انتقادهای نوربخش در سالگرد تاسیس خانه موسیقی

حمیدرضا نوربخش، دبیر هفدهمین جشن سالگرد تاسیس خانه موسیقی از برخی موانعی که در عرصه موسیقی حکمفرما است انتقاد کرد و خواستار پایمردی مسوولان فرهنگی برای برطرف کردن آنها شد.

به گزارش «ایسنا» دبیرهفدهمین جشن خانه موسیقی منع نوازندگی بانوان در بخش‌هایی از کشور را یکی از چالش‌هایی دانست که توجیه منطقی، عقلانی و قانونی ندارد و گفت: اگر بانوان می‌توانند تحصیل موسیقی کنند، پس چطور نمی‌توانند در این زمینه کار کنند؟ با توجه به اینکه نیمی از کشور و جامعه موسیقی ما را بانوان تشکیل می‌دهند، باید برای این موضوع توجیهی پیدا یا قانونی وضع کرد که تکلیفشان معلوم شود. نوربخش همچنین به موضوع لغو کنسرت‌ها در شهرهای مذهبی اشاره کرد و گفت: این موضوع، موضوع داغ امروز است که مایه تاسف است. ما یک قانون، یک جغرافیا و یک حاکمیت داریم که در بخشی برگزاری کنسرت‌ مجاز و در بخش دیگر غیرمجاز است. وی با اشاره به نتیجه نظرسنجی شبکه چهار صدا و سیما در چند هفته گذشته ادامه داد: این نظرسنجی یکی از نقاط عطف این سال‌ها بود و نشان داد بیش از ۹۹ درصد افکار عمومی می‌گوید برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی ایرادی ندارد.

نوربخش ادامه داد: خواهش داریم مسوولان وزارت ارشاد در این زمینه ایستادگی کنند. تنها چیزی که ما بر آن پافشاری می‌کنیم قانون است و بس. وی در بخش دیگری از سخنان خود به استاد آواز ایران اشاره و اظهار کرد: محمدرضا شجریان حق‌الناس است. باید این حق‌الناس را به مردم برگردانیم. صدای او مصداق حق‌الناس است. امیدوارم رسانه ملی به فکر فرو برود. اولین بخش از تقدیرهای این دوره از جشن به استادان و پیشکسوتان موسیقی نواحی اختصاص داشت که با حضور فرزاد طالبی، محمد سریر و تقی ضرابی از عثمان کیم‌نه‌ای (خواننده کرد)، حسین طیبی (نوازنده للـه‌وا)، احسان عبدی‌پور (نوازنده سرنا) و علی اسدی (نوازنده کرنا) قدردانی شد. همچنین در این مراسم با حضور داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه‌ای، هنگامه اخوان، محمد میرزمانی از سوسن بخشایش (صدابردار)، فرمان مرادی (سازنده ساز)، میلاد کیایی (نوازنده سنتور) و عباس سجادی (شاعر و ترانه‌سرا) تجلیل شد.