واکنش خانه سینما به حکم دادگاه

حکم ممنوعیت از طبابت سه‌ماهه دکتر معالج کیارستمی که از سوی رئیس هیات بدوی انتشار آن غیرقانونی خوانده شد، این روزها دوباره جنجال تازه‌ای درباره پرونده پزشکی فیلم‌ساز فقید ایرانی به راه انداخته است. در همین رابطه دکتر احمد میر پزشک معالج کیارستمی برای اولین‌بار در گفت‌وگویی مفصل با یکی از روزنامه‌ها درباره روند درمان سینماگر فقید ایران در بیمارستان‌های جم و آراد توضیح داده و ادعای عجیبی را نیز مطرح کرده است.

یکی از نکاتی که در فضای مجازی مطرح شده این است که قرار بوده عمل کیارستمی به دست پدر دکتر میر انجام شود که او این ادعا را به‌طور کلی تکذیب می‌کند و برای آن دو دلیل می‌آورد اینکه پدرش ۱۰ سال است که جراحی نمی‌کند و در حال حاضر نیز ۹۳ سال دارد و این موضوع جای تردیدی باقی نمی‌گذارد.یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز سفر دکتر میر پس از عمل جراحی عباس کیارستمی است که او در این باره نیز می‌گوید: «آقای کیارستمی بعد از عمل دوم یک روند بهبودی کاملا رضایت بخشی داشتند و من بعد ازظهر روز ۲۹ اسفند، ۹ روز بعد از عمل دوم اعلام کردم که من فقط با موافقت ایشان به سفر خواهم رفت و گفتم چنانچه با سفر من موافق نباشند من در کنار ایشان خواهم ماند. زمانی که من به مسافرت رفتم شرایط آقای کیارستمی ۱۰۰ درصد پایدار و خوب بود و خونریزی نداشتند.

هیچ جراحی بیمار خود را در شرایط بد رها نمی‌کند و جایى نمی‌رود.»به گفته او کیارستمی روز دوم فروردین با وضعیت خوبی از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش منتقل می‌شود تا اینکه چند روز بعد دکترناصری همکار و جانشین دکتر میر تشخیص می‌دهد بیمار دچار عفونت کیسه صفرا شده است: «عفونت کیسه صفرا هیچ ارتباطی به عمل اول و دوم ندارد و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. تشخیص درست گذاشته شد و آقای دکتر ناصری کیسه صفرا را عمل کردند و بعد از عمل هم بیمار روند بهبودی داشتند تا اینکه دوباره دچار تب و دل درد شدند و بعد از مشورت با جراحانی که در آن دوران در تهران حضور داشتند ایشان دوباره عمل شدند. محل دوخت دچار نشت شده بود. سطح قدامی حالب چپ مشکل پیدا کرده بود حالب به هیچ وجه قطع نشده بود، به علت خونگیری با وسایلى که حرارت بالا دارند دچار نوعی سوختگی شده بود بدون اینکه قطع شده باشد و نشت نداشت.

براى بیمار کولوستومى گذاشته شد و از متخصصان اورولوژی دعوت شده و حالب مورد ترمیم قرارگرفت و این عمل با موفقیت به پایان رسید.»او در ادامه این اتفاق را یک عارضه می‌داند و می‌گوید: «با اینکه بیمار عارضه‌دار شده بود، تیم پزشکی که در آن زمان در تهران حاضر بود تشخیص‌های درست گذاشت و درمان‌های درست برای آقای کیارستمی انجام داد. در طول مسافرتم من به صورت مدام و پیوسته از راه تلفن و فضای مجازی از طریق گزارش‌های دکتر ناصری در جریان لحظه به لحظه روند درمان بوده و هر لحظه درباره هر تصمیم مرا درجریان گذاشته و هر تصمیمى با هماهنگى اینجانب انجام شد.»میر در بخش دیگری از صحبت‌هایش، نکات عجیب و ناگفته‌ای را که تایید نشده، درباره روند درمان این کارگردان برجسته می‌گوید: «ما هیچ اطلاعی از روند درمان و اتفاقات فرانسه نداریم؛ اما شنیده‌ها حاکی از این است که سر ایشان به جایی خورده و دچار ضربه مغزی شده‌اند و به این علت فوت کردند.»

اعتراض خانه سینما به حکم دادگاه

پس از این واکنش‌ها بود که هیات‌مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای حکم اعلام شده در پرونده پزشکی عباس کیارستمی را اندازه مرگ این فیلم‌ساز تکان‌دهنده دانست.به گزارش خبرگزاری مهر، در متن بیانیه خانه سینما آمده است: «اعلام رسمی حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی شاید به اندازه فاجعه مرگ او تکان‌دهنده بود. از دست دادن کیارستمی، ایران را متاثر کرد. این تاثر که حاصل اندوه فقدان هنرمندی بزرگ است وقتی ابعاد عمیق‌تری پیدا کرد که تاثیر خطای پزشکی و قصور پزشکان معالج در آن آشکار شد.هیات‌مدیره خانه سینما به نشانه احترام و همدردی با خانواده و بازماندگان عباس کیارستمی همراه با دعوت‌کنندگان از سینماگران و هنرمندان دعوت می‌کند تا روز پنج‌شنبه ۱۵ مهرماه همزمان با سپری شدن سه ماه از خاکسپاری این هنرمند ساعت ۱۱ صبح، بر سر مزار او در ترک مزرعه واقع در لواسان گرد هم آییم و با ادای احترام به از دست رفتگان، زندگی را پاس بداریم.»