانان ایرانی با فاصله بسیار زیادی از کتاب‌های خارجی استقبال بیشتری می‌کنند.هفته گذشته نیز میزان فروش کتاب‌ها در بازار به طرز بسیار چشمگیری نشانگر این واقعیت است که کمترین تعداد از کتاب‌های سبد مصرفی کتابخوانان مربوط به مولفان و نویسندگان داخلی است.

بازار کتاب تهران در هفته اخیر نیز با ادامه استقبال از جدیدترین اثر ترجمه شده از جوجو مویز در ایران با عنوان «یک بعلاوه یک» همراه بود. رمان «یک بعلاوه یک» که با ترجمه مریم مفتاحی از سوی انتشارات آموت منتشر شده، به زندگی یک زن تنها به اسم «جس توماس» که در جامعه رها شده، می‌پردازد. این زن یک دختر نابغه دارد و تلاش‌ می‌کند تا دخترش بتواند پله‌های ترقی را طی کند. او با داشتن مشکلات بسیار یک پسر بچه را نیز به سرپرستی قبول می‌کند و تلاش دارد با رفتارهایش درس زندگی به این دو فرزند بدهد.

همچنین آثاری چون «شازده کوچولو» و «من پیش از تو» نزدیک‌ترین تعقیب‌کنندگان اثر جوجو مویز بودند و ««هری پاتر و فرزند نفرین شده»، «پس از تو» و «جنگ چهره زنانه ندارد» نیز از دیگر آثار پرمراجعه بازار کتاب تهران در هفته گذشته بوده‌اند.براساس این گزارش کتاب‌هایی چون «زنی با موهای قرمز»، «دلایل عشق»، «استادان نادان»، «چیزی به تابستان نمانده»، «هویت»، «عشق لرزه»، «عقل ساد»، «زمینه روانشناسی هیلگارد»، «روزی که فضایی‌ها آمدند»، «بهیموت»، «فرجام آندریاس» و «فرقی نمی‌کند» نیز از آثاری بودند که برای نخستین‌بار به فهرست پرفروش‌های بازار کتاب تهران راه یافته‌اند.در این گزارش، پرفروش‌های برخی کتابفروشی‌های معروف تهران در هفته اخیر مرور شده است.

رشد خزنده فروش در بازار کتاب

رشد خزنده فروش در بازار کتاب

رشد خزنده فروش در بازار کتاب